به دنبال اقدامات شهرداری تهران برای آماده‌سازی شهر برای مواجهه با كرونا دیروز اعضای شورای شهر تهران، طرحی را به تصویب رساندند كه بر اساس آن شهرداری ملزم است كه اقدامات لازم و فوری جهت افزایش تاب‌آوری شهر تهران برای پیشگیری و كاهش اثر آلودگی ناشی از كروناویروس ارایه دهند.

پایتخت برای مواجهه با كرونا چه كرده است؟

سلامت نیوز:به دنبال اقدامات شهرداری تهران برای آماده‌سازی شهر برای مواجهه با كرونا دیروز اعضای شورای شهر تهران، طرحی را به تصویب رساندند كه بر اساس آن شهرداری ملزم است كه اقدامات لازم و فوری جهت افزایش تاب‌آوری شهر تهران برای پیشگیری و كاهش اثر آلودگی ناشی از كروناویروس ارایه دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،ناهید خداكرمی در جلسه دیروز و در توضیح این طرح با بیان اینكه در حال حاضر شرایط ویژه‌ای در شهر تهران حاكم است، گفت: شهرداری حتی خارج از ماموریت خود در حال كمك‌رسانی است اما برای اینكه این كمك‌رسانی‌ها هدفمند شود، مطابق بند ۱۹ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌ها باید در خصوص امراض مسری وارد عمل شوند كه برای همین ما امضاكنندگان این طرح این موضوع را پیشنهاد دادیم تا شهرداری در راستای كاهش شیوع كروناویروس اقدامات لازم را انجام دهد.

او با تاكید بر اینكه شهرداری تهران باید در راستای نقش اجتماعی خود استفاده حداكثری از ظرفیت‌ها و امكانات خود را به منظور جلوگیری از شیوع بیماری در دستور كار قرار دهد به وظیفه شهرداری برای تجهیز پرسنل سازمان پسماند اشاره كرده و گفت: علاوه بر اقدامات پیشگیرانه سازمان پسماند نیز مكلف است در تهیه البسه و تجهیزات لازم برای پرسنل خود اقدام كند.

بر همین اساس به شهرداری تهران اجازه داده می‌شود از محل اعتبارات موارد پیش‌بینی نشده تا سقف ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این برنامه استفاده كند. همچنین شهرداری تهران بر اساس این طرح ‌باید در زمینه اطلاع‌رسانی و افزایش ایمنی شهروندان نقش‌آفرینی كند. اما این طرح موافقان و مخالفانی هم داشت.

حسن رسولی به عنوان یكی از مخالفان با دو فوریت این طرح گفت: هیچ كس بر ضرورت نقش‌آفرینی مدیریت شهری نسبت به مدیریت بحران تردید ندارد و در این زمینه نیز مسوولان مربوطه از اقدامات شهرداری تهران تشكر كردند.

اما به نظر می‌رسد كه شورا فراتر از جایگاه قانونی خود و به صورت پیش‌دستانه وارد موضوع شده است كه این مساله مردم را دچار هراس و شائبه می‌كند. او با بیان اینكه چهار درصد از اعتبارات شهر در اختیار شهردار است و شهرداری در حال حاضر در كنار سایر دستگاه‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد، گفت: به نظر می‌رسد اقدامات ما بیشتر دست و پاست.

اجازه دهید در جایگاه خودمان و نه عقب‌تر و نه جلوتر عمل كنیم و بیش‌فعال بودن‌مان به مصلحت شهر و مردم نیست، چراكه در حال حاضر شهرداری هم وارد عمل شده است و خلئی احساس نمی‌شود.

اما این سخنان رسولی باعث شد تا حجت نظری در مقام دفاع از این طرح برآید؛ او به عنوان موافق این دو فوریت با بیان اینكه عمده فضاهایی كه شهروندان در آن قرار دارند همچون مترو و اتوبوس و میادین میوه و تربار و غیره متعلق به شهرداری است و شهرداری مكلف است كه مردم را مطمئن كند كه اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود، اظهار كرد:

نباید از این ویروس بترسیم اما نباید آن را ساده بگیریم و لازم است از همه ابزارهای لازم برای پیشگیری از شیوع این بیماری استفاده كنیم. در نهایت پس از صحبت‌های موافق و مخالف اعضای شورای شهر، شورا به دو فوریت این طرح رای مثبت داد.

اما اینها تنها تصمیمات شورا برای مواجهه شهرداری با كرونا در شهر نبود. دیروز به پیشنهاد زهرا صدراعظم‌نوری مقرر شد تا به جای نصب مواد ضدعفونی‌كننده در اماكن عمومی، این مواد در ورودی‌ ساختمان‌های شهرداری نصب شود. همچنین به پیشنهاد علی اعطا مقرر شد تا دستورالعمل ویژه‌ای برای گرمخانه‌های پایتخت در مقابله با شیوع كرونا تدوین شود.
 
پیشنهاد غربالگری
در كنار این پیشنهادها، دیروز ناهید خداكرمی رییس كمیته سلامت شورای شهر تهران در تذكری پیش از دستور خود با بیان اینكه جلسات متعدد مسوولان وزارت بهداشت و شهرداری تهران سبب شد كه محتوای یكسان اطلاعات و اقدامات موثر بر اساس آخرین پروتكل‌های عدم نشر ویروس كرونا در تهران اجرایی شود، گفت: با این حال می‌خواهم به شهردار تهران تذكری بدهم؛ چراكه هنوز برای محدود كردن ورود و خروج به شهر تهران كاری نكرده است.

او در تشریح منظور خود گفت: البته ما نمی‌گوییم كه قرنطینه در تهران شود، اما حداقل شهرداری می‌تواند با همكاری وزارت بهداشت، پلیس، وزارت راه و پلیس راهور اقداماتی در راستای غربالگری ورودی و خروجی به تهران به خصوص از شمال و جنوب تهران انجام دهد، چراكه اگر بخواهیم واقع‌نگر باشیم، باید غربالگری در دروازه‌های اصلی شهر، فرودگاه‌ها و غیره انجام شود.

گرچه می‌دانم كه برخی از فضاهای عمومی همچون زیارتگاه‌های شهر تحت كنترل شهرداری نیستند . این تذكر خداكرمی اما با واكنش شهرداری مواجه شد. «غلامحسین محمدی»، رییس مركز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در پاسخ به تذكر رییس كمیته سلامت به شهردار تهران مبنی بر كنترل ورودی‌های شهر تهران به دلیل شیوع كرونا گفت:

تصمیم‌گیری درباره منع رفت‌وآمد یا هرگونه محدودیت در محدوده اختیارات شهرداری تهران نیست. تصمیم‌گیری در این زمینه با نظر وزارت بهداشت انجام می‌شود، چراكه ما در این زمینه تخصص نداریم و به عنوان یك نهاد خدمت‌رسان فعالیت می‌كنیم. او در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به نامه‌ای كه شهردار تهران برای وزیر بهداشت نوشت، تصریح كرد:

در این نامه به این نكته نیز اشاره شد و شهردار تمامی نكاتی را كه به مصلحت شهر می‌دانستند، استعلام كردند و از سوی وزارت بهداشت درخواست رفع ابهام داشتند. محمدی ادامه داد: وزارت بهداشت اگر برای هر یك از بندهای این نامه پاسخ دهد، ‌شهرداری تهران آن را اجرا می‌كند، اما وزارت بهداشت درباره آن نامه به‌طور كلی پاسخ مبسوطی نداده‌، اما به صورت جزیی در برخی موارد تعیین تكلیف شده است. به گفته مشاور شهردار تهران، در این نامه به مساله رفت‌وآمد و حمل‌و‌نقل عمومی نیز اشاره شده، اما هنوز جوابی به شهرداری نرسیده است .


كاهش تردد با مترو
یكی از مهم‌ترین مكان‌هایی كه می‌تواند به عنوان منشا انتشار كرونا مطرح باشد، وسایل حمل و نقل عمومی است . به همین خاطر استقبال شهروندان از مترو در روزهای گذشته به شكل محسوسی كاهش پیدا كرده است. «یوسف حجت»، سرپرست معاونت حمل‌و‌نقل ترافیك شهرداری تهران با تایید این مطلب گفت:

در مترو به‌طور متوسط روزانه یك میلیون و۸۰۰ هزار نفر ورودی داشتیم كه بر اساس آخرین آمار روز یكشنبه ورودی مسافران به یك میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسیده است كه كاهش یك‌سومی مسافران را نشان می‌دهد. او ادامه داد: این كاهش ورودی از شنبه به بعد رخ داده است و یك كاهش محسوس در مسافران مترو را نشان می‌دهد.

حجت با تاكید بر اینكه این كاهش بار سفر در مترو اقدام درستی است، گفت: بهتر است شهروندان تا جایی كه می‌توانند از حمل‌ونقل عمومی استفاده نكنند و همچنین در تلاش هستیم تغییرات كوچكی در طرح ترافیك ایجاد كنیم تا مردم بیشتر از خودروی شخصی استفاده كنند. حجت درباره پیشنهاد لغو طرح ترافیك در راستای مقابله با شیوع ویروس كرونا در شهر تهران گفت: لغو طرح ترافیك یا تغییر ساعت آن در حوزه شورای ترافیك تهران است و در جلسه فردا درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

اما در مجموع اگر بخواهیم طرح ترافیك را لغو كنیم، ممكن است شهر قفل شود و مسائل متعدد دیگری ایجاد شود، در نتیجه باید ببینیم شورای ترافیك در این باره چه تصمیمی می‌گیرد. به گفته او، پیشنهاد معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیك كاهش ساعت طرح است تا افراد با ماشین شخصی خود سر كار حاضر شوند و به منزل بازگردند تا حداقل تماس با سطوح عمومی رخ دهد.
 
ورود ارتش به كرونا
در كنار شهرداری سایر نهادها نیز درخصوص كمك به دولت برای مواجهه با كرونا اعلام آمادگی كردند. ارتش یكی از همین نهادهاست. دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ كننده ارتش با اشاره به جلسه‌ روز گذشته خود با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: همان‌طور كه وزیر بهداشت هم بیان كرد، ما در سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران امكاناتی را برای رزم در صحنه‌های واقعی داریم.

او خاطرنشان كرد: ما این آمادگی را داریم كه اگر چنین بحران‌هایی در كشور اتفاق بیفتد، از این ظرفیت‌های موجود در سازمان ارتش برای رفع آلودگی در سطح كلان و قرنطینه كردن در جایی اگر لازم باشد، اجرای آموزش یا خدماتی كه سامانه بهداشت و درمان ارتش جمهوری اسلامی ایران با وزارت بهداشت و درمان همكاری داشته، بتوانیم كمك‌های لازم را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha