به گفته متخصصان، در بیشتر از ۴۰ درصد موارد پزشکان تشخیص نادرستی در مورد بیماری افراد دارند. اصلی ترین دلیل این اتفاق آن است که بسیاری از بیماری ها علائم مشترکی دارند و گاهی سخت می توان تشخیص داد که نشانه های موجود مربوط به چه بیماریی هستند.

بیماریهایی که با امراض دیگر اشتباه گرفته می‌شوند

سلامت نیوز: به گفته متخصصان، در بیشتر از ۴۰ درصد موارد پزشکان تشخیص نادرستی در مورد بیماری افراد دارند. اصلی ترین دلیل این اتفاق آن است که بسیاری از بیماری ها علائم مشترکی دارند و گاهی سخت می توان تشخیص داد که نشانه های موجود مربوط به چه بیماریی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  در ادامه درباره تعدادی از بیماری هایی صحبت خواهیم کرد که اغلب با بیماری های دیگری اشتباه گرفته می شوند.

۱- بیماری لایم و آنفلوآنزا

این بیماری با ضایعه خاصی شناخته می شود که بعد از گزیده شدن توسط یک کنه بر روی بدن فرد مبتلا شده ظاهر می شود اما در مواردی خبری از این ضایعه پوستی نیست.

در عوض بیمار می تواند نشانه هایی مثل بدن درد، تب و خستگی داشته باشد که پزشکان معمولاً آن ها را نشانه آنفلوآنزا تشخیص می دهند.

آزمایش خون هم کمک زیادی به تشخیص این بیماری نمی کند چون ۲ هفته طول می کشد تا بدن شروع به تولید پادتن هایی کند که از وجود این بیماری خبر می دهند.

اگر فردی مشکوک به بیماری لایم باشد، پزشک برای او یک آنتی بیوتیک تجویز می کند تا جلوی آثار بلند مدت بیماری گرفته شود.

۲- سنگ کلیه و آنوریسم آئورت شکمی

سنگ کلیه را با بیماری های زیاد دیگری می توان اشتباه گرفت که آنوریسم آئورت شکمی خطرناک ترین آن ها است.

هر دو بیماری با یک درد شدید و تیز در شکم، حالت تهوع و استفراغ شروع می شوند. آنوریسم آئورت شکمی زمانی رخ می دهد که در دیواره ی سرخرگ آئورت ورمی غیر عادی به وجود می آید. پارگی سرخرگ آئورت می تواند کشنده باشد.

پزشکان توصیه می کنند در خصوص بیماران ۶۰ سال به بالایی که هرگز سابقه ی سنگ کلیه نداشته اند، مشکل ابتدا آنوریسم آئورت شکمی درنظر گرفته شود.

۳- هپاتیت و آلرژی

هپاتیت می تواند سال ها بدون هیچ علامتی در بدن بیمار وجود داشته باشد، گرچه در این مدت می تواند صدمه ای جدی به کبد وارد کند.

شایع ترین نشانه های مشکلات کبدی عبارتند از درد، خارش و احساس خستگی، علائمی که در بیماری های زیاد دیگری مثل آلرژی هم وجود دارند.

به همین دلیل است که باید به رنگ چشم ها و زبان خود توجه داشته باشید. اگر متوجه شدید که به رنگ زرد درآمده اند، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

۴- مشکلات تیروئیدی و فشار خون بالا

غده تیروئید یکی از بخش های بسیار مهم بدن است چون بسیاری از هورمون ها را کنترل می کند. وقتی غده تیروئید کم کار شود (کم کاری تیروئید) ممکن است دچار نشانه هایی مثل افزایش وزن، حساسیت به دما و احساس خستگی شوید، علائمی که اغلب می تواند با بیماری هایی مثل افسردگی اشتباه گرفته شود. دیگر مشکل تیروئیدی زمان رخ می دهد که غده تیروئید پرکار شود (پرکاری تیروئید) که باعث کاهش وزن، زودرنجی و بالا رفتن ضربان قلب می شود.

این نشانه ها هم با بیماری های زیاد دیگری مثل فشار خون بالا مشترک هستند. به همین دلیل است که چک کردن هورمون های غده ی تیروئید اهمیت زیادی دارد.

۵- آمبولی ریه و حمله پانیک

این مشکل بسیار خطرناک زمانی رخ می دهد که یک لخته ی خونی، سرخرگ ریوی درون ریه ها را مسدود می کند، مسأله ای که باعث یک درد شدید در قفسه سینه، تنگی نفس، اضطراب و بیهوشی می شود.

از آنجایی که این نشانه ها شبیه بیماری های دیگری مثل حمله ی پانیک، ذات الریه یا حمله قلبی هستند، در ۳۳/۵ درصد موارد تشخیص اشتباهی در مورد آن ها صورت می گیرد.

۶- بیماری سلیاک و عفونت های مجرای معده ای روده ای

بیماری سلیاک به زبان ساده، به ناتوانی در هضم گلوتن اطلاق می شود. گلوتن در اصل در گندم و بعضی دیگر از غلات وجود دارد. نزدیک به ۸۳ درصد موارد ابتلا به این بیماری یا تشخیص داده نمی شوند یا با بیماری های دیگری اشتباه گرفته می شوند.

علت این مسأله آن است که نشانه های این بیماری در هر کسی متفاوت است و با بسیاری از دیگر انواع بیماری های مربوط به مجرای معده ای روده ای مشترک است. این نشانه ها می تواند معده درد، اسهال، یبوست، سردرد و غیره باشد.

۷- لوپوس و بیماری های کلیوی و ریوی

این بیماری التهابی چهره های زیادی دارد و نشانه های آن اغلب نامشخص و بسیار متفاوت هستند. لوپوس گرچه با ضایعه پوستی پروانه ای شکلی که بر اثر آن روی گونه ها ظاهر می شود شناخته می شود، اما بعضی بیمارها این نشانه را ندارند.

دیگر نشانه ها ممکن است احساس خستگی، درد مفاصل و مشکلات کلیوی و ریوی باشد. به همین دلیل است که برای پزشکان بسیار سخت است که بتوانند همان ابتدا آن را تشخیص دهند. معمولاً بعد از چندین تشخیص نادرست به وجود این بیماری پی برده می شود.

۸- سکته مغزی و مسمومیت با الکل

متأسفانه، طبق تحقیقات، پزشکان اغلب از نشانه های اولیه سکته مغزی غافل می مانند یا آن ها را دست کم می گیرند.

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که جریان خونی که به سمت مغز می رود قطع شود. این مشکل اغلب با سرگیجه، میگرن یا مسمومیت با الکل اشتباه گرفته می شود.

چون نشانه های سکته مغزی عبارتند از مشکلات بینایی، بروز مشکل در صحبت کردن، گیجی و دگرگونی وضعیت روانی.

۹- سرطان و بسیاری از دیگر بیماری ها

هیچ کسی دوست ندارد از پزشک بشنود که سرطان دارد، اما این بیماری هر چه زودتر تشخیص داده شود احتمال بهبودی آن بالاتر است اما طبق تحقیقات، پزشکان تا ۴۴ درصد موارد، بعضی انواع سرطان را با بیماری ها دیگری اشتباه می گیرند.

چون ابزارهای تشخیصی به قدر کافی دقیق نیستند و نشانه ها اغلب بسیار مبهم هستند. مثلاً سرطان ریه می تواند با عفونت ریوی و سرطان سینه با عفونت پستان اشتباه گرفته شود. بنابراین اگر مشکوک هستید که بیماری جدی ای مثل سرطان دارید، باید توسط پزشک دیگری هم معاینه شوید.

۱۰- آپاندیسیت و سندرم روده تحریک پذیر

آپاندیسیت عمدتاً با نشانه ی اصلی اش یعنی احساس درد در پایین سمت راست شکم شناخته می شود. با این حال، در بسیاری از موارد نشانه های آن در قسمت های مختلفی بروز پیدا می کند، مسأله ای که تشخیص آن را سخت می کند.

اگر حالت تهوع و استفراغ داشته باشید، گاهی ممکن است آپاندیسیت با سندرم روده تحریک پذیر اشتباه گرفته شود. از آنجایی که پارگی آپاندیس می تواند کشنده باشد، باید به دردهای شکمی خود، فارغ از محل درد، توجه کنید.

۱۱- روماتیسم مفصلی و دیگر مشکلات مفصلی

بیماری های مفصلی زیادی هستند که می توانند نشانه های روماتیسم مفصلی را داشته باشند، مسأله ای که تشخیص این بیماری را بسیار سخت می کند. حتی ظاهر شدن یک بونیون مختصر روی یک پا هم می تواند نشانه ی این بیماری باشد، علیرغم اینکه بونیون یک مشکل بسیار رایج است و در اغلب موارد بی ضرر به نظر می رسد.

مشکلات مفصلی اگر طولانی شوند، علت معمولاً بیماری های مزمنی مثل روماتیسم مفصلی تشخیص داده می شود.

۱۲- نارسایی وریدی و بیماری قلبی

اگر پاهایتان از مچ به پایین ورم می کنند، این مسأله می تواند از نشانه های اولیه ی نارسایی وریدی باشد. این مشکل زمانی رخ می دهد که خون نمی تواند به درستی از رگ های پا به سمت قلب بازگردد. این مسأله اگر شکلی مزمن پیدا کند، می تواند منجر به مشکلات زیاد دیگری شود.

با این حال، بسیاری از دیگر بیماری ها مثل بیماری های قلبی هم می تواند باعث ورم پاها شود، به همین دلیل نارسایی وریدی اغلب ممکن است به صورت مجزا تشخیص داده نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha