استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت:«همه تلاشگران عرصه دندانزشکی کشور دوشادوش سایر مدافعین سلامت ، خدمات اورژانس و ضروری را در ۱۱۰ مرکز دولتی و ۲۸۰ مرکز خصوصی ارائه دادند. از ۱۵ اردیبهشت ماه خدمات اورژانس و ضروری با رعایت دستورالعمل های ابلاغی قابل انجام است و مردم می توانند با رعایت اصول بهداشت فردی به مطب های دندانپزشکی مراجعه کنند.»

ارائه خدمات اورژانسی دندانپزشکی در در ۳۹۳ مرکز منتخب/غرغره کردن دهانشویه به مدت ۱۵ ثانیه خطر کرونا را کاهش می دهد

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت:«همه تلاشگران عرصه دندانزشکی کشور دوشادوش سایر مدافعین سلامت ، خدمات اورژانس و ضروری را در ۱۱۰ مرکز دولتی و ۲۸۰ مرکز خصوصی ارائه دادند. از ۱۵ اردیبهشت ماه خدمات اورژانس و ضروری با رعایت دستورالعمل های ابلاغی قابل انجام است و مردم می توانند با رعایت اصول بهداشت فردی به مطب های دندانپزشکی مراجعه کنند.»


به گزارش سلامت نیوز، دکتر بهزاد هوشمند، در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« همه تلاشگران عرصه دندانزشکی کشور دوشادوش سایر مدافعین سلامت ، خدمات اورژانس و ضروری را در ۱۱۰ مرکز دولتی و ۲۸۰ مرکز خصوصی ارائه دادند. از ۱۵ اردیبهشت ماه خدمات اورژانس و ضروری با رعایت دستورالعمل های ابلاغی قابل انجام است و مردم می توانند با رعایت اصول بهداشت فردی به مطب های دندانپزشکی مراجعه کنند. در نقاطی که در وضعیت سفید قرار دارند درمان های الکتیو با توجه به دستورالعمل ها انجام می شود.»


وی در ادامه گفت:« از مسوولین خواهش می کنیم با توجه به ابلاغیه آقای نهاوندیان و همچنین اعلام وزیر بهداشت مبنی بر اینکه صنف دندان ‌پزشکی از مشاغل آسیب‌پذیر است، بر همین اساس خواسته دندان‌ پزشکی کشور این است که مورد عنایت قرار بگیرند چون ضرر بسیاری را متحمل شدند و تجهیزات مورد نیاز آنها در اسرع وقت در اختیار آنها قرار گیرد.»


وی تاکید کرد:« مردم باید در این دوره بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرند چون ویروس در ته حلق کلونیزه می شود رعایت بهداشت دهان و استفاده از دهانوشویه ها می تواند بسیار موثر باشد و غرغره کردن دهانشویه به مدت ۱۵ ثانیه احتمال انتقال ویروس کرونا را به حداقل می رساند.»


دکتر هوشمند گفت:« در بحث آموزش پروتکلی را تدوین کردیم که امیداریم در یکی دو روز آینده ابلاغ شود که که علاوه بر مطب‌های خصوصی، دانشکده‌های دندان ‌پزشکی سراسر کشور هم آغاز به کار کنند و در آنجا هم مراکزی باشد که از استاندارد قابل قبولی برخوردار باشند تا بتوانند خدمات دندان ‌پزشکی و سلامت دهان و دندان را به مردم ارائه دهند. »


وی گفت:«در تاریخ ۲۰ فروردین ماه جاری معاونت درمان طی ابلاغی ده نفر از منتخبین دندانپزشکی را در غالب کمیته مشورتی تخصصی دندانپزشکی منصوب کردند. این کمیته تدوین دستورالعملی را برای نحوه بازگشایی ارایه خدمات دندانپزشکی برای مطب های خصوصی و حرف وابسته تدوین کرد و در ۲۳ فروردین این دستورالعمل ابلاغ شد ولازم الاجرا شد و امیدواریم بند بند این دستورالعلم ها اجرایی شود.»


وی خاطرنشان کرد:« واقعیت این است که جامعه دندانپزشکی از همان ابتدای اپیدمی کرونا دوشادوش سایر مدافعین سلامت  در ۳۹۳ مرکز منتخب، خدمات دندانپزشکی را ارائه دادند و مشکل دندانپزشکی برای مردم نداشتیم .همه پروتکل ها و استانداردها که ناشی از استانداردهای بین المللی است حرفه دندانپزشکی را جزو اقشار اسیب پذیر اعلام کردند و دولت و ستاد ملی کرونا امکانات و ملزومات لازم را برای جامعه پزشکی کشور هم کسانی که در خط مقدم مدافعان سلامت هستند و هم دندانپزشکان فراهم کند. بخشی از این دستورالعمل برمی گردد به حمایت های حاکمیت هم حمایت های جنبی و هم حمایت هایی که برای اقلام حفاظت شخصی لازم است دندانپزشکان لازم است چیزی حدود ده قلم لازم در مطب خودش داشته باشند البته با توجه به مفادی که به دندانپزشکان آموزش داده شده بحث کنترل عفونت در این رشته بالاتر است و کلیه دندانپزشکان اصول کنترل عفونت ها را رعایت می کنند. »

وی درباره نحوه غربالگری مردم در مطب های دندانپزشکی، گفت:« در دستورالعمل ها تمام این موارد دیده شده است.غربالگری بیمار می تواند به صورت تلفنی باشد و منشی ها این را چک کرده و در اختیار دندانپزشک قرار می دهند. پرسشنامه های مربوطه در دستورالعمل دید شده و براساس نتیجه غربالگری تصمیم گرفته می شود که چه اقدامی انجام شود. کسانی که مبتلا به کرونا هستند با یک پروتکل درمان هایشان ارائه می شود و انهایی که منفی هستند یک پروتکلی دیگر دارند.»


وی در پاسخ به اینکه خدمات اورژانسی شامل چه خدماتی می شود، گفت:« خدمات اورژانسی، خدماتی است که مشکلات حادی را برای بیمار ایجاد کرده و بیمار درد شدید دندان و یا عفونت ها و خونریزی دارد. یا به عنوان مثال فردی درمان خاصی گرفته و مشکل دارد و نیازمند مراجعه برای دریافت خدمت است. سامانه ای در نظر گرفته شده که دستورالعمل ها و ابلاغیه ها در آن قرار گرفته شود تا مردم از مراکز ارایه خدمات اورژانسی دندانپزشکی مطلع شوند.»


وی درباره بازگشایی دانشکده های دندانپزشکی گفت:« خدمات دندانپزشکی نشان می دهد بسیاری از خدمات انروسل تولید می کند که خطراتی را می تواند به دنبال داشته باشد که  ملاحظات خاصی می طلبد. بر اساس پروتکلی که تنظیم کردیم که امیدواریم به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا برسد در خرداد ماه آتی بعد از ماه رمضان یک بازه زمانی طراحی کردیم تا دستورالعمل ها به دانشکده ها ابلاغ شود و براساس آن شرایط را مهیا می کنند و به صورت شیفت بندی و رعایت اصول حفاظت فردی اعظم کلاس های نظری به صورت مجازی بوده اما بخش عملی که مهم است باید حضوری برگزار شود. در دستورالعمل باید فضای دانشکده ها را به گونه ای اماده کنیم که بتوانیم از ۶ خرداد تا ۶ شهریور پروتکل های اموزشی را در راستای کوریکولوم داشته باشیم و ازمون ها برگزار شود.»


وی افزود:« ما دغدغه سلامتی مردم و هیات علمی و پرسنل خود را داریم و سعی مان بر این است که دستورالعمل های ابلاغی را با یک پروتکل مرحله ای زمان بندی شده دقیق بتوانیم پیش ببریم در راستای بازآموزی یک پروتکلی اماده کردیم که باید در سایت قرار گیرد و دستیاران و دانشجویان به آن دسترسی پیدا کنند و با اطلاعات کامل بتوانند ارایه خدمت داشته باشند.»


وی گفت:« در بحث اموزش همگانی مطالبی اماده کردیم و در دستورالمل دیدیدم که در دانشکده ها و مطب ها باید در اختیار مراجعه کندگان قرار گیرد و مراجعه کنندگان باید آن را رعایت کنند.»


وی درباره تخلف برخی مطب های دندانپزشکی در بازگشایی گفت:« راهکار اجرایی در معاونت درمان در اینباره دیده شده و بعد از ابلاغ اگر مواردی منعکس شود مورد بازرسی قرار می گیرد و با آنها برخورد می شود البته معدود همکاران ممکن است رعایت نکنند قاطبه همکاران ما تعصبشان بیشتر از مسوولین است.»
وی گفت:« مخاطب من حاکمیت است از مقام رییس جمهور و بقیه وزرا اگر قرار است سلامت مردم را به معنای واقعی ببینیم شعارگونه نمی شود حرکت کرد حاکمیت باید به این قضیه باور پیدا کند که سلامت باید جزو لاینفک سیاست ها قرار گیرد. ما برای هر اقدامی در هر بخش کشور اگر یک پیوست داشته باشیم ان موقع است که می توانیم یک جامعه سلامت محور داشته باشیم. در سیاست سلامت ، بحث سلامت دهان و دندان دیده نشده است و سلامت دهان و دندان کجای قضیه است؟ بهتر است یک بار دیگر در سیاست هایمان بازنگری کنیم و بهتر است برون سپاری صورت گیرد و حاکمیت اگر بپذیرد به سازمان های مردم نهاد اختیار دهیم و برون سپاری کنیم خیلی بهتر از ما می توانند مدیریت کنند.»


وی درباره رایگان نبودن خدمات دندانپزشکی که توسط دانشجویان دندانپزشکی صورت می گیرد گفت:« در دانشکدهای دندانپزشکی هزینه حداقلی از مردم گرفته می شود. البته این یک اشکال ساختاری است که باید اصلاح شود.  دانشکده های دندانپزشکی مراکز اموزشی درمانی هستند اگر سازوکار تامین اعتبارات دانشکده های دندانپزشکی به عنوان مراکز اموزشی درمانی در ساختار بازتعریف شود درمان رایگان می تواند محقق شود.»


دکتر هوشمند افزود:« بسته های حمایتی خدمات دندانپزکشی پایه در حومه شهرها و مناطق محروم در مراکز بهداشتی ارائه شده و بیمه ها هم آن را پرداخت کردند اما این باید همگانی شود. هزینه خدمات دندانپزشکی در تمام دنیا بالاست و سازمان های بیمه گر باید کمک کنند. اموزش در همه جای دنیا هزینه بر است امیدواریم مسوولین ذی ربط متوجه باشند دانشکده های دندانپزشکی ما نیازمند داشتن سازو کار خاصی برای تامین اعتباراتشان هستند. که فشاری به مراجعه کنندگان نیاید. الان هزینه هایی که پرداخت می شود توسط مراجعین فوق العاده کم است.»


وی در پاسخ به اینکه احتمال ابتلا به کرونا از طریق دهان و دندان چگونه است، گفت:« خوشبختانه همه مردم اطلاعات علمی شان کامل است بحث انتقال ویروس کرونا از طریق هوا هنوز قاطع نیست اما انتقال از طریق دراپلت و انروسل در مقالات ثابت شده است لذا افراد باید هنگام سرفه جلوی دهان خود را بگیرند و از ماسک استفاده کنند و شستشوی دست را رعایت کنند همچنین باید سطوح تمیز شود چون ویروس کرونا بر روی پلاستیک یا برخی لباس ها تا سه روز باقی می ماند.»


وی گفت:« خدمات دندانپزشکی به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند یکسری خدمات هستند که تولیدکنده انروسل هستند البته دندانپزشک تسلط کامل دارد که براساس نوع خدمات چه کار باید بکند بنابراین مراجعین باید از این بابت خیالشان راحت باشد که مطب ها دستورالعمل ها را رعایت می کنند. دنداپزشک از خود بیمار بیشتر در معرض خطر است بنابراین همه همکاران دغدغه داشتن یک مطب استاندارد را دارند لازمه آن چند حمایت قاطع حاکمیتی است. دندانپزشکان آسیب پذیر بوده و حدود دو ماه تا سه ماه فعالیت نداشته اند و فعالیت هایشان محدود به فعالیت اورژانسی بوده لذا باید به مالیات آنها توجه شود. پرسنلی که کنار دندانپزشک کار می کردند هم اسیب دیدند. کسانی که بیمه تامین اجتماعی داشتند و فعالیت مطب های آن ممنوع بوده چه کسی باید آنها را حمایت کند؟»


وی افزود:« دندانپزشکان برای استاندارد کردن مطب ها نیازمند تامین تجهیزات و لوازم حفاظتی هستند که هزینه بر است بنابراین لازم است بسته های حمایتی را داشته باشیم که اداره کل تجهیزات پزشکی قول دادند تجهیزات برای دانشکده ها و مطب ها  و بخش خصوصی در اختیارشان قرار گیرد.»


وی درباره تعرفه های دندانپزشکی در سال جدید گفت:« در بحث تعرفه ها هیات دولت تعرفه امسال را اعلام کرد و حدود ۱۹ درصد اضافه شده که باید بررسی شود با توجه به اینکه خدمات دندانپزشکی اسیب پذیر است. از نظر اقتصادی باید پرداخت از جیب مردم معقول باشد که نیازمند تصمیم گیری های منطقی است. قرار نیست دندانپزشکان هزینه مردم را پرداخت کنند حاکمیت باید سیستم های حمایتی در ارتباط با بیمه ها را تقویت کند باید روی پیشگیری سرمایه گذاری کنیم. درمان حق مردم است و تعطیل پذیر نیست ضمن اینکه باید درمان را کار کنیم ما باید برگردیم به عقب و روی پیشگیری سرمایه گذاری کنیم از سنین پایین از مهدکودک از اقشار ضعیف شروع کنیم باید فرهنگ سلامت دهان بالا رفته و سبک زندگی درست به مردم اموزش داده شود متاسفانه این کار را نمی کنیم و یک مطالبه ای برای مردم ایجاد کردیم . چاه ویل درمان پر نمی شود.»


وی درباره امار ابتلای دندانپزشکان به کرونا گفت:« آمار رسمی نداریم اما خوشبختانه امار بالا نیست همکاران دندانپزشک در سراسر کشور رعایت کنترل عفونت شان به دلیل ماهیت شغلی شان نسبت به سایر رشته ها بیشتر است.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha