گاهی افراد بر اساس یک علاقه زودگذر یا یک باور غیرواقعی(فانتزی) دست به این انتخاب می‌زنند و پشتوانه فکری ندارند. در دیگر زمینه‌های مذهبی هم تفاوت‌ها در صورتی که برای دختر خانم مهم هست، بررسی و برای چالش‌ها راه‌حل‌های احتمالی در نظر گرفته شود.

با خانواده خواستگارم اختلاف‌فرهنگی دارم ولی با خودش نه، چه کنم؟

سلامت نیوز-*زهره حسینی: گاهی افراد بر اساس یک علاقه زودگذر یا یک باور غیرواقعی(فانتزی) دست به این انتخاب می‌زنند و پشتوانه فکری ندارند. در دیگر زمینه‌های مذهبی هم تفاوت‌ها در صورتی که برای دختر خانم مهم هست، بررسی و برای چالش‌ها راه‌حل‌های احتمالی در نظر گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، یک سوال دارم که می‌خواهم نظر مشاورتان را به دوستم بگویم. دختری یک خواستگاری دارد که مادر پسر چادری نیست، در اقوام‌شان هم خانم چادری ندارند، در منزل ماهواره دارند اما مادر دختر چادری است و ماهواره هم ندارند و  با ماهواره مخالف اند. البته خود آقا پسر نسبت به خانواده اش مذهبی تر است و دختر چادری می‌خواهد و تمایلی هم به استفاده از ماهواره در زندگی آینده ندارد. آیا با وجود این اختلاف فرهنگی، وصلت‌شان دردسرساز می‌شود؟ آیا در آینده فرزندی که به دنیا می‌آید، بین این دو خانواده دچار دوگانگی می‌شود؟
 
اختلاف فرهنگی یکی از مهم‌ترین عوامل تنش و تعارضات زوجین به خصوص در جامعه ایران است. تفاوت فرهنگی و مذهبی که در خانواده این دختر و پسر وجود دارد، در اوایل ازدواج و به خصوص دوران عقد که دختر و پسر مستقل نیستند و با خانواده‌ها ارتباط زیادی دارند، منشا مشکلاتی برای هر دو نفر می‌شود. تفاوت در نوع پوشش و استفاده از برنامه‌های ماهواره به تنهایی برهم زننده ازدواج یا زندگی مشترک نیست بلکه این موارد نشان دهنده تفاوت‌هایی در مسائل عقیدتی و نگرش‌های مذهبی، نوع تفریح، رسم‌و‌رسوم دورهمی، جشن‌ها و مراسم ازدواج است. به عبارت دیگر، این تفاوت‌ها گسترده‌تر است از آن چه ما در ظاهر   می‌بینیم و فقط به این دو حوزه‌ای که شما اشاره کردید، ختم نمی‌شود و روی موضوعات دیگری هم اثرگذار است. نکته قابل‌تامل، علاقه‌مندی خواستگار به چادری بودن همسر است که نشان دهنده وجود نگرش‌های مذهبی در ایشان است. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد و در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.


  میزان استقلال فکری خواستگار باید بررسی شود
میزان استقلال فکری و مهارت تصمیم‌گیری در خواستگار مذکور باید بررسی شود. در خانواده‌هایی که افراد وابستگی زیادی به والدین خود دارند، در بسیاری از زمینه‌ها از آن‌ها پیروی می‌کنند و نمی‌توانند خط مشی خود را به خوبی دنبال کنند. بلوغ و پختگی روانی یکی از ویژگی‌هایی است که غالبا نشان دهنده ثبات و پایداری رفتارها و واکنش‌های منطقی و درست است و در واقع با واکنش‌های هیجانی و زودهنگام در تضاد است.


  عروس خانم باید مراقب باشد
علت انتخاب یک دختر چادری و خانواده مذهبی بر خلاف محیطی که این فرد در آن بزرگ شده و در تضاد با الگوی‌های والدین اش است، چیست؟ در خانواده دختر خانم یا تفاوت در نوع پوشش او، چه امتیازی می‌بیند که چنین انتخابی داشته است؟ گاهی افراد بر اساس یک علاقه زودگذر یا یک باور غیرواقعی(فانتزی) دست به این انتخاب می‌زنند و پشتوانه فکری ندارند. در دیگر زمینه‌های مذهبی هم تفاوت‌ها در صورتی که برای دختر خانم مهم هست، بررسی و برای چالش‌ها راه‌حل‌های احتمالی در نظر گرفته شود.


    فرزندشان دچار دوگانگی می‌شود؟!
در پاسخ به این قسمت سوال‌تان که آیا در آینده فرزندی که به دنیا می‌آید، بین این دو خانواده دچار دوگانگی می‌شود؟ باید بگویم که تضادهای مذهبی بین دو خانواده عموما از سن نوجوانی که باید از ارزش‌های مذهبی پیروی شود، برای فرزندان سوال‌برانگیز می‌شود و کار والدین را سخت می‌کند. البته این احتمالی که مطرح کردید، وجود دارد و باید به آن اندیشید، هرچند بسته به میزان اثرگذاری والدین و محبوبیت آن‌ها در دل فرزندان می‌توان شرایط بهتری را پیش‌بینی کرد. در مجموع بدون اطلاع از دیگر ملاک‌ها و با اطلاعات بسیار جزئی نمی‌توان یک راهنمایی درست و کاملی ارائه کرد اما در نهایت دقت و زمان بیشتری برای این ازدواج باید صرف شود.

*مشاور و دانش‌آموخته دانشگاه علامه‌طباطبایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha