در شرایطی که استرس مزمن و کیفیت پایین خواب از عوامل شناخته شده برای افزایش چربی احشایی هستند، ورزش و برخی مواد غذایی می توانند اثر چشمگیری بر کاهش چربی شکم داشته باشند.مطالعات متعددی نشان داده اند که چربی اضافه در قسمت میانی بدن انسان خطرات سلامت را افزایش می دهد. این شرایط به ویژه برای افرادی که دارای چربی احشایی زیاد هستند، صادق است. برخلاف چربی زیر پوستی، چربی احشایی در اعماق بیشتر و اطراف اندام های بدن را فرا می گیرد.

چربی شکم و 5 ماده غذایی برای کاهش آن

سلامت نیوز:در شرایطی که استرس مزمن و کیفیت پایین خواب از عوامل شناخته شده برای افزایش چربی احشایی هستند، ورزش و برخی مواد غذایی می توانند اثر چشمگیری بر کاهش چربی شکم داشته باشند.مطالعات متعددی نشان داده اند که چربی اضافه در قسمت میانی بدن انسان خطرات سلامت را افزایش می دهد. این شرایط به ویژه برای افرادی که دارای چربی احشایی زیاد هستند، صادق است. برخلاف چربی زیر پوستی، چربی احشایی در اعماق بیشتر و اطراف اندام های بدن را فرا می گیرد.


به گزارش سلامت  نیوز به نقل از عصر ایران ، چربی احشایی موجب التهاب می شود که یک محرک شناخته شده برای پیری زودرس و بیماری های مختلف است. این احتمالا یکی از دلایلی است که میزان بیشتر چربی احشایی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، فشار خون بالا، بیماری قلبی، برخی انواع سرطان و حتی افت عملکرد شناختی با افزایش سن پیوند خورده است. تصویربرداری ام‌آر‌آی می تواند به شناسایی چربی احشایی کمک کند، اما برخی مطالعات این نوع چربی را با اندازه دور کمر 35 اینچ یا بیشتر در زنان و 40 اینچ یا بیشتر در مردان ارتباط داده اند.


به گزارش "هلث"،ذکر این نکته اهمیت دارد که چربی احشایی اضافه برای افرادی که اضافه وزن نداشته یا چاق نیستند نیز خطرناک است. به بیان دیگر، حتی اگر شاخص توده بدنی (BMI) شما در محدوده عادی باشد، چربی احشایی اضافه می تواند سلامت شما را در معرض خطر قرار دهد.


در شرایطی که استرس مزمن و کیفیت پایین خواب از عوامل شناخته شده برای افزایش چربی احشایی هستند، ورزش و برخی مواد غذایی می توانند اثر چشمگیری بر کاهش چربی شکم داشته باشند. مطالعه ای جدید نشان داد که تنها بهبود کیفیت رژیم غذایی می تواند انباشت چربی شکم را مهار کند. پژوهشگران به طور خاص پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای را زیر نظر گرفتند که شامل مولفه های مختلفی از جمله مصرف سبزیجات، میوه، غلات کامل، حبوبات، مغزدانه ها و ماهی بیشتر، دریافت چربی تک‌غیراشباع بیشتر از مواد غذایی مانند روغن زیتون فوق بکر و آووکادو در برابر چربی اشباع حیوانی و محدود کردن مصرف گوشت قرمز و الکل می شود.


مواد غذایی و مواد مغذی خاص نشان داده اند که به خوبی چربی شکم را هدف قرار می دهند که برخی از آنها از اجزا ثابت رژیم غذایی مدیترانه ای هستند. در ادامه با پنج ماده غذایی که مصرف منظم آنها می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند، بیشتر آشنا می شویم.


آووکادو

آووکادو سرشار از مواد مغذی است و منبع خوبی برای چربی های سالم، فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله پتاسیم است که این ماده معدنی از عملکرد قلب پشتیبانی کرده و همچنین با عمل به عنوان یک ادرارآور طبیعی در تنظیم فشار خون نقش دارد.


مطالعه ای جدید نشان داده است که آووکادو می تواند به کاهش چربی شکم نیز کمک کند. در این مطالعه، 111 بزرگسال حضور داشتند که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. اعضای یک گروه یک آووکادو تازه را به عنوان بخشی از یک وعده غذایی روزانه خود دریافت می کردند، در شرایطی که گروه دوم میزان کالری مشابه را بدون دریافت آووکادو مصرف می کرد. پس از سه ماه، افرادی که آووکادو مصرف می کردند کاهش در چربی احشایی را تجربه کردند که این اثر در گروه دیگر دیده نشد.
حتی اگر روزانه یک آووکادو کامل را مصرف نکنید، افزودن این میوه به رژیم غذایی و مصرف هرچه بیشتر آن راهبردی هوشمندانه در راستای محافظت از سلامت بدن است.


مغزهای خوراکی

مغزهای خوراکی بخشی ثابت از رژیم غذایی مدیترانه ای هستند که چربی های سالم را همراه با پروتئین گیاهی، آنتی اکسیدان ها، فیبر، و طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی ارائه می کنند. بین آنها بسیاری از مواد مغذی وجود دارند که افراد بزرگسال ممکن است با کمبود آنها مواجه باشند که از آن جمله می توان به منیزیم اشاره کرد که از سلامت روانی و خواب خوب پشتیبانی می کند.


مشخص شده است بزرگسالانی که به طور منظم و به طور میانگین حداقل یک چهارم اونس (7 گرم) مغزهای خوراکی از جمله بادام، آجیل برزیلی، بادام هندی، فندق، ماکادمیا، گردوی آمریکایی، پسته و گردو مصرف می کنند دارای شاخص توده بدنی و فشار خون کمتر نسبت به افرادی هستند که این مواد غذایی را مصرف نمی کنند. همچنین، آنها از اندازه دور کمر کوچک‌تر، یک نشانگر انباشت چربی شکمی، برخوردار هستند.


اگر به مغزهای خوراکی آلرژی یا حساسیت ندارید، افزودن آنها به وعده های غذایی روزانه یا مصرف به عنوان یک میان وعده را مد نظر قرار دهید.


عدس

عدس را می توان به عنوان یکی از ابرمواد غذایی که معمولا بسیاری از ما آن را نادیده می گیریم در نظر گرفت. عدس نه تنها به طور طبیعی فاقد گلوتن است، بلکه گزینه ای مقرون به صرفه، متنوع، دوستدار محیط زیست، سیر کننده و فوق العاده مغذی نیز محسوب می شود. عدس سرشار از پروتئین گیاهی، مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فیبر است.


نتایج یک مطالعه که به مدت بیش از پنج سال میزان چربی شکم افراد بزرگسال را پیگیری می کرد، نشان داد که هر 10 گرم افزایش در فیبر محلول مصرف شده، میزان انباشت چربی احشایی افراد را به میزان 3.7 درصد کاهش داده است. یک پیمانه عدس پخته 14 گرم فیبر دارد که حدود نیمی از آن از نوع فیبر محلول است که این نوع به تنظیم اجابت مزاج و کاهش کلسترول نیز کمک می کند.


غلات کامل

افزایش محبوبیت رژیم های غذایی کتو و پالئو موجب شده است تا افراد بسیاری از مصرف غلات پرهیز کنند، اما غلات کامل در واقع می توانند فواید سلامت مختلفی از جمله کاهش چربی شکم را ارائه کنند. مطالعه ای با حضور بیش از 2,800 شرکت کننده نشان داد که مصرف غلات کامل با کاهش چربی زیرپوستی و احشایی مرتبط بوده است، در شرایطی که غلات پالایش شده مانند نان، برنج و پاستای سفید با افزایش چربی شکم در ارتباط بودند.


به جای پرهیز کامل از غلات، مصرف مقادیر متوسط از غلات کامل هم راستا با تقاضای انرژی خود، به معنای مصرف وعده های کوچک‌تر در زمان فعالیت کمتر و مصرف وعده های بزرگ‌تر زمانی که بیشتر فعال هستید را مد نظر قرار دهید. از گزینه های خوب می توان به جو دوسر، کینوآ و برنج قهوه ای اشاره کرد.


ماهی سالمون وحشی

ویتامین D برای برخی عملکردهای بدن از جمله ایمنی، تنظیم تراکم استخوانی و سلامت روانی اهمیت ویژه ای دارد. پژوهش ها نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین D با افزایش چربی کل بدن و چربی احشایی در زنان و چربی احشایی در مردان پیوند خورده است.


ماهی سالمون وحشی یکی از بهترین منابع غذایی برای تامین ویتامین D است. یک وعده چهار اونسی (113 گرم) از این ماهی می تواند 80 درصد از ارزش روزانه ویتامین D را تامین کند. شما می توانید به اشکال مختلف ماهی سالمون را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
اگر ماهی مصرف نمی کنید یا سالمون از ماهی های مورد علاقه شما نیست، مصرف خوراکی های غنی شده با ویتامین D مانند برخی شیرهای گیاهی، یا مصرف مکمل های این ویتامین که 800 تا 1,000 واحد بین المللی در روز را تامین می کنند را مد نظر قرار دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha