دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 288445

کوچک و بزرگ حالی‌اش نیست و وقتی بیاید فقط قربانی می‌گیرد. "سرطان" سن و سال نمی‌شناسد و از نوزاد چند ماهه تا پیران دنیا دیده، همه را درگیر می‌کند، اما این میان این کودکان هستند که با توجه به جسم ضعیف و روحیه لطیفشان بیشترین زجر را متحمل شده و معصومترین قربانیان این دیو مهارنشدنی محسوب می‌شوند.

هشدار؛ این ۳ سرطان در کمین کودکان است!

سلامت نیوز: کوچک و بزرگ حالی‌اش نیست و وقتی بیاید فقط قربانی می‌گیرد. "سرطان" سن و سال نمی‌شناسد و از نوزاد چند ماهه تا پیران دنیا دیده، همه را درگیر می‌کند، اما این میان این کودکان هستند که با توجه به جسم ضعیف و روحیه لطیفشان بیشترین زجر را متحمل شده و معصومترین قربانیان این دیو مهارنشدنی محسوب می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طبق آمارها حالا از هر ۱۰۰ هزار کودک پنج، شش نفر آنها اسیر دیو سرطان می‌شوند، سرطانی که شایعترین آنها در کودکان به ترتیب «لوسمی یا لوکمیا»، «لنفوم» و «تورمورهای مغزی» نام دارند.

محمدرضا گلپایگانی فوق تخصص بیماری های خونی و سرطان کودکان به مناسبت "هفته ملی مبارزه با سرطان" (اول تا هفتم بهمن) در گفت و گو با ایسنا، در تشریح این سه نوع سرطان، علائم و راهکارهای درمانی آنها، از "لوسمی" یا "لوکمیا" به عنوان شایعترین سرطان کودکان نام برد و افزود: این نوع سرطان در میان عامه جامعه به «سرطان خون» مشهور است و عامل آن نیز تکثیر بی رویه نوعی گلبول سفید در مغز استخوان است.

وی افزود: یک نوع از گلبولهای سفید که بطور طبیعی در مغز استخوان رشد می‌کند بنا به علل ناشناخته دچار تکثیر بی‌رویه شده و به مرور کل استخوان را دربرگرفته و وارد خون می‌شود.

گلپایگانی رنگ پریدگی، کم خونی، بی حالی و خونریزی از قسمت های مختلف بدن از جمله بینی و لثه  را از جمله علائم تشخیصی این نوع سرطان عنوان کرد و افزود: خوشبختانه در حال حاضر درمان های خوبی برای این نوع سرطان وجود دارد.

وی افزود: چنانچه تشخیص به موقع بوده و درمان مناسب اعمال شود، پس از یک دوره درمان ۲.۵ تا سه ساله، ۸۰ درصد موارد این نوع سرطان در کودکان قابل درمان است و بعد از این دوره با قطع کامل درمان، کودکان می توانند به زندگی عادی برگردند.

این فوق تخصص سرطان کودکان، از سرطان "لنفوم" به عنوان دومین سرطان شایع در کودکان یاد کرد و افزود: این سرطان ماهیتی شبیه سرطان "لوسمی" دارد، با این تفاوت که این بار منشا تکثیر بی رویه سلولها در غدد لنفاوی بدن است.

وی بزرگ شدن غدد لنفاوی، تب، کاهش وزن و تعریق را از جمله علائم این نوع سرطان عنوان کرد و افزود: مهمترین علامت این نوع سرطان بزرگ شدن غدد لنفاوی است، اما باید به خاطر داشت غدد لنفاوی در بسیاری بیماری‌های عفونی بزرگ می شوند و مهم این است که این بزرگ شدن غدد به مدت چند هفته ماندگاری داشته باشد، در این صورت می توان به عنوان علامت هشداردهنده سرطان لنفوم آن را لحاظ کرد.

وی افزود: خوشبختانه این نوع سرطان هم درمان های مناسبی دارد و بسته به مرحله و گسترش بیماری در بدن، در موارد بسیاری قابل درمان است.

گلپایگانی از تومورهای مغزی نیز به عنوان سومین سرطان شایع در کودکان یاد کرد و افزود: زمانی که تکثیر بی‌رویه سلولها در بخش‌هایی از مغز صورت گیرد، تورموهای مغزی شکل می‌گیرند.

وی افزود: بسته به اینکه سلولها در چه نقطه‌ای از مغز تکثیر پیدا کرده‌اند، علائمی از جمله سردردهای طولانی مدت بدون علت و همراه با استفراغ، دوبینی و تاری دید، تشنج، اختلال در راه رفتن و کاهش تعادل و کاهش قدرت عضلات در بدن کودک بروز پیدا می‌کند.

گلپایگانی یادآور شد: اولین اقدام درمانی در مواجه با تومورهای مغزی بسته به محل استقرار آنها در مغز، جراحی و برداشتن آنهاست، اما چنانچه تومور در ناحیه غیرقابل دسترسی قرار گرفته باشد از پرتو درمانی و شیمی درمانی استفاده می‌شود.

این فوق تخصص سرطان کودکان یادآور شد: در یک قاعده کلی خوشبختانه چنانچه سرطان در کودکان زود تشخیص داده شود، پاسخ دهی آن به درمان بهتر از بزرگسالان خواهد بود.

وی یادآور شد: علت سرطان همچنان ناشناخته است، اما طبق تحقیقات صورت گرفته برخی عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز آن دخیل هستند که از جمله این عوامل در بحث ابتلای کودکان به سرطان، بحث مصرف الکل و انواع مواد مخدر توسط والدین این کودکان است.

وی افزود: همچنین زندگی کردن کودکان در محیط‌های نزدیک به پست های برق فشار قوی و نیز تماس کودکان با سموم کشاورزی و اشعه های پزشکی می تواند زمینه ساز ابتلای کودکان به انواع مختلف سرطان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha