رییس سازمان پزشكی قانونی كل كشور نسبت به رشد صعودی آمار خودكشی هشدار داد. هشدار این مقام مسوول، در دهمین روز درگذشت عمران روشنی‌مقدم؛ كارگر مشغول به كار در شهر هویزه مطرح شد.

فوت بر اثر خودكشی در ایران به 6.3 در 100 هزار نفر رسید

سلامت نیوز:رییس سازمان پزشكی قانونی كل كشور نسبت به رشد صعودی آمار خودكشی هشدار داد.  هشدار این مقام مسوول، در دهمین روز درگذشت عمران روشنی‌مقدم؛ كارگر مشغول به كار در شهر هویزه مطرح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، كارگری كه 21 خرداد ماه به دنبال فقر شدید مالی و ناتوانی و استیصال در تامین معاش خانواده به دلیل تاخیر یك ماهه پرداخت حقوق، خود را در محل كار و از داربست همجوار با منبع سوخت حلق‌آویز كرد. به دنبال خودكشی این كارگر كه پس از خودسوزی جهانگیر آزادی میان‌كوهی؛ جانباز كرمانشاهی، دومین مورد خودكشی به دلیل مشكل شدید معیشتی در خرداد ماه امسال بود، سید حسن موسوی‌چلك؛ رییس انجمن مددكاران اجتماعی ایران در گفت‌وگویی با «اعتماد» خطاب به مسوولان هشدار داد كه «فقر برای بسیاری از افراد قابل تحمل نیست.» 

 یك‌سال پیش هم، هادی معتمدی؛ روانپزشك،  گفته بود كه خودكشی‌های در ملاء عام و مكان‌های عمومی، نحوه‌ای از اعتراض اجتماعی و حاوی پیامی خطاب به دولت‌ها درباره ناكارآمدی آنهاست و افزوده بود: «خودكشی اعتراضی، نمایش اعتراض است و نوعی از آن، واكنش به رفتار دولت‌هاست كه در واقع، خودكشی سیاسی محسوب می‌شود. به عنوان نمونه، افرادی كه بر اثر اخراج، شغل خود را از دست داده و در مقابل محل كار، خودسوزی می‌كنند، مرتكب خودكشی اعتراضی می‌شوند.

افرادی كه دست به خودكشی اعتراضی می‌زنند، معمولا دست نوشته‌ای از خود به جا می‌گذارند و ممكن است در جیب لباس این افراد، تكه كاغذی پیدا شود كه تقصیر مرگ خود را به گردن دولت به عنوان مسبب شرایط نامساعد اقتصادی و متلاشی شدن كانون خانوادگی‌شان می‌اندازند... این افراد می‌خواهند با مرگ خود به دولت بگویند كه دولت در افسردگی آنها مقصر بوده چون باعث بیكاری و از دست دادن شغل و درآمد آنها شده... حدود ۵۰ درصد مبتلایان افسردگی، به خودكشی فكر می‌كنند و افكار خودكشی دارند و ۱۵ درصد از این تعداد، ممكن است مرتكب خودكشی شوند و تعدادی هم فوت كنند.» 

 رییس سازمان پزشكی قانونی البته دیروز به گزارش خلاصه‌ای از وضعیت خودكشی بسنده كرد، اما بر این هشدار تاكید داشت كه «آمار خودكشی در سال گذشته، 5هزار و 143 مورد بوده كه نسبت به سال ۹۷، ۸ دهم درصد رشد داشته و در سال 98، هزار و 517 زن و 3هزارو 623 مورد مرد بر اثر خودكشی فوت كردند. استان‌های كهگیلویه و بویراحمد، ایلام و كرمانشاه بیشترین آمار خودكشی را در سال 98 داشتند و كمترین آمار مربوط به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است.

بیشترین روش خودكشی، حلق‌آویز بوده و بیش از 21 درصد خودكشی‌ها، با خوردن سموم اتفاق افتاده است. بیشترین سن خودكشی هم ۳۰ تا ۳۹ سال و سپس ۱۸ تا ۲۴ سال بوده است.» هفته گذشته، روابط عمومی سازمان پزشكی قانونی گزارش داد كه سال 1398، 919 نفر در كشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند كه این رقم در مقایسه با سال 1397 و آمار 825 نفری فوت‌شدگان با قرص برنج، افزایش 11.4 درصدی داشته است.

بنا بر اعلام این نهاد قضایی، استان‌های تهران با 220 فوتی، مازندران با 122 فوتی و گیلان با 85 فوتی، در صدر آمار فوتی‌های خودكشی با قرص برنج بوده‌اند.  آنچه در اعلام عباس مسجدی‌آرانی باعث نگرانی است، افزایش خودكشی در گروه سنی میانسالان جامعه است.

زنان و مردانی كه جوانی را پشت سر گذاشته و حالا در سابقه اشتغال و زندگی مشترك و حتی ایام تجرد و خودسرپرستی، به آن حد از پختگی رسیده‌اند كه برای رسیدن به كلید حل مشكلات، وقت بگذارند، فكر كنند، از مشاوره رایگان اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با شماره تلفن‌های 1480 و 123 كمك فكری و مشورتی بگیرند و حذف شده‌ترین راه را به عنوان بهترین راه‌حل انتخاب نكنند.

اما به نظر می‌رسد آن 5 هزار و 143 نفری كه سال 98، دست از زندگی شستند، هیچ یك از این مهارت‌ها را بلد نبودند كه بی‌خبر، به زندگی خود پایان دادند.  حالا با اعلام رییس سازمان پزشكی قانونی، نرخ خودكشی در ایران هم تغییر می‌كند. بنا بر اعلام 5 سال گذشته، نرخ خودكشی در ایران 6.2 در 100 هزار نفر جمعیت بود اما با اعلام دیروز رییس سازمان پزشكی قانونی، حالا شاخص خودكشی در كشور، یك دهم درصد افزایش یافته و به 6.3 در 100 هزار نفر جمعیت رسیده آن هم در حالی كه برخلاف دهه‌های گذشته، بیشترین افرادی كه اقدام به خودكشی كرده و فوت كرده‌اند، نه نوجوانان دچار خلأهای عاطفی یا سستی در تحمل رسیدن به آستانه پیشرفت و موفقیت و شكست موانع، بلكه جمعیت در سن اشتغال و سرمایه‌های مولد كشور بوده‌اند.

به همین دلیل هم بود كه مسجدی‌آرانی، روند صعودی آمار خودكشی ظرف دهه گذشته – 1389 تاكنون – را یك زنگ خطر جدی برای مراكز دانشگاهی و فرهنگی تلقی كرد و خواستار اقدام عاجل نظام سلامت برای كنترل این وضعیت شد.  مسجدی در ادامه صحبت‌هایش از ارجاع ۸۵ هزار و ۴۲۰ مورد همسرآزاری در سال 98 به این نهاد قضایی خبر داد كه باید همسرآزاری را هم مثل اقدام به خودكشی معترضان اجتماعی، بخش مهمی از بازتاب اختلالات روانی محسوب كرد.

به گفته مسجدی، سال 98، ۸۵ هزار و ۴۲۰ مورد همسرآزاری گزارش شده كه بیشترین فراوانی، به ترتیب مربوط به داد زدن، فحش دادن، انداختن بار زندگی روی دوش همسر، حصار كشیدن دور همسر، تحقیر، بداخلاقی، انعطاف‌ناپذیری و فقر فرهنگی بوده اما به استناد آمار این نهاد قضایی، سال 98، تعداد پرونده‌های كودك‌آزاری ارجاعی به سازمان پزشكی قانونی هم رشد 12.5 درصدی داشته و به عدد 2 هزار و 488 پرونده رسیده كه مهم‌ترین مصادیق این آزار برگرفته از اختلالات روانی هم به گفته مسجدی، وضعیت خود كودك، بیش‌فعالی، نامشروع بودن كودك، مشكلات اقتصادی، عدم دسترسی به بهداشت و آموزش و عریان‌پوشی كودك بوده در حالی كه همچنان، شایع‌ترین نوع كودك‌آزاری در كشور ما، غفلت است.

  رییس سازمان پزشكی قانونی همچنین از ثبت ۲۸ هزار و ۲۰۸ مورد حادثه كار، افزایش ۲۸ درصدی تشكیل پرونده‌های شخصیت برای عفو و عدم تحمل كیفر برخی متهمان، ارجاع ۱۸۵۴ مورد سوختگی و ۱۲۷۵ مورد فوتی ناشی از غرق‌شدگی، ۱۶ هزار و ۹۴۶ مورد فوت ناشی از تصادفات و ۱۱ هزار و ۸۵ مورد فوتی برون‌شهری خبر داد و در تشریح آخرین آمار مرگ ناشی از مسمومیت با مشروبات الكلی حاوی متانول در سال 98، اعلام كرد كه ثبت مرگ 627 نفر بر اثر نوشیدن الكل‌های مسموم نسبت به سال 97 رشد 142 درصدی داشته است. 

به گفته مسجدی، سال 98 حدود ۲ میلیون پرونده‌ قضایی به این نهاد قضایی ارجاع شده كه ۹۰ درصد ارجاعات (یك میلیون و 699 هزار و 837 پرونده) مربوط به معاینات و شامل حدود ۳۳ درصد ادعای نزاع، ۲۰ درصد حوادث رانندگی، 25 درصد معاینات، 8.5 درصد زنان و 53.7 درصد مربوط به اختلالات روانپزشكی بوده است. 

او همچنین از تشكیل 9 هزار و 884 پرونده قصور پزشكی و 4 هزار و یك مورد محكومیت در این زمینه خبر داد در حالی كه به گفته او، بیشترین پرونده‌های قصور پزشكی مربوط به استان‌های تهران، فارس و البرز و كمترین تعداد مربوط به استان‌های ایلام، لرستان و هرمزگان بوده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha