سلامت نیوز : وزیر بازرگانی گفت: بحث ممنوعیت فروش مواد دخانی به سنین زیر 18 سال، ممنوعیت فروش فله‌ای، ساماندهی عرضه‌كنندگان و مستندسازی عمده فروشان و خرده فروشان و هم‌چنین مبارزه با كالای قاچاق در سطح عرضه در دستور كارمان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، غضنفری در همایش روز جهانی بدون دخانیات گفت: مدیریت بر اهداف معارض یكی از موضوعات علم مدیریت است؛ بر این اساس در حالی كه مصرف سیگار مضر است، قیمت‌گذاری آن نیز باید به گونه‌ای باشد كه مصرف را كاهش می‌دهد، اما متاسفانه تجربه عكس این موضوع را نشان داده است.

او ادامه داد: در حالی كه منافع زیادی را از طریق بالا بردن تعرفه‌ها از دست دادیم اما به اهداف سلامت آنگونه كه دلخواه وزارت بهداشت است، دست نیافته‌ایم. در مجموع هرچند باید از افزایش مصرف سیگار جلوگیری كرد اما اگر بحث اقتصاد این موضوع را هم به میان آوریم، پیچیدگی‌های مدیریت این موضوع بیش‌تر می‌شود.

وی با اشاره به طرح مبارزه با قاچاق محصولات دخانی در سال 81 و ادامه آن تا سال 87 افزود: در فاصله این سالها بازرسی‌های زیادی در این زمینه انجام و به این ترتیب 350 میلیون نخ سیگار قاچاق كشف و ضبط شد.

او ادامه داد: در سال 87 دستورالعمل جدیدی از سوی ستاد قاچاق كالا و ارز صادر شد كه در این سال 36 میلیون نخ سیگار كشف و ضبط شد. سال پس از آن با رشد 37 درصدی، حدود 49 میلیون نخ سیگار كشف و ضبط شد. یعنی در حالی كه مبارزه را تشدید كرده‌ایم، این مبارزه موفقیت‌آمیز نبوده است.

وزیر بازرگانی گفت: سال گذشته بازرسی واحدهای صنفی به شورای اصناف داده و بیش از 50 میلیون نخ سیگار كشف و ضبط شد.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده برای كنترل انبارها و تهیه انواع گزارش‌ها درباره قیمت سیگارها و معرفی عاملان عمده فروشی و خرده‌فروشی طی سال گذشته اشاره كرد و گفت: امسال نیز این روند ادامه دارد؛ هم‌چنین بحث ممنوعیت فروش مواد دخانی به سنین زیر 18 سال، ممنوعیت فروش فله‌ای، ساماندهی عرضه‌كنندگان و مستندسازی عمده فروشان و خرده فروشان و هم‌چنین مبارزه با كالای قاچاق در سطح عرضه در دستور كارمان قرار دارد.

غضنفری ادامه داد: سال 88، 62 میلیارد نخ سیگار در كشور مصرف شده است كه 25 میلیارد آن تولید داخل بوده است و 4/12 میلیارد آن وارداتی بوده است. در این میان 16 میلیارد نخ سیگار خارج از كنترل‌های سیستم‌های بهداشتی و اقتصادی كشور وارد بازار شده است. به این ترتیب 25 درصد از نیاز كشور از مسیرهای قانونی وارد نشده است و عوارض آن را نمی‌دانیم.

او با بیان اینكه در سال 89 نیز 42 درصد از نیاز كشور از طریق كالای دخانی قاچاق بوده است، ادامه داد: گفته می‌شود در دنیا 5 هزار و 600 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود كه تجارتی معادل 330 میلیارد دلار در سال است. همچنین عنوان می‌شود كه 100 میلیون نفر در جهان به این كسب و كار مشغولند و بر این اساس برخی كارشناسان معتقدند نبود صنعت دخانیات در ایران نافی مصرف آن نخواهد بود.

وی افزود: در داخل كشور بیش از 70 هزار نفر مشغول این حرفه هستند؛ به دلیل وضع عوارض بالاتر پیش‌بینی می‌كردیم كه در سال 89 ، 300 میلیارد تومان در گمرك از واردات این كالا دریافت كنیم اما عملا 70 میلیارد تومان آن دریافت شد و به این ترتیب 230 میلیارد تومان، كم‌تر دریافت كردیم كه كارشناسان معتقدند كاهش مصرف نداشته‌ایم. بنابراین درآمدی را از دست دادیم كه می‌توانست در حوزه بهداشت و درمان صرف شود بنابراین در این زمینه به یك نقطه تعادل نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha