چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

آمار قربانیان مشروبات الكلی تقلبی در ایران، حالا از روزشمار ابتلا به كووید19 هم نگران‌كننده‌تر شده است. بنا بر آخرین آماری كه روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از تعداد مبتلایان و متوفیان كووید19 اعلام كرد، از 30 بهمن تا 19 فروردین ماه، 62 هزار و 589 مبتلای كووید 19 در كشور شناسایی شده و از این تعداد 3872 نفر فوت كرده‌اند كه مابه‌ازای مبتلایان در قید حیات نشان می‌دهد كه 6.1 درصد از مبتلایان، جان خود را بر اثر بیماری كووید19 از دست داده‌اند.

قاتلین بالفطره

سلامت نیوز:آمار قربانیان مشروبات الكلی تقلبی در ایران، حالا از روزشمار ابتلا به كووید19 هم نگران‌كننده‌تر شده است. بنا بر آخرین آماری كه روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از تعداد مبتلایان و متوفیان كووید19 اعلام كرد، از 30 بهمن تا 19 فروردین ماه، 62 هزار و 589 مبتلای كووید 19 در كشور شناسایی شده و از این تعداد 3872 نفر فوت كرده‌اند كه مابه‌ازای مبتلایان در قید حیات نشان می‌دهد كه 6.1 درصد از مبتلایان، جان خود را بر اثر بیماری كووید19 از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،دیروز اما غلامحسین اسماعیلی؛ سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری خود اعلام كرد كه ظرف 50 روز اخیر، بیش از 3 هزار نفر از هموطنان بر اثر نوشیدن مشروبات الكلی تقلبی و حاوی الكل صنعتی، دچار مسمومیت شده و بیش از 600 نفر از مسمومان، فوت كرده‌اند.

تا امروز، مسوولان اورژانس، دانشگاه‌های علوم پزشكی و نمایندگان قوه قضاییه در استان‌ها (غیر از استان تهران) اعلام كرده‌اند كه 2هزار و 790 نفر در فاصله اول اسفند ماه (روز پس از اعلام شناسایی اولین بیماران مبتلای كووید19 در كشور) تا روز 19 فروردین ماه، بر اثر نوشیدن مشروبات الكلی حاوی الكل صنعتی، دچار مسمومیت شده و به مراكز درمانی مراجعه كرده‌اند.

در مورد شهر تهران البته باید شرایط متفاوتی را متصور شد چرا كه هفته سوم اسفند ماه، رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان‌الدوله حكیم كه مركز تخصصی پذیرش و مداوا و احیای مسومین عمدی و اتفاقی است، به خبرگزاری‌ها گفته بود كه از روزهای آغازین اسفند ماه، روزانه 3 الی 5 مسموم مشروبات الكلی تقلبی و حاوی الكل صنعتی، در این مركز درمانی بستری شده‌اند كه اگر این تناوب تا امروز هم ادامه یافته باشد، حداقل در مورد پایتخت با یك عدد نگران‌كننده روبرو هستیم.

اما حتی اگر بخواهیم خوش‌بین باشیم و صرفا به عدد 3200 نفری تعداد كل مسمومین با مشروبات الكلی تقلبی و حاوی الكل صنعتی كه در پایان تعطیلات نوروزی توسط سخنگوی وزارت بهداشت اعلام شد، اتكا كنیم، محاسبه مابه ازای قربانیان الكل در مقابل تعداد مسمومین به ما می‌گوید كه 18 درصد افرادی كه با مشروبات الكلی تقلبی و حاوی الكل صنعتی مسموم شده‌اند، فوت كرده‌اند.

نگرانی مهم و جدی این است كه طی 50 روز گذشته كه بیش از 30 روز از این مدت هم به تحمل قرنطینه غیررسمی و خانه‌نشینی اجباری به دلیل تعطیلی و ركود بازار كار سپری شد، مردمی كه از هر ابزار تفریحی سالم محروم بوده یا بلد نبودند چطور این ایام عزلت را پشت سر بگذارند، به تفریحات غیرقانونی رو آورده‌اند.

طبیعی است كه فراهم آورندگان لوازم تفریحات غیرقانونی، افرادی هستند كه در پستوها و پنهان از چشم دولت و قانون، دست به كار می‌شوند تا با بالاترین سود و كمترین هزینه، ابزار و ادواتی برای مشتریان خود ایجاد كنند كه در ظاهر، شباهت كامل با ماهیت خواسته مشتری را دارد اما در باطن آن ادوات، قطعا نمی‌توان از رد پای وجدان آن تولید‌كننده سراغی گرفت.

مثل همین حالا كه بیش از 3 هزار زن و مرد، به فروشنده قدیمی یا حتی جدید مشروبات الكلی اعتماد كرده و مثل همیشه، خواستار یك محصول و یك متاع بوده‌اند غافل از اینكه این‌بار، این تولید‌كننده كه دست‌های متعدد در گوشه و كنار كشور داشته، حبس و بند خانه‌نشینی مردم را فرصتی مناسب برای تركیب هر زهر و مایعات غیرقابل شرب دیده تا به اسم جنس درجه یك به‌خورد خلق‌الله بدهد یا حتی بدتر، در بسته‌بندی‌های با پلمب تقلبی و وطنی، به اسم جنس از آب گذشته و اصل خارجی با قیمت‌های گزاف چند صد هزار تومانی بفروشد و با هزار قسم موجه و ناموجه، با یك تیر دو نشان بزند؛ هم جیب هموطن و همسایه و رفیقش را این‌طور در روز روشن و در این وانفسای اقتصادی و ركود خالی كرده، هم آن بدبخت بی‌گناه را با یك بلیت یكسره، روانه آخرت كرده است.

ماموران انتظامی استان خوزستان، دیروز ضمن اعلام دستگیری سه نفر از تولید‌كنندگان مشروبات الكلی تقلبی و حاوی الكل صنعتی، گفته بودند كه این افراد، از تركیب الكل صنعتی با الكل طبی آگاه بوده‌اند كه اگر این اتفاق، در مورد تمام شاخه‌هایی كه ظرف 50 روز گذشته، مشروبات الكلی حاوی الكل صنعتی در كشور توزیع كرده‌اند صحت داشته یا قابل تعمیم باشد، این معنای تلخ را در خود مستتر دارد كه غیرقانونی شدن یك تفریح، بدون آنكه دولت، هیچ جایگزین با وزن نزدیك به آنچه ممنوع اعلام كرده، در نظر بگیرد و در دسترس قرار دهد، چه آسان می‌تواند مرگ آدم‌ها را به دنبال داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha