پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 294198

این خبر، تلخ است اما واقعیت، معمولا شیرین و خوشایند نیست. مسعود مردانی؛ عضو كمیته كشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و عضو كمیته علمی ستاد ملی مقابله با «كرونا» دیروز به خبرگزاری ایرنا گفت كه «۱۲ درصد از موارد بستری بیمارستانی كووید 19 فوت می‌كنند.»

۱۲ درصد بستری‌های بیمارستانی «كرونا» فوت می‌كنند

سلامت نیوز: این خبر، تلخ است اما واقعیت، معمولا شیرین و خوشایند نیست. مسعود مردانی؛ عضو كمیته كشوری مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و عضو كمیته علمی ستاد ملی مقابله با «كرونا» دیروز به خبرگزاری ایرنا گفت كه «۱۲ درصد از موارد بستری بیمارستانی كووید 19 فوت می‌كنند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،مردانی با این تاكید كه 80 الی 85 درصد مبتلایان كووید 19 كه علایم خفیف ابتلا داشته اگر با قرنطینه و مراقبت خانگی، دوره بیماری را سپری كنند بهبودی كامل خواهند داشت، در توضیح جزییات مرگ مبتلایان كووید 19 گفت: «از بین ۱۵ درصد مبتلایان كووید 19 كه به بیمارستان می‌آیند، 5 درصد باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند كه 50 درصد از این بستری‌ها، به فوت منجر می‌شود.»

  توجیه مردانی درباره علت فوت بستری‌های كووید 19 در ICU این بود كه «عمده مبتلایان كرونا كه به درجات شدید كووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری قلبی- عروقی، بیماری ریوی، دیابت كنترل نشده، اختلالات غده تیرویید و از جمله كم‌كاری تیرویید، سرطان، دریافت‌كننده عضو پیوندی یا نقص ایمنی بوده‌اند و البته درصد بالایی از فوت‌شدگان كرونا، از مبتلایان بیماری‌های زمینه‌ای بوده یا سن بالای ۶۵ داشته‌اند علاوه بر آنكه چاقی و اضافه وزن هم در فوت بیماران كرونا موثر است.»

مردانی با تاكید بر اینكه هنوز داروی موثری برای درمان این بیماری ویروسی در جهان تولید نشده، تاكید كرد: «داروی هیدروكسی كلركین كه خیلی به آن امید بسته بودند بر اساس آخرین بررسی سازمان بهداشت جهانی در بهبود بیماران بستری اثر قابل توجهی نداشته است.

آنتی‌بیوتیك‌ها هم احتمالا اثر چندانی ندارند و حتی داروهای ضد رتروویروس از جمله رمدسیویر و فاویپیراویر هم ممكن است تا ۳۰ درصد باعث كنترل این بیماری بشوند چنانكه داروی رمدسیویر در امریكا خیلی مورد توجه است، اما تجربه استفاده از این دارو در ایران نشان می‌دهد كه هنوز این دارو نمی‌تواند از داروهای انتخابی برای كووید ۱۹ باشد و داروی فاویپیراویر هم مزیت بیشتری نسبت به سایر داروهای موجود نداشته است.

 البته داروهایی مثل اینتروفرون یا داروهای درمان هپاتیت، بر ویروس كرونا تاثیر دارند اما حتی این داروها هم، هنوز داروی انتخابی برای درمان كووید ۱۹ نیستند و حالا به علت نبود داروی اختصاصی به اجبار از این داروها در مواردی برای بهبود نسبی و كاهش طول دوره بیماری استفاده می‌شود. بنابراین، بیماری كووید ۱۹ هنوز در دنیا واكسن و دارو و درمان قابل قبولی هم ندارد.

پس، بهترین كاری كه می‌توان انجام داد پیشگیری از ابتلاست. پیشگیری یعنی اینكه مدام دست‌ها را با آب و صابون بشوییم و تا حد ممكن در خانه بمانیم كه متاسفانه مردم نسبت به گذشته كمتر اصول پیشگیری را رعایت می‌كنند.

كمتر دست‌های‌شان را می‌شویند، ماسك كمتر استفاده می‌كنند، بیشتر به سفر می‌روند و این مساله نگران‌كننده است.» دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 2 هزار و 80 بیمار جدید كووید۱۹ در كشور طی 24 ساعت گذشته خبر داد و گفت: «مجموع بیماران كووید۱۹ در كشور به ۱۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر رسید و در طول ۲۴ ساعت گذشته – 6 تا 7 خرداد - ۵۶ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۵۶۴ نفر رسید.

تاكنون ۱۱۱ هزار و ۱۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند، اما 2 هزار و 551 نفر از مبتلایان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.»وضعیت شدید بیماری، مربوط به همان موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌هاست كه با اعلام مردانی درباره نرخ فوت بستری كووید 19، باید گفت از آمار 2 هزار و 551 بستری كووید 19 كه البته روزانه هم در حال تغییر است، بیش از 300 نفر فوت خواهند كرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha