دخانیات بستر سازِ تجربه مصرفِ مواد مخدر خواهد بود که امروزه سن استعمال انواع محصولات دخانی در کشور کاهش یافته است.

معتادان مصرف سیگار را از چه سنی شروع می‌کنند؟

سلامت نیوز:دخانیات بستر سازِ تجربه مصرفِ مواد مخدر خواهد بود که امروزه سن استعمال انواع محصولات دخانی در کشور کاهش یافته است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از چند روز قرار بود امروز با چند دانش آموز کلاس بالایی پشت مدرسه اولین تجربه سیگار کشیدن را داشته باشد، وقتی زنگ آخر به صدا در آمد سیگار را در جیب خود گذاشت و به سمت پشت مدرسه حرکت کرد.


همه راس ساعت ۱ بعد از ظهر پشت مدرسه دورهم جمع شده بودند تا سیگار‌ خود را با کبریت‌های نموری که از شب قبل در جیب شلوارشان جاساز کرده بودند به آتش بکشند، اما نمی‌دانستند روشن شدن این سیگارها برابر است عمر گرانقیمت خود را به آتش می‌کشند.


چند سالی می‌شود که مصرف سیگار و دخانیات در مدارس توسط دانش آموزان گسترش چشمگیری یافته است، آمار نگران کننده‌ای که بیشتر میان دانش آموزان پسر است و هر ساله این آمار افزایش پیدا می‌کند. طی تحقیقات انجام شده سن مصرف دخانیات به ۱۱ سال رسیده و باعث نگرانی مسئولان شده است.
متاسفانه در سال حدود ۶۰ میلیارد سیگار در کشور دود می‌شود و آنچه که بیش از همه حائز اهمیت است گرایش بیش از حد جوانان و نوجوانان جامعه به مصرف سیگار و دخانیات در سال‌های اخیر است.

کاهش سن مصرف دخانیات در ایران

مهناز علیمحمدی روانشناس و روان درمانگر گفت: عدم آموزش‌های پیشگیرانه، در مدارس یکی از عوامل مصرف دخانیات در میان دانش آموزان است. آموزش پیشگیرانه می‌تواند دانش آموزانی را که در مسیر مصرف سیگار و دخانیات قدم برداشته اند را بازگرداند.

او بیان کرد: متاسفانه برخی از خانواده‌ها و دانش آموزان نگرش مثبت به مصرف دخانیات دارند و تصور می‌کنند مصرف این مواد هیچگونه خللی به آینده افراد وارد نمی‌کند. علیمحمدی با اشاره به اینکه میانگین سن شیوع مصرف دخانیات در ایران طی سال‌های گذشته  حدود ۲۰ تا ۴۵سال بوده است، ادامه داد: مصرف دخانیات همیشه با تهدید سلامت روان جامعه همراه بوده است و علاوه بر تهدید سلامت خانواده افراد مصرف کننده می تواند روحیه همکاران و اطرافیان او  را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین انواع بیماری‌ها مانند: افسردگی ، سراسیمگی ، روان پریشی بدلیل مصرف بیش از حد این مواد بروز پیدا می کند . دخانیات این روان درمانگر و روانشناس با بیان اینکه بیماری های افسردگی  با مصرف دخانیات بهبود نمی‌یابد ، اظهار کرد : برخی افراد بر این باورند که با مصرف مواد دخانی افسردگی درمان می‌شود ، اما این مسئله صحت ندارد و افراد برای فریب خود و یا دیگران از این حربه استفاده می کنند .

ردپای سیگار در بروز انواع سرطان‌های کشنده

 هومان نارنجی‌ها، متخصص پیشگیری و درمان اعتیاد، افزود: مصرف مواد دخانی و یا قرص‌های روانگردان نسبت به جوامع سنتی و قدیمی در میان جوانان با استقبال زیادی رو به رو بوده که با افزایش این استقبال طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی نیز به مراتب بیشتر شده است.

گرایش جوانان به دخانیات علاوه بر آینده خود افراد بر روی آینده کودکان آن‌ها نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.او افزود: علاوه بر مشکلات و آسیب های اجتماعی حس چشایی و حس لامسه افراد مصرف کننده مواد دخانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و تنگی نفس در هنگام فعالیت، انواع بیماری‌های قلبی- عروقی ، شیوع سرطان ریه، سرطان لب و زبان، سرطان حنجره، سرطان معده،سرطان کبد، سرطان لوزالمعده، سرطان مثانه و سرطان خون نیز ارمغان استفاده از دخانیات است. این متخصص پیشگیری و درمان اعتیاد گفت: کاهش توانایی دستگاه گردش خون در اکسیژن رسانی ، افزایش سرعت ضربان قلب ، افزایش فشار خون به بافت‌های بدن و افزایش بیماری‌ها و کاهش عمر از آثار جبران ناپذیر مصرف مواد دخانی در میان دانش آموزان است.

۱۹ سالگی سن سرنوشت ساز  اعتیاد

او تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر میزان مصرف مواد دخانی با افزایش رو به رو بوده است و به طور کلی در ایران از هر سه فرد سیگاری یک نفر به دام اعتیاد گرفتار می‌شود و حدود ۸۵ درصد از معتادان مصرف سیگار را از  سنین ۱۹ سالگی آغاز کرده اند. نارنجی‌ها در پایان یادآوری کرد: برخی از عطاری‌ها مقادیر بسیار زیادی از دارو‌های مخدر و آرامش بخش را با فلفل قرمز و پودر کاری ترکیب و به صورت دست ساز در دسترس دانش آموزان قرار می‌دهند که مصرف این مواد دست ساز می‌تواند باعث مرگ افراد شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha