یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 294040

ضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره آثار ابتلا به کووید-۱۹ بر سیستم تناسلی مردان گفت: اگرچه عمده مطالعات انجام‌شده بر عوارض این ویروس، بر میزان و چگونگی آسیب به اندام‌های حیاتی، بویژه ریه متمرکز بوده است، اما مطالعات محدود اولیه نشان‌دهنده این احتمال است که ابتلا به ویروس کرونا می‌تواند باعث درگیری سلول‌های هورمون‌ساز و اسپرم‌ساز شود.

تأثیر ویروس کرونا بر مردان

سلامت نیوز:عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره آثار ابتلا به کووید-۱۹ بر سیستم تناسلی مردان گفت: اگرچه عمده مطالعات انجام‌شده بر عوارض این ویروس، بر میزان و چگونگی آسیب به اندام‌های حیاتی، بویژه ریه متمرکز بوده است، اما مطالعات محدود اولیه نشان‌دهنده این احتمال است که ابتلا به ویروس کرونا می‌تواند باعث درگیری سلول‌های هورمون‌ساز و اسپرم‌ساز شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید آراسته، با اشاره به ضرورت گذشت زمان و مطالعات بیشتر و گسترده‌تر درباره عوارض ابتلا به بیماری کووید-۱۹، افزود: با توجه به نوظهور و ناشناخته بودن ویروس کرونا هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره عوارض بلندمدت این ویروس صحبت کرد و مطالعات اندک فعلی بروز عوارض جدی در عملکرد جنسی را نشان نمی‌دهند اما از آنجا که گیرنده‌هایی که ویروس از آنها برای ورود به سلول استفاده می‌کند، در سطح سلول‌های سازنده هورمون جنسی مردانه، یعنی تستوسترون نیز وجود دارند، این احتمال مطرح شده که ممکن است ابتلا به این ویروس عوارض ماندگاری بر عملکرد جنسی مردان داشته باشد.


این متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه، با اشاره به مطالعات انجام‌شده درباره ویروس‌های هم‌خانواده کرونا، مانند سارس گفت: یکی از عوارض ابتلا به این ویروس‌ها تب شدید است. افزایش دمای بدن می‌تواند باعث آسیب به سلول‌های هورمون‌ساز و اسپرم‌ساز بیضه‌ها شود، اما این آسیب معمولاً ماندگار نیست و طی چند ماه برطرف می‌شود. اما اگر ابتلا به این ویروس‌ها باعث ایجاد التهاب در بیضه شود، آثار مخرب آن طولانی‌مدت خواهد بود. البته، باید دوباره یادآوری کنم که این فرضیات حاصل تعمیم مطالعات انجام‌شده درباره ویروس‌های مشابه است و هنوز درباره عوارض بلندمدت این ویروس مطالعات جامع و گسترده انجام نشده است.


وی با اشاره به عوارض روانی شیوع کرونا افزود: اپیدمی و سپس پاندمی کرونا و انتشار خبرهای مربوط به بیماری کووید-۱۹ موجب بروز ترس و اضطراب در افراد شده است. استرس و فشار عصبی نیز می‌تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شوند. بنابراین، باید به این جنبه از شیوع بیماری نیز توجه کرد. استرس و اضطراب ناشی از اخبار بد، ترس از ابتلای خود و خانواده به این ویروس، تغییر در الگوی زندگی و روابط معمول و نگرانی از آینده عوامل استرس‌زایی هستند که می‌توانند باعث کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی شوند. 


بنابر اعلام روابط عمومی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا، وی در پایان بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد و گفت: بسیار مهم است که همه ما اصول بهداشتی مربوط به جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، مانند شسشتوی دقیق و منظم دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی و خودداری از ترددها و گردهم‌آیی‌های غیرضروری را رعایت کنیم. بازگشت به کار و شروع مجدد فعالیت واحدهای تجاری و خدماتی نباید باعث بی‌توجهی ما به این موازین بهداشتی شود، زیرا خطر ابتلا به این ویروس همچنان به‌صورت جدی وجود دارد. بنابراین، بیش از هر چیز، باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خودمان کمک کنیم که از ابتلا به این ویروس و عوارض احتمالی آن در امان بمانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha