سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: در اجرا نشدن قوانین تعرفه‌گذاری خدمات و كاهش ساعت كاری پرستاران وزارت بهداشت بین 30 تا 40 درصد مقصر است اما اجرای كامل این قوانین بودجه و اصلاح ساختار می‌خواهد كه اختیار آن از دست وزارت بهداشت خارج است.

به گزارش  فارس، غضنفر میرزابیگی در نشست خبری سازمان نظام پرستاری با اشاره به شروع دور سوم سازمان نظام پرستاری اظهار داشت: 4 ساله كنونی كه در آغاز آن به سر می‌بریم 4 ساله عملیاتی كردن مواردی است كه در سالهای گذشته به آن متعهد شدیم.

وی افزود: در سومین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری تعداد كاندیداها 3 برابر میزان مورد نیاز بود و نتیجه انتخابات 90 درصد، ثبات و ماندگاری نیروهای دوره قبل بود.

میرزابیگی تصریح كرد: در شورای عالی نظام پرستاری فعلی 50 درصد نیروها، نیروهای دوره قبل و 50 درصد جدید هستند و با این تركیب 7 سال میانگین سنی نسبت به دوره قبل جوان‌تر شده است.

وی با اشاره به برخی مشكلات پرستاران در سطح جامعه خاطر نشان كرد: در حال حاضر پرستاران در تمام سطوح خدمات سلامت كشور حضور ندارند و اگر حضور پرستاران در این حوزه بیشتر شود به خصوص در نظام ارجاع و پزشك خانواده، سلامت مردم قطعاً بیشتر تأمین می‌شود.

وی گفت: عدالت در پرداخت‌ها، هم برای مردم و هم برای نظام سلامت مهم است به عنوان مثال در حال حاضر مردم برای درمان بیماری‌ها به انجام خدمات تشخیصی، هزینه‌های سرسام‌آوری را پرداخت می‌كنند و نكته عجیب اینجاست كه نتایج 70 تا 80 درصد MRI های انجام شده سالم گزارش می‌شود كه می‌توان نتیجه گرفت كه حداقل به 50 درصد آنها اصلاً نیاز نبوده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر به طور ناخواسته مبلغ بنگاه‌های دارویی دنیا شده‌ایم. در ایران عوامل دارویی این بنگاه‌ها قوی عمل می‌كنند. آنها مردم را بیمار می‌خواهند تا بتوانند داروهای خود را بفروشند.

وی یادآور شد: باید به جایی برسیم كه روزی به بستن تخت‌های بیمارستانی به علت نداشتن بیمار افتخار كنیم نه به افزایش تخت‌های بیمارستانی.

وی گفت: موضوع تدوین منشور اخلاق پرستاری و راهكارهای ارتباط مؤثر با بیماران و همچنین حضور مؤثر پرستار بر بالین بیمار از موضوعات مهمی است كه در دستور كار امسال قرار دارد.

میرزابیگی اضافه كرد: درست است كه 800 بیمارستان در كشور وجود دارد ولی اگر در درون این بیمارستان‌ها و سایر مراكز بهداشتی و درمانی كار پزشكی و پرستاری مناسبی وجود نداشته باشد قطعاً با مشكل روبرو خواهیم شد.

وی اضافه كرد: اقتصادی كردن مراكز بهداشتی و درمانی تا این حد كه حداقل خودشان بتوانند خود را اداره كنند از دیگر موارد مهم است كه باید به آن توجه شود. قرار بود تا پایان برنامه چهارم پرداخت‌هایی از جیب مردم در حوزه سلامت به 30 درصد برسد اما اكنون 60 درصد است كه یكی از علل مهم آن نادیده گرفتن پرستاران است.

میرزابیگی با بیان اینكه موضوع عملیاتی كردن كدهای اخلاقی پرستاران و افزایش سلامت معنوی را پیگیری می‌كنیم، یادآور شد: پرستار باید بتواند یك شیفت كاری به طور كامل كار كند و هزینه زندگیش تأمین شود. اگر شیفت‌های آن زیاد شود ضرر آن به مردم وارد می‌شود.

میرزابیگی گفت: هنوز علیرغم دستور رئیس‌جمهوری قانون تعرفه‌گذاری خدمات پستاری وارتقای بهره‌وری اجرا نشده است. الان 130 هزار تخت بیمارستانی در كشور وجود دارد كه قرار است تا پایان برنامه پنجم 40 هزار تخت دیگر به آن اضافه شود. در حالی كه در همه جای دنیا اگر به ازای هر تخت 2 پرستار وجود نداشته باشد تخت فعال نمی‌شود اما در حال حاضر 0.7 نیرو به ازای هر تخت بیمارستانی پرستار وجود دارد.

میرزابیگی یادآور شد: استخدام‌هایی كه هنوز در مسیر است دردی را درمان نمی‌كند چرا كه آنها برای كاهش ساعت كاری پرستاران بوده است و از طرفی باید در نظر داشت وزارت بهداشت هم در عدم اجرای قانون ارتقای بهره‌وری ( كاهش ساعت كاری) و تعرفه‌گذاری 30 تا40 درصد مقصر است چرا كه هم باید بودجه داده شود و هم ساختار بیمارستان‌ها باید عوض شود كه این دو از دست وزارت بهداشت خارج است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: متأسفانه هر روز اختلاف طبقاتی در دریافتی پرستاران و كادر درمانی به شدت افزایش می‌یابد به طوری كه پرسنلی داریم كه دریافتی مبتنی بر كارانه او 100میلیون تومان در ماه دریافت می‌كند و پرستاری هم وجود دارد كه در مقابل ماهی 10 هزار تومان دریافتی مستقیم از كارانه دارد.

میرزابیگی یادآور شد: با وزارت بهداشت به توافق رسیدیم كه به ازای هر تخت بیمارستانی 1.5 پرستار وجود داشته باشد اما متأسفانه می‌بینیم كه نماینده معاونت نظارت راهبردی در مجلس شورای اسلامی مخالفت می‌كند لذا نمی‌دانیم صبر پرستاران تا كی ادامه یابد.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاران فقط در وزارت بهداشت شاغل نیستند چرا كه بخشی از آنها بخش خصوصی، نیروهای مسلح و سازمان نظام پرستاری فعالیت می‌كنند لذا باید در دولت تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام شود نه اینكه هر كدام جزیره‌ای عمل كنند.

میرزابیگی گفت: بر اساس قانون ارتقاء بهره‌وری اگر پرستار در یك جا كارانه دریافت كند در جای دیگر نمی‌تواند آن را دریافت كند و متأسفانه از این ماده قانونی برداشت‌های مختلفی شده است و اگر بیمارستان كمبود نیرو دارد و نمی‌تواند چنین فضایی را ایجاد كند چرا از پرستار تعهد گرفته می‌شود كه نباید 12 ساعت بیشتر كار كند.

رئیس سازمان نظام پرستاری خاطر نشان كرد: استاندارد منابع انسانی متناسب با بخش بیمارستانی حق 100درصدی مردم است و چارت‌های مراكز بهداشتی و درمانی مربوط به 20 سال قبل است كه باید به سرعت عوض شود.

وی اضافه كرد: جایگاه پرستاران در عرصه تصمیم‌گیری بهداشتی و درمانی كه مهمترین آنها شركت در هیئت امنای بیمارستان‌ها است پیگیری می‌شود.

میرزابیگی با بیان اینكه نمی‌توان از یك پرستار استفاده كرد، تصریح كرد: در بیمارستان‌ها متأسفانه یك اتاق هم ویژه پرستاران وجود ندارد و آنها جایی را ندارند كه اگر خسته شدند استراحت كنند و این در حالی است كه 70 تا 80 درصد پرستارها زن هستند.

وی اضافه كرد: باید تناسبی در دریافت‌ها بین متخصصان پزشكی و پرستاران وجود داشته باشد چرا كه در كشورهای مختلف دریافتی پزشكان متخصص بیشتر از 4 برابر دریافتی كمترین حقوق پرستارها نیست.

میرازبیگی گفت: هر زمان مجلس و دولت تصمیم گرفت كارانه‌ها را برای تمام كادر پزشكی حذف كند ما استقبال می‌كنیم ولی اگر قرار است دریافت، مبتنی بر عملكرد باشد نمی‌توان 517 خدمت پرستاران را نادیده گرفت و در عوض افرادی دریافت میلیونی داشته باشند و پرستاران برای دریافت كمترین حقوق خود با مشكل روبرو باشند.

وی اضافه كرد: دانشگاه‌هایی مانند علوم پزشكی همدان، زنجان، ارومیه و شاید تهران ساعات كار پرستاران را برخلاف قانون زیاد كرده‌اند كه در برخی از آنها طومارهای پرستاران موجود است.

رئیس سازمان نظام پرستاری یادآور شد: اگر توسط پرستاری قصور و بداخلاقی و كج رفتاری صورت گرفت بیمار یا همراه بیمار می‌تواند آن را از طریق سازمان نظام پرستاری پیگیری كند.

وی گفت: اگر قانون ارتقاء بهره‌وری اجرا شود دریافتی پرستاران به 2 تا 2.5 میلیون تومان می‌رسد و تازه در این حالت است كه می‌توان به پرستار گفت یك شیفت كار كند.

رئیس سازمان نظام پرستاری یادآور شد: از برنامه‌های سازمان نظام پرستاری، اجرای سنگ كف حرم حضرت امام حسین(ع) است كه هر پرستار با پرداخت سهم 10 هزار تومان به شماره حساب 3300067000 بانك ملت می‌تواند كمك‌های خود را واریز كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha