یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 289344

خوردن دانه سیب خطر مرگ را در پی داردیک متخصص تغذیه گفت: مصرف بخش‌هایی از سیب، عوارض خطرناکی برای سلامتی بدن دارد.

خوردن دانه سیب خطر مرگ را در پی دارد

سلامت نیوز: خوردن دانه سیب خطر مرگ را در پی داردیک متخصص تغذیه گفت: مصرف بخش‌هایی از سیب، عوارض خطرناکی برای سلامتی بدن دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عوارض دانه سیب و میوه‌های دیگر اظهار کرد: سیب با اینکه مزایای بسیاری برای سلامتی بدن دارد، اما مصرف بخش‌هایی از این میوه عوارض خطرناکی را برای افراد به همراه دارد.

وی در ادامه افزود: نباید سیب را همراه دانه‌های آن مصرف کنید، زیرا آمیگدالین ماده شیمیایی موجود در آن عوارض خطرناکی را به همراه دارد. ماده آمیگدالین به مقدار بسیار زیادی در دانه‌های سایر میوه‌ها مانند سیب، بادام، زردآلو، هلو و گیلاس وجود دارد. هنگام مصرف هسته این میوه‌ها، جویدن یا قورت دادن آن‌ها آمیگدالین به سیانید هیدروژن تبدیل شده و موجب آسیب شدید در بدن خواهد شد.

عوارض هسته سیب

این متخصص تغذیه گفت: سیانید یا همان سیانور یک ماده سمی بسیار خطرناک است که مصرف دوزهای پایینی از آن می‌تواند باعث مرگ افراد شود. از جمله عوارض جانبی مصرف دوز پایین سیانید می‌توان سردرد، تهوع، استفراغ، گرفتگی معده، سرگیجه، فلج اعضای بدن، نارسایی قلبی و ریوی، ضعف و سردرگمی را نام برد، هنگام مصرف دوز بالای این ماده شیمیایی و تاخیر در درمان امکان مسمومیت شدید و مرگ فرد وجود دارد.

وی بیان کرد: گروه‌هایی که نباید هسته سیب مصرف کنند کودکان، زنان باردار، افراد دچار ضعف سیستم ایمنی، مبتلایان به سرطان و سالمندان هستند. تنها حدود ۰.۲ گرم الی ۱.۶ گرم برای هر کیلوگرم از وزن یک فرد سیانید کافی است تا دچار مسمومیت شدید و حتی مرگ ناگهانی شود. به‌جز دانه سیب، پوست و گوشت این میوه کاملا بی‌ضرر و برای سلامت بدن بسیار مفید خواهند بود.

خوردن دانه سیب خطر مرگ را در پی دارد

رحمانی گفت: برخی افراد گمان می‌کنند که مصرف مقدار کم سیانید موجود در سیب برای سلامت بدن مفید بوده که این تصور کاملا اشتباه است و می‌تواند موجب مرگ فرد شود. اگر افراد به اشتباه یک الی چند عدد دانه سیب را مصرف کردند نگران نباشند، اما حتما هنگام خوردن سیب، دانه‌های آن را جدا کرده و با آرامش از طعم و خواص درمانی این میوه پرخاصیت لذت ببرند.

وی بیان کرد: هسته‌های سیب حاوی سیانور هستند، اما لازم نیست افراد بترسند و وحشت کنند. حتما می‌دانید که سیانور اجازه نمی‌دهد اکسیژن به خون برسد، همین باعث می شود فرد دچار خفگی حاد شود. واقعیت این است که بدن ما می‌تواند میزان اندک سیانور را تحمل کند و هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید اما در صورت مصرف‌های مکرر، موجب مرگ فرد خواهد شد. علاوه بر سیب باید بدانید که هسته هلو، زردآلو یا گیلاس نیز حاوی میزان اندکی سیانور هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha