عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: برای افزایش سلامت روان کشور، کمبود تخت روانی و حمایت بیمه‌ای از خدمات مشاوره‌ای باید در لایحه ۳۸ ماده‌ای حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توجه به حمایت بیمه‌ای از خدمات مشاوره‌ای در لایحه حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: برای افزایش سلامت روان کشور، کمبود تخت روانی و حمایت بیمه‌ای از خدمات مشاوره‌ای باید در لایحه ۳۸ ماده‌ای حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،حیدر علی عابدی با ابراز خرسندی از اقدام دولت در ارائه لایحه 38 ماده‌ای حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی به مجلس، گفت: این اقدام بسیار ارزشمند است و انتظار می رود سریع‌تر به نتیجه برسد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نگاه جامعه به بیماران روانی باید اصلاح شود؛ افزود: برخی از افرادی که به اختلالات روانی مبتلا هستند به مطب‌ها مراجعه و دارو می‌گیرند و برای برخی هم در بیمارستان‌ها به صورت کوتاه و بلند مدت بستری می‌شوند.

وی ادامه داد: می‌توان با انجام اقدامات پیشگیرانه آموزش‌های مناسب را به خانواده ها ارائه کرد تا کار بیماران به بیمارستان کشیده نشود و بتوان بار مراجعه به پزشک را کاهش داد؛ با کنترل استرس می‌توان از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های روانی قابل پیشگیری کرد و از سویی آموزش‌های لازم باید در مدارس و دانشگاه‌ها ارائه شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، با یادآوری قیمت بالای خدمات روانشناسی در نبود حمایت‌های بیمه‌ای بر لزوم تقویت مراکز مشاوره در سطح جامعه تاکید کرد و گفت: برای افزایش سلامت روان کشور، خدمات روانشناسی و مشاوره باید تحت پوشش بیمه و در  لایحه 38 ماده‌ای حمایت از حقوق افراد مبتلا به اختلالات روانی مورد توجه قرار گیرد.

عابدی یادآور شد: مراقبت در منزل هم اقدام و گام مهمی است که پس از ترخیص بیماران مبتلا به اختلالات روانی از بیمارستان می‌توان مورد توجه قرار دارد زیرا اگر مراقبت‌ها در منزل به صورت مداوم انجام شود بیماری عود نمی‌کند در واقع باید به گونه‌ای برای بیماران مبتلا به اختلالات روانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند برنامه‌ریزی کرد که بیماری آنها تشدید نشود و مجبور نباشیم آنها را در مراکز نگهداری و توانبخشی بستری کنیم.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری، افزود: وقتی فردی به بیماری دیسک کمر مبتلا است از او انتظار ندارند اقدام به جابجایی وسایل سنگین کنند اما متاسفانه درک درستی از بیمار روانی ندارند و برخی خانواده‌ها آنها را به چشم فردی سالم می‌بینند در واقع به سلامت جسم توجه می‌شود اما سلامت روان مورد بی توجهی قرار می‌گیرد.

وی با انتقاد از کمبود تخت روانی کشور، گفت: باید به گسترش مراقبت در منزل و تحت پوشش قرار دادن آن و همچنین رفع کمبود پرستار و تخت‌های روانی در لایحه مذکور توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha