نام میگرن كه به میان می‌آید، عده‌ای كه مبتلا ناشناخته، اما آشنا به این عارضه طاقت‌فرسا هستند، با تمام وجودشان آن را حس می‌كنند ، با سردردهای درازمدتی كه زندگی را بر آنها تنگ می‌کند و خواب و خوراك را از آنها می‌گیرد.

از میگرنی كه به جای سردرد شكم را درگیر می‌كند، چه می‌دانید؟

سلامت نیوز:نام میگرن كه به میان می‌آید، عده‌ای كه مبتلا ناشناخته، اما آشنا به این عارضه طاقت‌فرسا هستند، با تمام وجودشان آن را حس می‌كنند ، با سردردهای درازمدتی كه زندگی را بر آنها تنگ می‌کند و خواب و خوراك را از آنها می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این بیماران معمولا برای جلوگیری از شروع حملات میگرنی یا تشدید آنها، به مصرف دارو و رعایت رژیم‌غذایی و سبك زندگی خاصی روی می‌آورند. اما میگرن تنها به این سردردهای سرسام‌آور ختم نمی‌شود. شاید تاكنون نام میگرن شكمی به گوش‌تان نخورده باشد، اما باید بدانید كه این نوع میگرن هیچ ارتباطی با سردردهای میگرنی ندارد. همان‌طور كه اسم آن نشان می‌دهد، این بیماری، به جای سردرد، شكم را درگیر می‌كند.

اما گاهی هم ممكن است در واكنش به همان علل ایجادكننده سردردهای میگرنی خود را نشان دهد. میگرن‌های شكمی آسیب‌های زیادی به جا می‌گذارند و باعث بروز انقباضات شكمی، حالت تهوع یا استفراغ می‌شوند. معمولا كودكانی كه در اعضای خانواده آنها سابقه حملات میگرنی وجود دارد، احتمال بروز میگرن‌های شكمی بیشتر دیده می‌شود.

به طوركلی، بیش از 90 درصد كودكانی كه والدین یا خواهر و برادران‌شان مبتلا به میگرن هستند، دچار میگرن شكمی می‌شوند. 15 درصد از تمام كودكانی كه دچار دردهای شكمی مزمن می‌شوند، مبتلا به میگرن شكمی هستند و به عبارتی می‌توان گفت كه این عارضه در كودكان نسبت به افراد بالغ شیوع بیشتری دارد و حتی در دختران بیشتر از پسران ممكن است رخ دهد. محققان معتقدند كودكانی كه در سنین پایین دچار میگرن شكمی می‌شوند در بزرگسالی بیشتر در معرض ابتلا به سردردهای میگرنی هستند.

همیشه در بیماری‌های مختلف ممكن است علت اصلی شناخته‌شده نباشد و مجموعه‌ای از عوامل آغازكننده آنها باشند. میگرن شكمی هم جزو همان بیماری‌هایی است كه محققان هنوز علت اصلی بروز آن را نمی‌دانند، اما تئوری‌هایی در این زمینه مطرح شده است كه نشان می‌دهد تغییرات ایجادشده در دو تركیب تولیدشده توسط بدن شامل هیستامین و سروتونین مسؤول ایجاد میگرن شكمی هستند و حتی نگرانی و ناراحتی هم می‌تواند روی بروز آن نقش داشته باشد و سطح این مواد را دچار نوسان كرده و بروز میگرن شكمی را تشدید كند.

از سوی دیگر، برخی بر این باورند كه میگرن شكمی ناشی از بروز مشكل در ارتباط میان مغز و دستگاه گوارشی است. در كودكان مبتلا به این بیماری، معمولا حركت غذای هضم‌شده در روده‌ها به كندی صورت می‌گیرد.

برخی موادغذایی شامل شكلات، موادغذایی چینی دارای مونو سدیم گلوتامات و گوشت‌های فرآوری‌شده دارای نیتریت مانند سوسیس و كالباس از جمله مواد محرك و آغازكننده میگرن شكمی در برخی افراد تلقی می‌شوند.

علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد كه بلعیدن هوا در حجم بالا نیز ممكن است از علل بروز این عارضه باشد. این كار باعث بروز نفخ شكم و دشواری در غذا خوردن می‌شود.

بی‌سر و صدا می‌آید

علائم میگرن شكمی كاملا با سردردهای میگرنی متفاوت است. این عارضه ناحیه مركزی شكم كودك را در نواحی اطراف ناف درگیر می‌كند و به آن درد میانی شكم اطلاق می‌شود.

كودكان مبتلا به میگرن شكمی علائمی چون حالت تهوع و استفراغ، رنگ‌پریدگی پوست، خمیازه كشیدن مداوم یا احساس خواب‌آلودگی یا كاهش انرژی، كم شدن اشتها یا نداشتن اشتها و سایه سیاه‌رنگ زیر چشم‌ها مواجه می‌شوند.میگرن شكمی اغلب ناگهانی و بدون سر و صدا سر و كله‌اش پیدا می‌شود و هیچ علائم هشداردهنده‌ای ندارد. دردهای ناشی از میگرن شكمی معمولا بین یك ساعت تا حدود سه روز به طول می‌انجامد.

دشواری در تشخیص به دلیل تشابه زیاد

همان‌طور كه گفتیم، میگرن شكمی بیش از هر چیز، كودكان را نشانه می‌رود.از آنجا كه معمولا كودكان در سنین پایین قادر به حرف زدن نیستند و به راحتی نمی‌توانند دردهای خود را اعلام كنند به همین دلیل، به‌سختی می‌توان میگرن شكمی را از دل‌دردهای معمول، دل‌دردهای ناشی از آنفلوآنزا یا سایر انواع دل‌درد شناسایی كرد.

همان‌طور كه میگرن شكمی به نوعی یك بیماری ژنتیكی به شمار می‌رود، معمولا پزشكان در زمان معاینه بیمار، نسبت به وجود سردردهای میگرنی در خانواده سؤال می‌كنند.علاوه بر آن، پزشكان به دنبال علل بروز دل‌دردها در كودك می‌گردند تا احتمال نزدیكی علائم موجود را با ابتلا به میگرن شكمی مشخص كنند.در بسیاری از موارد، میگرن شكمی دردهایی را ایجاد می‌كند كه با سندرم روده تحریك‌پذیر و بیماری كرون اشتباه گرفته می‌شود.

درمان با داروهای میگرنی

گاهی اطلاع از نوعی بیماری و مشكل، چگونه كنار آمدن با آن را راحت‌تر و به فرد كمك می‌كند نسبت به مدیریت بهتر آن اقدام كند. در حال حاضر، از آنجا كه میگرن شكمی از جمله بیماری‌هایی است كه بیشتر به آن پرداخته شده، درمان خاصی هم برای آن وجود ندارد و معمولا پزشكان برای درمان آن از درمان‌های تسكین‌دهنده حملات سردردهای میگرنی استفاده می‌كنند.

اما معمولا دارو در شرایطی تجویز می‌شود كه یا علائم بیماری شدید یا دفعات بروز آن بیشتر شده باشد. داروهایی مانند ریزاتریپتان و سوماتریپتان كه به «تریپتان»ها معروف‌اند، معمولا برای كودكان تجویز نمی‌شوند.اما در كودكانی با سن بالاتر می‌توان از داروی سوماتریپتان در قالب اسپری بینی برای كاهش علائم میگرناستفاده كرد.

سبك زندگی را جدی بگیرید

در بسیاری از بیماری‌ها، رعایت سبك زندگی و مراقبت نسبت به نوع تغذیه و فعالیت بدنی می‌تواند تا حد زیادی بیماری را كنترل كند. در این بیماری هم به طور قطع، رعایت سبك زندگی می‌تواند به كودكان مبتلا به میگرن شكمی در كنترل دردهای شكمی كمك كند.

پزشكان توصیه می‌كنند این قبیل كودكانحجم بالایی فیبر در رژیم‌غذایی روزانه خود بگنجانند. از دیگر عادات بهداشتی می‌توان به ورزش و فعالیت بدنی روزانه و خواب كافی در شبانه‌روز اشاره كرد.

با فهرست دقیق پیشگیری كنید

درست است كه تشخیص میگرن شكمی در كودكان كمی دشوار است، اما با كمك والدین و پزشك معالج می‌توان كاری كرد كه كودكان، عوامل مستعدكننده بروز میگرن شكمی را مشخص كنند. شما به عنوان والدین یك كودك مبتلا به میگرن شكمی می‌توانید یك فهرست آماده كنید و داخل آن مواردی را ذكر كنید:

تاریخ و زمان شروع دل‌دردها، پیش از شروع میگرن شكمی چه غذاهایی مصرف كرده است، چه كارهایی بعد از بروز درد انجام داده‌اید، آیا كودك داروی خاصی مصرف كرده و آیا مساله‌ای در زندگی این كودك وجود دارد كه باعث استرس یا اضطراب در او شده باشد؟

این فهرست را به دقت مطالعه و بررسی كنید. اگر ماده غذایی خاصی عامل بروز و شروع میگرن شكمی بوده، به راحتی می‌توانید آن را شناسایی كرده و از مصرف آن توسط كودك جلوگیری كنید. البته به‌خاطرداشته باشید كه همیشه یك عامل خاص نمی‌تواند در هر فردی عامل ایجاد دل‌دردها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha