پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳

طبق آخرین اخبار، شمار مبتلایان به کرونا در کشور ما از مرز ۱۰۰‌هزار نفر گذشت. با اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان مشخص شد که از سه‌شنبه (۱۶ اردیبهشت) تا چهارشنبه (۱۷ اردیبهشت) ‌هزار و ۶۸۰ مورد ابتلای جدید در کشور شناسایی شده‌ و ۷۸ نفر به علت کرونا جان‌ باخته‌اند.

مناطق سفید کرونایی، قرمز می شود؟

سلامت نیوز:طبق آخرین اخبار، شمار مبتلایان به کرونا در کشور ما از مرز ۱۰۰‌هزار نفر گذشت. با اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان مشخص شد که از سه‌شنبه (۱۶ اردیبهشت) تا چهارشنبه (۱۷ اردیبهشت) ‌هزار و ۶۸۰ مورد ابتلای جدید در کشور شناسایی شده‌ و ۷۸ نفر به علت کرونا جان‌ باخته‌اند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،با احتساب این آمار مجموع مبتلایان به کرونا در ۷۵ روز اخیر به ۱۰۱هزار و ۶۵۰ نفر و تعداد کل جان‌باختگان نیز به ۶‌هزار و ۴۱۸ نفر رسید. همچنین بیش از ۸۱‌هزار نفر پس از ابتلا به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند و دو‌هزار و ۷۳۵ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت بهداشت هشدار داد که روند شمار مبتلایان در ایران مجددا در چند روز گذشته سیر صعودی داشته است، کیانوش جهانپور از مردم خواست فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.روز گذشته علیرضا زالی، فرمانده مبارزه با کرونا در تهران نیز اعلام کرد که تغییری در شرایط پایتخت به‌وجود نیامده و از گروه‌های پرخطر خواست از حضور در سطح شهر اجتناب کنند.

فرمانده مبارزه با کرونا در تهران از لزوم بازنگری پروتکل‌های بهداشتی برخی مشاغل خبر داد و گفت: «به‌نظر می‌رسد پروتکل‌هایی که برای این مراکز صادر شده در تناسب با شرایط جمعیت حاضر در آنها نیست.» همزمان حسین عرفانی رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هشدار داده که هنوز با ایمنی گله‌ای یا انبوه در ایران خیلی فاصله داریم. بنابراین اینکه عده‌ای از مردم فکر کنند ایمنی پیدا کرده‌اند و می‌توانیم وارد شرایط عادی زندگی شویم درست نیست.

به گفته او، کمتر از نیم‌درصد ایرانیان به کرونا مبتلا شده‌اند، این در حالی است که برای ایمنی گله‌ای یا ایمنی انبوه که برخی مطرح می‌کنند باید 70 تا75‌درصد جمعیت گرفته باشند. وی افزود: آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که کمتر از یک دهم‌درصد از افراد جامعه به کرونا مبتلا شده‌اند و اگر بخواهیم موارد خفیف شناسایی نشده را هم در نظر بگیریم می‌توانیم این عدد را در پنج ضرب کنیم که می‌شود پنج در‌هزار یا نیم‌درصد جمعیت، پس حتی یک‌درصد جمعیت کشور هم به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است همزمان با واکسن امسال آنفلوآنزا که حدود شهریور به بازار می‌آید، واکسن بیماری کووید 19 هم به بازار بیاید، گفت: هنوز واکسن بیماری کووید 19 در دنیا تولید نشده، بعد از تولید آن هم بین 6 ماه تا یکسال طول می‌کشد تا به تولید انبوه برسد، بنابراین با توجه به شواهد موجود پاییز امسال به واکسن این بیماری دسترسی نخواهیم داشت مگر اینکه معجزه‌ای اتفاق بیفتد.


موج دوم کرونا در راه است
در حالی 132 شهر کشور با معیارهای دولت و وزارت بهداشت به وضعیت سفید کرونایی رسیده‌اند که منوچهر جمالی، دبیر کمیسیون بهداشت مجلس نسبت به شروع موج دوم بیماری کرونا در مناطق سفید به خاطر افزایش سفر‌ها، بازگشایی برخی مراکز و رعایت نکردن فاصله اجتماعی هشدار داد. وی تسنیم گفت: اگر مردم مثل سابق مسافرت‌های خود را آغاز کنند، باید منتظر شیوع مجدد بیماری کووید 19 باشیم. او از بازگشایی بسیاری از کسب‌وکارها، برداشتن برخی از محدودیت‌ها، آغاز تردد‌های بین‌شهری، افزایش میزان مسافرت‌ها و کمرنگ شدن برنامه‌های فاصله‌گذاری، به‌عنوان مهمترین بستر‌های آغاز دور جدید این بیماری در کشور نام برد.


بازگشت محدودیت‌ها به خوزستان
محمد علوی، معاون دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سرپرست مرکز بهداشت خوزستان، روند صعودی شیوع و ابتلا به کرونارا فراتر از پیش‌بینی‌های رسمی توصیف کرد و گفت: «موارد ابتلا به کرونا در خوزستان از حد انتظار ما فراتر رفته است». از سوی دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر بازگشت محدودیت به این استان‌ها به گوش می‌رسد و دور از ذهن نیست که تا چند روز دیگر محدودیت در رفت و آمد مردم، تعطیلی کسب و کارها و... در استان خوزستان اعلام شود.

رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان اعلام کرد درست است بیماریابی در خوزستان افزایش یافته اما بخش عمده‌ای از افزایش موارد ابتلا، به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برمی‌گردد و اگر شرایط این‌گونه باشد، مطمئنا تصمیمات یک ماه قبل، مجددا اتخاذ خواهد شد. بر اساس تصمیمات ستاد استانی مدیریت کرونا؛ مساجد، حسینیه‌ها و نماز جماعت تعطیل شدند و همه برای مقابله با این ویروس همکاری خوبی داشتند اما پس از پایان تعطیلات و رفع محدودیت‌ها، آمار ابتلا افزایش داشت.


میانگین سنی مبتلایان
تا چند وقت پیش یکی از باورهایی که در رابطه با شیوع کرونا وجود داشت، این بود که مرگ و میر ناشی از کرونا بیشتر در افراد سالمند است، اما نتایج یک اقدام آماری از سوی وزارت بهداشت نشان داد که میانگین سنی مبتلایان به کرونا در کشور طی 72 ساعت گذشته 8/51 سال بوده است. همچنین طبق بررسی‌های انجام شده میزان ابتلا به کرونا در مردان 8/51‌درصد و در زنان 2/48‌درصد بوده است.

در عین حال 1/26‌درصد مبتلایان به کرونا دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بودند. همچنین طی 72 ساعت گذشته 2/12‌درصد بیماران در آی‌سی‌یو بستری شدند و 1/13‌درصد بیماران کرونایی نیز جزو موارد شدید بیماری محسوب می‌شوند. بر اساس اعلام کمیته اپیدمیولوژیک وزارت بهداشت، در هفته گذشته میانگین سنی فوت شدگان ناشی از کرونا 8/66 سال و 5/73‌درصد فوت شدگان سن بالای 60 سال داشته‌اند. 3/58‌درصد فوت شدگان در بین مردان و 7/41‌درصد نیز در میان زنان مبتلا بوده است.

همچنین 3/36‌درصد فوت شدگان حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشته‌اند. در عین حال 80‌درصد فوتی‌های ناشی از کووید19 در کشورمان یا در سن بالای 60 سال قرار داشتند و یا دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.با این حال محمدنفریه، رئیس ستاد مقابله با بیماری‌های واگیردار سازمان بهزیستی کشور تاکید این سازمان در خصوص «پیشگیری» از شیوع بیماری‌ کرونا را عامل کمتر‌بودن ابتلای سالمندان به کرونا در کشور دانست.

با توجه به گزارش‌های رسیده از کشورهای دیگر که حتی قبل از ما موارد مثبتی داشتند نشان می‌داد که موارد ابتلای سالمندان در این کشورها زیاد است. برای مثال در آمریکا دومین فوتی ناشی از این بیماری در یکی از مراکز سالمندان اتفاق افتاده بود. همچنین گزارش‌ها نشان می‌داد در کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و فرانسه موارد ابتلا به سالمندان زیاد است.

این درحالی بود که‌درصد آلودگی ما نسبت به کشورهای دیگر بسیار کمتر بود.نفریه با بیان اینکه مرگ و میر سالمندان با دقت رصد می‌شد، تصریح کرد: یکی از کارهای سازمان این بود که سامانه‌ای را راه‌اندازی کرد که به شکل آنلاین تعداد فوتی ها موارد مشکوک مثبت بستری و مثبت و مرگ مثبت یا مرگ در اثر بیماری‌های دیگر مانند آنفلوآنزا را نشان می‌داد. هم برای مراکز و هم برای مددجویانی که درسطح جامعه بودند این موارد ثبت می‌شدند.

با این وجود آمار و ارقام کشور ما با کشورهای دیگر در حوزه سالمندان هم‌خوانی نداشت و کمتر بود. حتی ما نسبت به این موضوع شک کردیم که شاید مسئولان این مراکز موارد مذکور را در سامانه ثبت نکرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha