غیرقابل کنترل، همیشه بد، کاملا قابل‌اجتناب و ... از تصورات اشتباه مردم درباره استرس است.

6 باور رایج اما نادرست درباره استرس

سلامت نیوز: غیرقابل کنترل، همیشه بد، کاملا قابل‌اجتناب و ... از تصورات اشتباه مردم درباره استرس است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، استرسی شدن یک اتفاق طبیعی، رایج و حتی از نظر بعضی‌ها لازم است. با این حال عادی تلقی شدن آن در زندگی روزمره ما آن را به یک مشکل بهداشت عمومی تبدیل کرده است. آمارها نشان می‌دهد سطح استرس انسان‌ها در دنیا هر ساله رو به افزایش است و این مسئله تأثیر منفی بر سلامت روحی و جسمی بسیاری از افراد به‌جا خواهد گذاشت. در این مطلب به شش تصور غلطی که درباره این پدیده روزمره وجود دارد و باید آن‌ها را از ذهن خود پاک کنیم، پرداخته شده است.
 

کاملا قابل‌اجتناب است
اگر هدف شما این است که زندگی بدون استرسی داشته باشید، به احتمال زیاد در این هدف موفق نخواهید شد مگر این‌که در یک غار و بدون دسترسی به اینترنت زندگی کنید! دکتر «باربارا دالن» روان شناس‌بالینی سرشناس در این باره می‌گوید: «بسیاری از مردم فکر می‌کنند می‌توانند یا دست کم باید تلاش کنند از ایجاد استرس جلوگیری کنند. اما نکته مهم این‌جاست که اجتناب از استرس و حتی تلاش برای این کار غیرممکن است». به گفته دالن، هدف ما نباید جلوگیری از ایجاد استرس باشد؛ درعوض ما باید بتوانیم تشخیص بدهیم که چه زمانی دچار استرس هستیم و در این مواقع استرس‌مان را به شیو‌ه‌های سالمی کنترل کنیم.


 همیشه چیز بدی است
معمولا نگرشی که ما به استرس داریم، منفی است اما «سیمون رگو»، روان شناس ارشد از کالج پزشکی آلبرت‌اینشتین می‌گوید چنین دیدگاهی درباره استرس به طور کامل درست نیست. وی می‌گوید استرس در شرایط مناسب و در سطح مناسب می‌تواند مفید باشد زیرا در چنین شرایطی می‌تواند افراد را به سمت عمل یا تغییر سوق دهد. به گفته سیمون رگو، استرس فقط پاسخی به رویدادهای منفی زندگی نیست: «ممکن است شما بعد از وقایع مثبت زندگی، مانند ارتقای شغلی، ازدواج یا تولد فرزندتان هم احساس استرس داشته باشید. احساس استرس به هیچ وجه نشانه این نیست که زندگی شما آشفته است یا به خوبی پیش نمی‌رود. نکته مهمی که همیشه باید به آن توجه داشت، مدیریت درست استرس است.»


 مانع شاد بودن می‌شود
«ست سویرسکی» نویسنده کتاب «21 راه برای مقابله با افسردگی» معتقد است بزرگ‌ترین باور نادرست درباره استرس این است که استرس از شاد بودن ما جلوگیری می‌کند. به گفته سویرسکی اگر به جای این‌که استرس ما را کنترل کند، ما چیزهایی را که برای‌مان استرس ایجاد می‌کنند مدیریت کنیم، در آن صورت منفی‌ترین جنبه استرس که تنش و نگرانی است، به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. سویرسکی پیشنهاد می‌کند فهرستی از کارها و موضوعاتی را که در یک هفته آینده می‌توانند برای شما استرس‌زا باشند، تهیه کنید. وقتی این فهرست کامل شد آن را خط بزنید. به گفته سویرسکی این کار به جای احساس اضطراب و نگرانی به شما حس خوبی از مدیریت و موفقیت خواهد داد، حسی که قطعا خوشایند است!


 قابل کنترل نیست
دکتر «درو رمزی» روان‌پزشک از دانشگاه کلمبیا می‌گوید: «برداشت اشتباهی که به نظر می‌رسد تعداد زیادی از مردم درباره استرس دارند، این است که استرس را خارج از کنترل خود می‌دانند.» وی می‌افزاید، شیوه‌های درمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا آن‌چه را که می‌توانند و نمی‌توانند کنترل کنند، تشخیص بدهند و یاد بگیرند که چگونه عمل کنند.» «لیندسی تولچین»، روان‌شناس بالینی نیز در این باره می‌گوید، راه دیگر برای کنترل استرس، تغییر دیدگاه شماست. او معتقد است تکرار چنین جملاتی می‌تواند کمک کننده باشد: «من قبلاً توانسته‌ام با مشکلات زیادی در زندگی‌ام کنار بیایم، همه آن شرایط حالا به پایان رسیده‌اند» یا «این شرایط ناراحت کننده، موقتی است». به عقیده توچین شما می‌توانید از انرژی‌تان برای حل مشکل استفاده کنید و روی استراتژی‌های مدیریت زمان متمرکز شوید.


 بهترین انگیزه‌دهنده است
یکی از معدود دیدگاه‌های مثبتی که درباره استرس وجود دارد، این است که این اتفاق می‌تواند یک عامل انگیزه‌دهنده باشد. «تئا گالاگر» دکتر روان شناس می‌گوید: «این دیدگاه تا حدودی درست است. کمی استرس می‌تواند به ما انگیزه بدهد اما استرس زیاد نتیجه معکوس خواهد داشت. به همین دلیل است که وقتی مردم از چیزی احساس ناراحتی می‌کنند، اغلب دست از کار می‌کشند.» او می‌افزاید، عامل بسیاری از تعلل‌ها، اضطراب است بنابراین توصیه می‌شود کارهایی را که برای‌تان استرس‌زا هستند، به بخش‌های کوچک‌تر و قابل کنترل تقسیم کنید.  اگر می‌خواهید بدانید برای ایجاد انگیزه به استرس نیاز دارید یا نه، سعی کنید به اضطراب‌تان توجه نکنید و ببینید آیا هنوز هم انگیزه دارید.


 همیشه برای سلامتی مضر است
درست است که اگر استرس به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند روی بدن تأثیر منفی بگذارد اما «دکتر جانینا اسکارلت» روان شناس بالینی، می‌گویدکه  استرس می‌تواند نقش مثبت نیز داشته باشد. او معتقد است: «از بسیاری جهات، استرس بزرگ ترین قدرت ماست زیرا سیستم جنگ و گریز را در بدن ما فعال می‌کند و باعث می‌شود سریع‌تر حرکت و فکر کنیم. در واقع استرس، ما را قوی‌تر و آماده‌تر می‌کند. ما به جای این‌که با استرس مقابله کنیم، می‌توانیم یاد بگیریم که آن را منبع قدرت و انرژی خود بدانیم آن هم در مواقعی که بیشترین نیاز را به انرژی داریم. البته همه این‌ها درصورتی است که سطح استرس ما متعادل باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha