یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 292979

«ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت درباره علت کاهش مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها و روند نزولی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در کشور، گفت: «در کشور هنوز به فاز مهار کرونا نرسیده‌ایم، بلکه همچنان در فاز مدیریت بیماری هستیم و بر همین اساس همچنان به مردم توصیه می‌کنیم که نکات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.»

هنوز به فاز مهار کرونا نرسیده‌ایم

سلامت نیوز:«ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت درباره علت کاهش مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها و روند نزولی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کووید-۱۹ در کشور، گفت: «در کشور هنوز به فاز مهار کرونا نرسیده‌ایم، بلکه همچنان در فاز مدیریت بیماری هستیم و بر همین اساس همچنان به مردم توصیه می‌کنیم که نکات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.»

به گزار سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،او رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و توجه بیشتر به بهداشت فردی را ضروری دانست و تأکید کرد که هنوز در کشور به فاز مهار کرونا نرسیده‌ایم: «همچنان در فاز مدیریت بیماری هستیم و به همین دلیل همچنان به مردم توصیه می‌کنیم که نکات مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.»به‌گفته حریرچی، یکی از دلایل کاهش ابتلا به کرونا در ایران و خلوت‌شدن بیمارستان‌ها ارتقای امکانات برای تشخیص بیماری در مراحل اولیه است.

در عین حال آگاهی مردم در زمینه ویروس کرونای جدید افزایش یافته و با رعایت مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، میزان ابتلای جدید به بیماری کاهش یافته و به‌تبع آن با کاهش تعداد ابتلا، نیاز به بستری هم نزولی شده است. در این فاز اقدام اصلی که باید انجام شود، مراقبت است.

اگر فردی متوجه بیماری نشود و مورد شناسایی قرار نگیرد، در مرحله پیشرفته مراجعه می‌کند و در آن زمان نیازمند اقدامات درمانی ویژه است.حریرچی، معاون وزیر بهداشت روند نزولی بیماری در کشور‌ را شکننده و آسیب‌پذیر توصیف کرد و افزایش دوباره موارد ابتلا به کرونا در برخی مناطق را نگران‌کننده دانست: «اگر به فاصله‌گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند نباشیم، شاهد شیوع مجدد بیماری خواهیم بود.»او خبر نهایی درباره بازگشایی اماکن مذهبی در مناطق سفید را به تصمیمات جلسه ستاد ملی کرونا که امروز (یکشنبه 14اردیبهشت) برگزار می‌شود، موکول کرد:

«مناطق سفید، زرد و قرمز، بر مبنای میزان ابتلا و بستری، ارزیابی می‌شود. اگر در جلسه ستاد ملی کرونا تصویب شود، در شهرستان‌های سفید به‌ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت کمتر از یک بستری داشته‌ایم، می‌توان شاهد بازگشایی اماکن مذهبی بود. بازگشایی اماکن با شرایط تعریف‌شده صورت می‌گیرد. به‌طوری‌که برگزاری نماز جماعت در مساجد بدون سخنرانی خواهد بود و اینکه هر نمازگزاری برای خودش مهر و جانماز می‌برد.»

حریرچی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مناطق سفید و بازگشایی اماکن مذهبی در این مناطق، گفت: مناطق سفید، زرد و قرمز بر مبنای میزان بستری‌ها یا میزان فوت در هر منطقه طبقه‌بندی می‌شود. تمرکز اصلی ما روی مناطق سفید است که مبنای ما در تعیین این مناطق شهرستانی است نه استانی. اگر امروز در جلسه ستاد‌کل مقابله با کرونا تصویب شود، مناطق سفید شهرستان‌هایی خواهند بود که در کل آن شهرستان طی ۱۴روز گذشته کمتر از یک بستری روزانه داشتیم؛ یعنی در 2هفته کمتر از ۱۴مورد بستری داشته‌ایم یا به‌ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت شهرستان کمتر از یک بستری داشتیم.


دستورالعمل جدید برای کرونا 

اطلاعات مربوط به کرونا، علائم و پیامدهای آن با توجه به رفتار غیرقابل پیش‌بینی این ویروس به‌طور مداوم در حال تغییر است. بیمارستان‌ها و مراکز تحقیقاتی جهان هر هفته یافته‌های جدیدی را گزارش می‌دهند. با توجه به این یافته‌ها نحوه برخورد با بیماری و همچنین دستورالعمل‌های مراقبتی نیازمند تغییر و به‌روزرسانی است. قرار است در هفته جاری دستورالعمل جدید تشخیص و درمان کرونا که بازبینی‌شده، برای پرسنل بهداشتی و درمانی بیمارستان‌ها ابلاغ ‌شود.

آنطور که «مسعود مردانی»، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید، در این دستورالعمل برخی تعاریف و علائم تشخیص کرونا تغییر کرده. علائمی که قبلا در تشخیص کووید-19 خیلی مهم تلقی نمی‌شد، اکنون جزو علائم مهم مورد توجه قرار می‌گیرد. مثل از بین رفتن حسن بویایی یا چشایی که از علائم مهم این بیماری محسوب می‌شود، لرز، بدن‌درد و ناتوانی در راه‌رفتن نیز جزو علائم کروناست که در دستورالعمل جدید تشخیصی بر آن تأکید شده است.

مسعود مردانی گفت: «در مورد سردرد هنوز مطمئن نیستم که جزو علائم تشخیصی کرونا باشد، البته در مورد بثورات پوستی، سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرده که می‌تواند جزو علائم کرونا باشد، هنوز این علامت در بین بیماران ایرانی شایع نیست البته سازمان بهداشت جهانی به علائم چشمی و پوستی اشاره کرده که باید در کشور ما بیشتر بررسی شود.»

به‌گفته مردانی، نکته دیگری که در دستورالعمل جدید کرونا به آن توجه شده، این است که افراد مبتلا به HIV کمتر نوع شدید کرونا را تجربه می‌کنند، شاید این بیماران بهداشت را بیشتر رعایت می‌کنند یا شاید داروهای ضد‌ایدز اثر محافظتی روی این بیماران داشته است. پروتکل دارویی درمان کرونا در ایران تغییری نکرده است. البته یک دارو برای درمان کرونا در آمریکا در حال مطالعه است به نام داروی رمدسیور که در ایران هم درباره آن مطالعاتی در حال انجام است و نتایج تحقیقاتی اثربخشی این دارو در درمان کرونا نیز بعد از انجام مطالعات بالینی اعلام می‌شود.

مردانی درباره انجام تست گسترده آنتی‌بادی کرونا از ایرانیان هم گفته: «اگر این کار برای بررسی اپیدمیولوژی این بیماری و پیدا‌کردن راهکار برخورد با کرونا باشد، مفید است اما با این تست نمی‌توان اعلام کرد چند درصد مردم این بیماری را گرفته‌اند، هنوز صحت تست آنتی‌بادی در دنیا اثبات نشده و این تست تأییدیه‌های لازم را نگرفته است.

البته کیت این تست در ایران تولید شده و اگر با کیت ایرانی این کار انجام شود، مسئله اصلی هزینه اقتصادی آن نیست. این بررسی نیازمند حجم بالای مثلا یک میلیونی تست آنتی‌بادی نیست و با حجم کمتر از این میزان نیز می‌توان وضعیت کلی اپیدمی کرونا را در ایران متوجه شد.»


آب آشامیدنی کرونا ندارد

شایعه آلودگی آب شرب به ویروس کرونا که در هفته‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد و هنوز هم نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد کرده، دیروز بار دیگر تکذیب شد. این‌بار «احمد جنیدی»، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: «بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که تا‌کنون ویروس کرونا در هیچ‌یک از سامانه‌های آب آشامیدنی شناسایی نشده است.»

به گفته او، مطابق با نتایج مطالعات موجود حداکثر زمان بقای کرونا‌ویروس در آب خام تصفیه‌نشده حداکثر 2روز است و از سوی دیگر با توجه به اینکه این ویروس در برابر مواد گندزدا حساس است، بنابراین، فرایندهای معمول در تصفیه‌خانه‌های آب آشامیدنی و گندزدایی آن که توسط ترکیبات کلر انجام می‌شود، به‌راحتی قادر به حذف این ویروس از آب شرب است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به مردم توصیه کرده، درصورت عدم‌دسترسی به منابع مطمئن آب شرب، در مناطق دور از دسترس یا نواحی که دسترسی مناسبی به آب آشامیدنی تصفیه شده ندارند، با استفاده از روشهای سالم‌سازی‌ آب آشامیدنی ازجمله جوشاندن (به‌مدت 3دقیقه از زمان جوش) یا افزودن محلول کلر ذخیره ۱‌درصد به میزان ۳ الی ۷ قطره به یک لیتر آب، آن را سالم‌سازی کنند.


تمدید وضعیت اضطراری در جهان

سازمان جهانی بهداشت‌(WHO) در میان افزایش ادعاهای دولت ترامپ در انتقاد به نحوه عملکرد این سازمان در پاسخگویی به همه‌گیری کروناویروس، اعلامیه خود را مبنی بر وضعیت اضطراری سلامت جهانی تمدید کرد.این اقدام دقیقا 3‌ماه پس از تصمیم اصلی سازمان مبنی بر اعلام وضعیت اضطراری بهداشت عمومی در جهان در تاریخ ۳۰ژانویه انجام شده است.

در آن زمان تنها ۹۸مورد از حدود ۱۰هزار مورد تأیید‌شده ابتلا به کووید-۱۹ در خارج از مرزهای چین شناسایی شده بود. اما همه‌گیری کووید-۱۹ همچنان در حال رشد است. طبق آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۳.۲میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شده و بیش از 240هزار نفر جان‌باخته‌اند. شواهدی در 6 قاره حاکی از انتقال پایدار کروناویروس جدید است.تئودور آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت‌(WHO) اعلام کرد:

همه این موارد باعث شده تا کارشناسان کمیته اضطراری این سازمان برای ارزیابی روند شیوع بیماری و مشاوره درمورد توصیه‌های به‌روز، مجددا به مشورت بپردازند. او با بیان اینکه این بیماری نشان داده که حتی پیشرفته‌ترین سیستم‌های بهداشتی برای مقابله با همه‌گیری آن با دشواری مواجه شده‌اند، تأکید کرد: این بیماری همه‌گیر همچنان یک نگرانی و وضعیت اضطراری برای بهداشت جهانی محسوب می‌شود.به‌گفته تئودور آدهانوم، افزایش سریع در موارد جدید ابتلا در آفریقا و آمریکای جنوبی که بسیاری از کشورهای آنها دارای سیستم مراقبت‌های بهداشتی ضعیفی هستند، نگران‌کننده است.

این شتاب در حالی رخ می‌دهد که شیوع ویروس در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی کند شده است.اگرچه مردم چین پس از گذشت چندین هفته از تعطیلی به آرامی شروع به بازگشت به‌کار می‌کنند، اما مشاغل، مدارس و مؤسسات فرهنگی هنوز در بیشتر نقاط جهان تعطیل‌اند.

این ویروس به اقتصاد جهانی نیز آسیب جدی رسانده است.در ایالات متحده، فرمانداران در تلاشند تا خواسته‌های نمایندگان را برای پایان‌دادن به توصیه‌های ماندن در خانه با رفع و کاهش قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی، برآورده سازند. کارشناسان علمی و بهداشت عمومی نیز هشدار داده‌اند که بازگشایی رستوران‌ها، سینماها و مراکز تجاری ممکن است به موج دوم شیوع این ویروس منجر شود. تئودور آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت‌ در پایان تأکید کرد: ما کشورها را تشویق می‌کنیم تا از توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت پیروی کنند و هرچه اطلاعات بیشتری در مورد ویروس به‌دست می‌آوریم، به‌طور مداوم آنها را مرور و به‌روز می‌کنیم.

  همشهری: 2 ماه و اندی پس از شیوع کرونا در ایران، جامعه در حال بازگشت به زندگی روزمره و ازسرگرفتن آن است، اما مسئولان وزارت بهداشت میگویند پرونده کووید-19 همچنان باز است و روند نزولی آمار کرونا در کشور آسیب‌پذیر و شکننده و این بیماری در موج دوم و سوم برگشت‌پذیر است.کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با اعلام آخرین آمار مربوط به بیماری کرونا از شناسایی ۸۰۲مورد جدید خبر داد.

به گفته او، تاکنون ۸۰درصد از مبتلایان به این بیماری در کشور، بهبودیافته و ترخیص شده‌اند.تا ۱۳اردیبهشت۱۳۹۹ تعداد ۸۰۲بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده است. به این ترتیب مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۹۶۴۴۸نفر رسید. ۶۵بیمار کووید-۱۹ به‌شمار جان‌باختگان اضافه شدند و مجموع قربانیان این بیماری به ۶۱۵۶نفر رسید.

تاکنون ۷۷۳۵۰نفر از بیماران، بهبود‌یافته و ترخیص شده‌اند اما ۲۷۸۷نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت هستند. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند با وجود مدیریت نسبی بیماری کرونا، بازگشت این بیماری و موج دوم و سوم آن حتمی است و تا زمانی که درمانی برای آن کشف نشده، سیاست‌های پیشگیرانه، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی باید ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha