چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۸

سلامت نیوز : گفتن واقعیت و اقدامات درمانی، همانند دارو برای بیمار مهم است و اگر پزشكی حقیقت را از بیمار مخفی نگه دارد، اعتماد بیمار از او سلب می شود.
محمد علی صدیقی گیلانی،دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بحث اخلاق پزشكی از سالیان دور مطرح بوده است و با وجود كم توجهی به این موضوع در دهه های گذشته؛اما امروزه به صورت مناسب به اخلاق پزشكی توجه می شود و در واقع به شكل تخصصی این موضوع پیگیری می شود.

وی با بیان اینكه امروز درهمه جای دنیا به موضوع اخلاق پزشكی نگاه ویژه ای می شود،اظهار داشت:علاوه بر اخلاق پزشكی سنتی،امروز اخلاق پزشكی مدرن نیز مطرح است و جایگاه پزشكی سنتی و مدرن و رعایت اخلاق در آن جایگاه خوبی دارد.

صدیقی گیلانی تاكید كرد:در اخلاق پزشكی،تمام اقدامات درمانی مورد نیاز باید برای بیمار و خانواده او شرح داده شود و بیمار باید از چگونگی درمان خود آگاه باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه مبحث رازداری و حقیقت گویی یكی از مباحث بسیار مهم در اخلاق پزشكی است،تصریح كرد:گفتن واقعیت و اقدامات درمانی همانند دارو برای بیمار است و اگر پزشكی حقیقت را از بیمار مخفی نگه دارد؛اعتماد بیمار از او سلب می شود.

وی یادآور شد؛در واقع انتظار رازداری از اعتماد بیمار به پزشك ناشی می شود و پزشك باید به گونه ای رفتار كند كه اعتماد بیمار را به خود جلب كرده و از این طریق رابطه بین پزشك و بیمار را ارتقا دهد.

صدیقی گیلانی خاطرنشان كرد:بحث اخلاق پزشكی یكی از مهمترین مسائل روزمره در حوزه پزشكی است كه به دلیل جایگاه و اهمیت آن باید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و در همه زمینه های پزشكی رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha