موج دوم اپیدمی کرونا در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان در جریان است، با این حال تبلیغ برای سفر به برخی از این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.

تبلیغ سفر به استان‌های قرمز!

سلامت نیوز:موج دوم اپیدمی کرونا در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و هرمزگان در جریان است، با این حال تبلیغ برای سفر به برخی از این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، هفته گذشته یک تور آشناسازی در کرمانشاه برای جمعی از تورگردان ها، راهنمایان گردشگری و خبرنگاران با انگیزه معرفی این استان برگزار شد؛ استانی که در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برد و هشدار موج دوم اپیدمی در آن اعلام شده است؛ برای همین هم استاندار کرمانشاه در آستانه تعطیلات نیمه خردادماه با احتمال افزایش سفرها، تردد در برخی مناطق توریستی این استان را ممنوع کرد. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه هم از گردشگران خواست در تعطیلات آخر هفته به کرمانشاه سفر نکنند. این درحالی است که برخی از راهنمایان و تورگردان‌هایی که در آن تور آشناسازی و تبلیغاتی شرکت کرده بودند، مشغول برنامه‌ریزی برای سفر گردشگران به استان کرمانشاه هستند.


محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ـ که اجرای تورهای تبلیغاتی و آشناسازی را در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیاست‌گذاری می‌کند، به ایسنا گفته که این تورهای آشناسازی و تبلیغاتی به انگیزه معرفی استان برای سفر در تابستان بوده است نه حالا.
تورهای آشناسازی مشابه آن‌چه هفته گذشته در کرمانشاه برگزار شد، قرار است در ۳۱ استان اجرا شود، آن هم در شرایطی که وزارت بهداشت هنوز پایانی برای کووید ۱۹ تخمین نزده و گرم شدن هوا را پایانی برای تراژدی ویروس کرونا ندانسته است.


اما مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری می‌گوید: پیش‌بینی ما این است که ویروس کرونا درحال فروکش است، مرزها به‌زودی باز خواهد شد و سفرهای تابستانی از ۱۵ تیرماه آغاز می‌شود، برای همین به ۳۱ استان کشور اعلام شده تورهای آشناسازی برگزار کنند و تولید محتوا داشته باشند تا بلکه در تابستان، باعث شود مردم از سفر به مقاصد کلاسیک و یا سنتی (مثل شمال ایران) دست بردارند و مقاصد جدیدتر را انتخاب کنند.


وزارت بهداشت پس از پایان تعطیلات عید فطر، ۱۱ استان را در وضعیت قرمز قرار داد: خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان غربی، هرمزگان، لرستان، تهران و مازندران. با این حال گزارش‌های مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در چند روز اخیر، حتی پیش از آن‌که تعطیلات نیمه خردادماه رسما آغاز شود، ترافیک پرحجم و نیمه‌سنگینی را دست کم در محورهای منتهی به برخی از این استان‌ها نشان می‌دهد.
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی سفر که خود را موظف می‌داند از صنعت گردشگری در هر شرایطی حمایت کند، از هفته گذشته دستور بازگشایی همه تاسیسات گردشگری را صادر کرد و اجرای تور را بدون مانع دانست و به این ترتیب مردم را برای سفر تشویق کرد. معاون گردشگری گفته که این اقدام را با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا انجام داده است. با این حال این وزارتخانه به عنوان متولی سفر نه تنها تا کنون استراتژی مشخصی برای جهت‌دهی و مدیریت سفرها در شرایط کرونا نداشته، بلکه با نادیده گرفتن برنامه‌ریزی مشخص برای تعطیلات اخیر، می‌گوید سفرهای تابستانی را هدف قرار داده است.


محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ـ پاسخ به این سوال را که وزارتخانه گردشگری چه استراتژی تبلیغاتی برای جهت‌دهی به سفرها در شرایط کرونا دارد به اداره گردشگری داخلی دفتر برنامه‌ریزی معاونت گردشگری محول می‌کند و به ایسنا می گوید: این دفتر باید نقشه و برنامه‌ای برای توسعه گردشگری داخلی داشته باشد و برای مقاصد جدید برنامه‌ریزی کند، این نقشه راه باید سرفصل‌هایی شامل آماده کردن زیرساخت، بازاریابی، آموزش جوامع محلی و نظارت بر نرخ‌ها و تعرفه‌ها و ... داشته باشد و یک فصل را هم به تبلیغات گردشگری داخلی اختصاص دهد که بر اساس آن برنامه کلان، ما برنامه‌ریزی کنیم.
او به این سوال که آیا چنین برنامه و نقشه راهی وجود دارد که استراتژی تبلیغات و ماموریت اداره بازاریابی و تبلیغات گردشگری مشخص باشد، این‌طور پاسخ می‌دهد: برنامه تبلیغاتی که ما اکنون اجرا می‌کنیم، سفرهای تابستانی را هدف گرفته است. پیش‌بینی ما این است که سفرهای تابستانی از ۱۵ تیرماه آغاز خواهد شد و از اول مردادماه مرزهای زمینی باز خواهد شد.


لاریجانی درباره این‌که چه برنامه تبلیغاتی اجرا می‌شود تا مردم در این شرایط حساس لزوما به مقاصد سنتی، مثل شمال کشور سفر نکنند یا از سفر به مناطق قرمز پرهیز کنند، می‌گوید: مردم همه جا می‌توانند بروند و معمولا اطلاعاتی را که نیاز دارند متناسب با شرایط از بخش مربوطه دریافت می‌کنند؛ مثلا در زمان سیل و بارندگی به اطلاعات هواشناسی و کنترل جاده‌ای توجه می‌کنند، در شرایط بیماری و اپیدمی به اطلاعات وزارت بهداشت توجه دارند و در زمان جنگ به اطلاعیه‌های وزارت کشور، دفاع و امور خارجه. مردم الان به پیام‌های وزارت گردشگری توجه نمی‌کنند. ما باید تدریجی و مقطعی اطلاعات مربوط به مقاصد گردشگری را به مردم تزریق کنیم تا ذائقه آن‌ها تغییر کند.


 مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری به این سوال که چرا در شرایطی که ویروس کرونا در برخی استان‌ها مدام درحال تغییر وضعیت است و برخی استان‌ها به مرز قرمز و اخطار رسیده‌اند، برنامه‌های تبلیغاتی و تورهای آشناسازی درحال اجرا است، مثل تور آشناسازی کرمانشاه که دقیقا زمانی اجرا شد که وضعیت استان قرمز بود و از طرفی نزدیکی تعطیلات نیمه خرداد این احتمال را ایجاد می‌کند که کرمانشاه در مقصد سفر قرار گیرد، این‌طور پاسخ می دهد: به استان‌ها اعلام شده تولید محتوا را از حالا آغاز کنند و تورهای آشناسازی را پس از استعلام از ستاد سفر و استانداری، ‌چنان‌چه شرایط مساعد بود اجرا کنند، اما هفته‌های فرهنگی را فعلا متوقف کنند.


او اضافه می‌کند: وزارت بهداشت به هتل‌ها، آژانس‌های توریستی و موزه‌ها اجازه بازگشایی داده است و ناوگان حمل و نقل هیچ محدودیتی برای فعالیت ندارند، بنابراین تورهای آشناسازی را می‌توان برگزار کرد، بلکه در این دوران تصمیم‌گیری روی مردم اثر بگذارد و برای تابستان برنامه‌ریزی و مقاصد جدیدتر را انتخاب کنند.
او ادامه می‌دهد: قرار است ۳۱ تور آشناسازی در ۳۱ استان کشور اجرا شود که تا کنون کرمانشاه برگزار کرده و استان‌های آذربایجان شرقی و همدان درحال برنامه‌ریزی هستند. این تورها با استعلام و به تشخیص ستاد سفر، دانشکده علوم پزشکی استان و استانداری برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.


لاریجانی درباره اجرای زودهنگام تورهای آشناسازی، ‌ اظهار می‌کند: نتیجه این کارها معمولا در درازمدت مشخص می‌شود، شاید ۱۰ سال دیگر جواب بدهد. رفتار طولانی‌مدت مردم ایران نشان می‌دهد که باید در آینده منتظر اثر پیام تبلیغاتی که الان منتشر می‌شود، باشیم.


مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری آگاهی‌بخشی مردم را انگیزه اصلی اجرای تورهای آشناسازی و معرفی استان‌ها می‌داند و می‌گوید: چرا مردم ۱۰ ساعت ترافیک جاده چالوس را تحمل می‌کنند تا شمال بروند، ولی سه ساعت اتوبان همدان را تحمل نمی‌کنند، چون نمی‌دانند یا آگاه نیستند در استانی مثل همدان چه امکاناتی وجود دارد؛ با تور آشناسازی و هفته فرهنگی می‌توان این آگاهی را ایجاد کرد.

 با وجود این اظهارات، اما رصد صفحه‌های مجازی برخی شرکت‌کنندگان در تور آشناسازی کرمانشاه نشان می‌دهد تمرکز چندان بر رونق سفر به این استان در تابستان نیست، بلکه در صورت تقاضا از سوی مسافران، برنامه‌ریزی‌ها برای همین حالا است؛ استانی که در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برد.


برخلاف عجله‌ای که برای از سرگیری سفرها و تورهای گردشگری در ایران وجود دارد اما سازمان جهانی جهانگردی با انتخاب شعار «فردا سفر بروید» سعی در تعیین استراتژی و برنامه‌ریزی‌های حساب شده با همکاری کشورها و سازمان جهانی بهداشت دارد تا آسیب کووید ۱۹ را در مقاصد گردشگری به حداقل برساند، اما در هیچ یک از برنامه‌های تبلیغاتی گردشگری داخلی ایران چنین سیاستی مشاهده نمی‌شود، نه در تور آشناسازی کرمانشاه تاکیدی بر سفر در تابستان و یا آینده بود و نه در کمپین تبلیغاتی سفر به سیستان و بلوچستان که در ماه‌های گذشته فعالیت آن از سر گرفته شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha