چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳
کد خبر: 288198

بیشتر افراد بر این باورند که گوش‌پاک‌کن برای تمیز کردن جرم داخل گوش کارایی دارد. اما متخصصان معتقدند از گوش پاک‌کن بیشتر برای تمیز کردن لاله گوش، داخل بینی کودک،‌ بین انگشتان پا، مالیدن پماد روی زخم، استعمال داروها و تمیز کردن آرایش دور چشم‌ها ‌استفاده می‌شود .

ضررهای استفاده غلط از گوش پاک کن

سلامت نیوز:بیشتر افراد بر این باورند که گوش‌پاک‌کن برای تمیز کردن جرم داخل گوش کارایی دارد. اما متخصصان معتقدند از گوش پاک‌کن بیشتر برای تمیز کردن لاله گوش، داخل بینی کودک،‌ بین انگشتان پا، مالیدن پماد روی زخم، استعمال داروها و تمیز کردن آرایش دور چشم‌ها ‌استفاده می‌شود . 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، یادآوری یک نکته ضروری است که  ترشحات گوش خارجی که به آن جرم یا واکس گوش گفته می‌شود، به‌هیچ‌وجه آلوده و کثیف نیست. این ترشحات، طبیعی و ضروری بدن است که از گوش مراقبت می‌کند. همان گونه که همه می‌دانند، جرم گوش، زرد رنگ، چرب و دارای حالت چسبندگی است. وجود این جرم برای نرم نگه داشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری است.

افزون بر این، اسیدیته این ترشحات مانع از رشد باکتری و قارچ می‌شود.جرم گوش به‌طور طبیعی و خودبه‌خود به سمت بیرون حرکت می کند و از مجرای گوش خارج می‌شود بنابراین نیازی به دست کاری برای خروج آن وجود ندارد. البته در برخی از موارد، ترشح بیش از حد  در افراد مستعد موجب انسداد گوش و کاهش شنوایی می‌شود که در این صورت باید بیمار برای شست وشوی گوش و اقدامات لازم به پزشک متخصص مراجعه کند.

با توجه به احتمال وجود میکروب  یا قارچ در سطح گوش، چنان چه کودک زمینه آلودگی را پیدا کند مبتلا به عفونت گوش خواهد شد و با توجه به این که شما اندازه دقیق عمق گوش را نمی‌دانید بنابراین قادر به پاک‌ کردن تمامی قسمت‌های گوش نیستید.

در نتیجه ‌وارد کردن جسمی نظیر گوش پاک‌کن، موجب فشرده‌تر شدن این ترشحات در قسمت‌های عمقی‌تر مجرا می‌شود که در این صورت،‌ خروج آن ها مشکل‌تر خواهد بود.بسیاری از متخصصان گوش و حلق و بینی می گویند استفاده از گوش پاک‌کن با تضعیف سیستم دفاعی گوش موجب افزایش خطر ابتلا به خشکی و خارش گوش می‌شود.

بهترین روش توصیه شده برای تمیز کردن گوش خارجی این است که لاله گوش و قسمت بیرونی گوش خارجی را با استفاده از یک پارچه نخی نرم و مرطوب که به‌دور انگشت اشاره‌تان پیچیده‌اید تمیز کنید، بدون آن که انگشت خود را داخل مجرا ببرید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha