یكی از سخت ترین و در عین حال پر خطرترین جراحی ها، عمل قلب باز یا بای‌پس است .نوعی عمل جراحی قلب كه با شكافتن قفسه سینه و جراحی روی ماهیچه‌های قلب، رگ‌ها یا دریچه‌های قلب و پیوند بخشی از یك رگ سالم (از پا گرفته می‌شود) به شریان كرونری مسدود شده قلب همراه است.

مراقبت‌های پس از جراحی قلب باز

سلامت نیوز:یكی از سخت ترین و در عین حال پر خطرترین جراحی ها، عمل قلب باز یا بای‌پس است .نوعی عمل جراحی قلب كه با شكافتن قفسه سینه و جراحی روی ماهیچه‌های قلب، رگ‌ها یا دریچه‌های قلب و پیوند بخشی از یك رگ سالم (از پا گرفته می‌شود) به شریان كرونری مسدود شده قلب همراه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،بدون شك طی چنین عمل بزرگی بر روی حیاتی‌ترین اندام بدن احتمال بروز عوارضی چون ابتلای فرد به عفونت زخم قفسه سینه، سكته قلبی یا سكته مغزی، ضربان نامرتب قلب، نارسایی كلیوی و ریوی و مشكلات تنفسی افزایش می‌یابد، اما با وجود پیشرفت‌های تخصصی پزشكی به‌ویژه در حوزه قلب در كشور ما و نیز در سراسر دنیا احتمال عدم موفقیت این نوع جراحی بسیار كاهش یافته است.

با این حال، مراقبت‌های پس از جراحی بای‌پس قلب همچنان از اهمیت ویژه‌ای در روند بهبود كامل بیمار برخوردار است. از این رو، پای صحبت‌های دكتر علی دباغ، استاد دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و فوق تخصص بیهوشی قلب نشسته‌ایم تا از مراقبت های بعد از عمل جراحی قلب بیشتر بدانیم .

وقتی بیمار پس از جراحی عمل قلب باز بخواهد بیمارستان را ترك كند، تیم درمانی معالج وی دستور‌العمل‌هایی را درباره نحوه خود مراقبتی بیمار ارائه می‌كند كه بر مراقبت از زخم‌های ناشی از جراحی، استراحت كافی، دوری كردن از فعالیت‌های فیزیكی و پرهیز از استرس به‌شدت تاكید دارد.

به‌ویژه آن كه معمولا دوران نقاهت و بهبود پس از جراحی حدود شش تا 12 هفته به طول می‌انجامد كه این حداقل میزان مورد نیاز برای درمان و برگشت به حالت عادی استخوان جناغ سینه بیمار خواهد بود . عوارضی كه باید انتظارش را داشته باشیدبه گفته دكتر دباغ، درد بعد از عمل قلب باز چه در قفسه سینه یا در كسانی كه از پایشان رگ درآورده‌اند قابل انتظار است.

همچنین احتمال بروز اختلالات خواب و نفس تنگی نیز ممكن است؛ البته اگر تنگی نفس با درد قفسه باشد باید به‌سرعت تحت بررسی پزشكی قرار بگیرد .این فوق‌تخصص بیهوشی می‌افزاید: عوارض احتمالی قلبی - ریوی، لخته شدن خون، درد و عفونت محل عمل از عوارض احتمالی است كه البته معمولا در درصد كمی از بیماران اتفاق می‌افتد؛ یعنی باید در نظر داشت اختلالات انعقادی خونریزی‌دهنده ممكن است اتفاق بیفتد. برای پیشگیری از چنین عوارضی ویزیت‌های مرتب، به‌خصوص در هفته‌های اول پس از جراحی باید صورت بگیرد . 

نباید‌های پس از بای‌پس

در دوره نقاهت پس از جراحی بای‌پس قلب باید از كارهای فیزیكی كه نیاز به زور و انرژی زیاد یا معمولی دارند، اجتناب شود. همچنین تا زمانی كه پزشك معالج اجازه ندهد، بیمار نباید رانندگی كند.

به گفته دكتر دباغ، بیمار بین سه تا شش‌ماه پس از جراحی باید از انجام كارهای سنگین، مسافرت یا ارتباط زناشویی پرهیز یا این كارها را با احتیاط كامل انجام دهد؛ چونهر نوع فعالیتی كه با مصرف اكسیژن توسط عضله قلب صورت می‌گیرد، ممكن است با بازتوانی‌هایی برای قلب همراه باشد و باید نسبت به انجام آن احتیاط‌های لازم صورت بگیرد .

وی تاكید می‌كند: مسافرت این دسته بیماران نیز باید با همراه داشتن مقدار كافی از داروهای مصرفی روزانه و نیز دقت لازم در آزمایش‌های انعقادی خون صورت بگیرد . همچنین بیمار باید مطمئن باشد به مقصدی كه سفر می‌كند و در مسیر رفت و برگشت، دسترسی به خدمات اولیه اورژانسی برای بیمار قلبی وجود دارد. . 

خداحافظی با دود و استرس

این متخصص با تاكید بر این‌كه استرس، بلند كردن اجسام سنگین و مصرف سیگار برای فرد بعد جراحی قلب باز بسیار آسیب رسان است، اظهار می‌كند: این افراد از نظر فیزیكی و توان قلب باید از استرس و بلند كردن اجسام سنگین امتناع كنند .

انجام جراحی قلب و باز كردن قفسه سینه منجر به آن می‌شود كه مكانیسم‌های احتمالی آسیب ریوی فعال شود، پس باید از كشیدن سیگار، قلیان و تریاك خودداریشود.دكتر دباغ اضافه می‌كند: ورزش‌های خیلی سبك مثل شنا و پیاده روی سبك در هفته‌های اول با یك همراه صورت می‌گیرد و با احتیاط‌های لازم توصیه می‌شود .

 صبوری برای جوش خوردن جناغ سینه

زخم محل جراحی روی جناغ سینه، بزرگ محسوب می‌شود و تا چند هفته باید تحت مراقبت باشد. به همین دلیل، هرگونه قرمزی، سرخی، گرمی محل زخم و ترشحات بی‌رنگ، آبكی و رنگ‌دار نیازمند بررسی فوری پزشك جراح است.

به‌علاوه نحوه استحمام در هفته‌های اول پس از جراحی قلب بازباید با مراقبت از محل زخم با پانسمان‌های محافظ در برابر آب صورت بگیرد .به گفته دكتر دباغ، جوش خوردن جناغ سینه ممكن است شش ماه تا یك سال طول بكشد و اگر رعایت‌های لازم تا رسیدن به این مرحله صورت نگیرد ممكن است احتیاج به جراحی مجدد باشد.

وسایل مراقبت از قفسه سینه به تشخیص پزشك نیز كمك خوبی است. همچنین برای بهره‌گیری از مانورهای لازم برای كمك به جوش خوردن جناغ سینه باید از طریق پزشك معالج تصمیم گرفته شود. بی‌شك هر نوع احساس لق بودنجناغ سینه، سرخی، درد بیش از حد وقرمزی اطراف محل زخم باید مورد رسیدگیقرار بگیرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha