سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه آكسفورد گفت: اكثر بیماران مبتلا به آلزایمر و پاركینسون زمانی به پزشك مراجعه می‌كنند 70 درصد از سلول‌های مغزی محل این نوع بیماری‌ها را از دست داده‌اند.

به گزارش فارس، مجتبی زارعی در حاشیه هیجدهمین كنگره نورولوژی و الكترو فیزیولوژی ایران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر پیشنهادی برای ایجاد یك مركز با عنوان تكنولوژی‌های پیشرفته برای نقشه‌برداری مغزی ارائه شده است كه در صورت تصویب و ارائه بودجه این مركز می‌تواند خدمات بسیار شایانی در زمینه تحقیقات مغز و اعصاب در كشور ارائه كند.

وی گفت: تعداد متخصصان مغز و اعصاب در ایران كم است و طبق آمارهای اروپایی در كشور انگلستان كه بدترین آمار متخصصان مغز و اعصاب برای این كشور است در حدود هر 173 هزار نفر یك متخصص مغز و اعصاب و در بهترین شرایط در كشور ایتالیا از هر 8 هزار نفر یك متخصص مغز و اعصاب وجود دارد.

وی تصریح كرد: ولی این امر هیچگونه مشكلی در زمینه كیفیت ارائه خدمات توسط متخصص مذكور در این كشورها به‌وجود نمی‌آید زیرا فارغ‌التحصیل شدن در رشته مغز و اعصاب در انگلستان بسیار پیچیده و طولانی مدت‌تر از كشوری مانند ایتالیا است و مهم تجربه متخصصان در این امور است ولی به هر حال در ایران در زمینه متخصص مغز و اعصاب با كمبودهایی مواجه هستیم كه این كمبودها در قسمت‌های تعداد متخصصان و همچنین روند آموزش‌های تخصصی مشهود است.

زارعی افزود: متاسفانه در ایران هیچ رشته فوق تخصصی مغز و اعصاب وجود ندارد و امیدواریم با همكاری مسئولان بتوانیم رشته‌های فوق‌تخصصی برای درمان بیماری‌های آلزایمر، ام اس و صرع را ایجاد كنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه اكسفورد بیان داشت: در این راستا طرحی با عنوان ایجاد مركز تكنولوژی‌های پیشرفته برای نقشه‌برداری مغزی پیشنهاد شده است كه در صورت تسریع و اختصاص بودجه به آن می‌توانیم این مركز را در تهران ایجاد كنیم زیرا هم‌اكنون برخی از تكنولوژی‌ها از جمله اسكن مغناطیسی مغز وجود ندارد و می‌توانیم با حضور برخی ریاضیدانان و متخصصان امر یكسری تحقیقات پیچیده در زمینه مغز و اعصاب با استفاده از تكنولوژی‌های بسیار پیشرفته از جمله ام آر آی انجام دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه بودجه اولیه برای ایجاد این مركز چه مقدار است گفت: بودجه اولیه برای تجهیز این نوع تكنولوژی‌ها و تجهیزات تخصصی در این مركز 10 میلیارد تومان خواهد بود.

زارعی اظهار داشت: یكی دیگر از گرفتاری‌هایی كه امروز در رشته مغز و اعصاب در ایران وجود دارد عدم مهارت متخصصان در تحقیقات است زیرا باید پزشكان دانشگاهی از جمله اعضای هیئت علمی، اساتید دانشگاه‌ها، استادیاران و دانشیاران قسمت بسیاری از زمان خود را اختصاص به تحقیق دهند و اكنون نیز در كشوری مانند انگلستان از جمله خود بنده به عنوان یك متخصص و عضو هیئت علمی بیش از 50 درصد فعالیت خود را در امور تحقیقاتی انجام می‌دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اكسفورد گفت: متأسفانه اكثر بیماران مبتلا به آلزایمر و پاركینسون كه به پزشك مراجعه می‌كنند 70 درصد از سلول‌های مغزی محل این نوع بیماری‌ها (پاركینسون و آلزایمر) را از دست داده‌اند و این امر مستلزم آن است كه پزشكان بتوانند با بهره‌گیری از تكنولوژی‌های پیشرفته زمان تشخیص این بیماری‌ها را در افراد هر چه سریعتر تشخیص دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آكسفورد خاطرنشان كرد: 90 درصد از پزشكان در انگلستان خدمات درمانی ارائه می‌كنند و تنها 10 درصد آنها در زمینه تحقیقات فعالیت می‌كنند. تمام استخدام‌ها در مراكز دانشگاهی منوط به كارنامه پربار این افراد در زمینه‌های تحقیق است ولی مسلماً از تحقیقات نیز باید پشتیبانی مالی شود كه این امر در زمینه تحقیقات و محققان بسیار كمرنگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha