این عضو کمیته کشوری کرونا در خصوص گفته های وزیر بهداشت در خصوص کشف واکسن ایرانی کرونا گفت: « واکسنی هم که قرار است دانشگاه آکسفورد بسازد، همه کشورهای اروپای غربی پیش خرید کرده اند، ما نه پول خرید این واکسن ها را داریم و نه به دلیل تحریم ها این واکسن را به ما می دهند؛ بنابر این ما تنها باید به امید خدا باشیم تا به کمک سازمان بهداشت جهانی بتوانیم از این شرایط خلاصی پیدا کنیم. اما به مردم قول می دهیم اگر رعایت همه مسائل بهداشتی را داشته باشند مثل قبل می توانیم بیماری را کنترل کنیم اما اگر رعایت نکنند در شرایط و وضعیت بد تری قرار خواهیم گرفت.»

نه پول خرید واکسن کرونا را داریم نه به دلیل تحریم ها به ما میدهند

سلامت نیوز:عضو کمیته کشوری کرونا گفت: ما خودمان اقدامی نکردیم ، واکسنی هم که قرار است دانشگاه آکسفورد بسازد، همه کشورهای اروپای غربی پیش خرید کرده اند، ما نه پول خرید این واکسن ها را داریم و نه به دلیل تحریم ها این واکسن را به ما می دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه افتاب یزد «هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می کند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری کووید۱۹ مبتلا می شود. » این ها سخنانی است که ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت چند روز پیش عنوان کرده بود، اما آن روز ها کرونا در یک روز 162 نفر را به کام مرگ نکشیده بود!

حالا اما یافته های جدیدی در خصوص کرونا شنیده می شود که ترس ها و نگرانی ها را در خصوص شیوع چشمگیر دوباره اش افزایش می دهد؛ این در حالی است که کارشناسان مراسم‌های سوگ و عروسی و همچنین مسافرت های خرداد ماه را دلیل اصلی شیوع دوباره کرونا می دانند، با این حال برخی متخصصان از تغییر علائم بالینی این بیماری سخن می گویند و برخی دیگر معتقدند که باید هر چه تا کنون درباره کرونا شنیده ایم فراموش کنیم چون هیچ کس در مقابل این ویروس دموکرات مصون نیست!


تذکراتی که هیچگاه جدی گرفته نشد!
رعایت فاصله اجتماعی به عنوان یکی از اصول پیشگیری از انتقال ویروس کرونا همواره مورد تاکید قرار داشته و دلیل اصلی که با بازگشایی ها صورت گرفت، در پیش گرفتن سیاست زندگی مسالمت آمیز با کرونا بود؛ با این حال اما در این مدت به نظر می رسد کمتر توجهی به فاصله گذاری اجتماعی شده است و حتی در برخی از شهر ها شاهد بودیم که با وجود بسته بودن تالار ها، مراسم سوگ و سور عروسیشان را در خانه ها، پارکینگ ها و حتی کارواش ها بر گزار می کردند و چندین نفر در همین مراسم ها به کرونا مبتلا شدند!


تنها همان ایام تعطیلات فروردین ماه بود که خطر کرونا جدی گرفته شد و بعد از آن دیگر مشکلات به قدری طاقت فرسا بود که کرونا روز به روز به فراموشی سپرده شد و دیگر توجهی به آن نشد تا اینکه طی یک هفته اخیر شاهد افزایش شیوع هر روزه کرونا در کشور بودیم و بار دیگر بیمارستان ها پر شد از بیماران کرونایی که روزهای قرنطینگی خود را طی می کنند! کادر درمان هم که هنوز خستگی روز های طاقت فرسای اسفند و فروردین ماه از تنشان بیرون نرفته بود بار دیگر لباس رزم پوشیده و به میدان آمده اند تا به نبرد با کرونا بروند! با این حال باز هم تذکرات در خصوص استفاده از ماسک جدی گرفته نمی شود و به گفته مسئولان وزارت بهداشت همچنان 50 درصد از جوانان از ماسک استفاده نمی کنند!

علائم جدید کرونا ویروس
کارشناسان بر این اعتقادند که اگرچه بیماری کووید ۱۹ در ابتدا با تب و تنگی نفس ظاهر می‌شود، ولی در صورت گسترش می‌تواند سایر اندام‌ها مانند کلیه، کبد و مغز را نیز درگیر کرده و حتی منجر به سکته مغزی و یا قلبی شود.

بنابراین در صورت عدم درمان و رسیدگی می‌تواند خطرناک باشد. حالا در بیماران کرونایی علاوه بر نشانه‌های معمول کرونا همچون گلودرد، سرفه و بدن درد، برخی علایم غیرمعمول نیز مشاهده می‌شود، به عنوان نمونه کهیر نشانه‌ای است که کسی فکر نمی‌کرد به دلیل کرونا ایجاد شود، اما در حال حاضر به گفته متخصصان یکی از نشانه‌های غیرمعمول کروناست. همچنین ضایعات جلدی مثل زخم انگشتان پا، ریزش مو و کچلی از دیگر علایم کرونا هستند که ممکن است در دوره نقاهت بروز پیدا کنند.


لیلا بلوکات هنر پیشه کشورمان که به تازگی به کرونا مبتلا شده بود درباره علائم بالینی این بیماری گفته است که در زمان نقاهت حتی دچار کوری کوتاه مدت هم شده که پزشک معالجش این موضوع را عوارض داروهای کرونا عنوان کرده است. هر چند که این هنرمند در حال حاضر بینایی خود را به دست آورده اما به نظر می رسد کرونا با علائم بالینی جدیدی ظاهر شده است.

اطلاعات قبلی را فراموش کنید!
عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی روز گذشته در خصوص شرایط جدیدی که کرونا رقم زده است گفت: «خطر کرونا برای کودکان کمتر از بزرگسالان نیست و تصور مصونیت کودکان از این ویروس اشتباه است.»


مینو محرز افزود:« در ابتدای شیوع کرونا با توجه به گزارش هایی که از چین آمده بود، تصور می شد میزان ابتلا به کرونا در بین کودکان کم است اما بعد مشخص شد که این تصور درست نیست و میزان ابتلا به کودکان کم نیست و در مواردی کودکان با علایم شدید به بیماری کووید۱۹ مبتلا می شوند و حتی در مواردی فوت
می کنند. میزان شیوع کرونا در بین کودکان در ماههای گذشته بیشتر نشده اما میزان موارد شناسایی بیشتر شده، به عنوان مثال بخش کرونا بیمارستان کودکان مفید همیشه تعداد قابل توجهی کودک بدحال مبتلا به کووید۱۹ دارد.

در مجموع ابتلا به بیماری کووید۱۹ در کودکان نسبت به بزرگسالان کمتر است اما کودکان نیز می توانند مثل بزرگسالان به این بیماری مبتلا شوند و علایم ریوی و سایر علایم این بیماری در کودکان نیز مشاهده می شود البته همزمان با کرونا شاهد ابتلای کودکان به بیماری کاوازاکی هم در برخی مناطق کشور هستیم که علایم ریوی شبیه کرونا دارد.»


محرز تصریح کرد:« در مجموع میزان بروز بیماری کووید19 و ابتلا به کرونا در کشور و دنیا تغییر چندانی نکرده اما دقت در تشخیص بهتر شده است. در گذشته بیشتر به علایم ریوی، تنفسی و تب برای تشخیص این بیماری توجه می شد اما اخیرا علایم گوارشی و مغزی و از جمله سکته نیز به عنوان علایم مهم ابتلا به کرونا مورد توجه قرار می گیرد و بعد از تست مشخص می شود که افرادی که این علایم را داشتند به کرونا مبتلا هستند، ضمن اینکه میزان تست نیز نسبت به ماههای گذشته بیشتر شده است.»


وی درباره تولید واکسن کرونا گفت: تلاش های زیادی در دنیا برای تولید واکسن کووید۱۹ در جریان است و گر چه تولید این واکسن دور از انتظار نیست و امیدواری ها برای تولید واکسن کرونا زیاد است اما هنوز تا رسیدن به این واکسن بیش از یکسال زمان لازم است. هنوز هیچ داروی اختصاصی برای درمان بیماری کووید۱۹ در دنیا وجود ندارد، داروهای زیادی در حال کارآزمایی بالینی هستند از جمله در اروپا یک تحقیق بزرگ کارآزمایی بالینی با ۵ هزار نفر در حال انجام است.

یک تحقیق بزرگ دیگر نیز درباره اثربخشی داروها توسط سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است که حدود ۱۴۰۰ نمونه بیمار نیز از ایران در این تحقیق هستند اما هنوز به طور قاطع هیچ داروی درمان کننده برای کووید۱۹ در دنیا معرفی نشده است.»

پیش خرید واکسن های دانشگاه آکسفورد توسط اروپایی ها
مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری های عفونی و دیگر عضو کمیته کشوری کرونا نیز در خصوص اوج گیری شیوع مجدد کرونا  گفت:« این موضوع قابل پیش بینی بود و ما از چند هفته قبل این موضوع را به مردم گفته بودیم، حتی وضع از این هم وخیم تر خواهد شد اگر پروتکل های بهداشت را رعایت نکنند!

در تعطیلات خرداد ماه که چند هفته متوالی هم بود میلیون‌ها خودرو از تهران به سمت شهر های مختلف ایران روانه شدند و اکثر آن ها وقتی به تهران برگشتند ناقل بیماری بودند! نتیجه این مسافرت ها بود که امروز میبینیم بیماری افزایش یافته و مرگ و میر بر اثر آن بیشتر شده است.

از طرف دیگر مردم مثل قبل فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند! خیلی ها ماسک استفاده نمی کنند و ما مجبور شدیم از 15 تیر استفاده از ماسک را اجباری اعلام کنیم. به عبارتی می توان گفت ترس از کرونا در مردم از بین رفته است و مردم حالا فکر می کنند که توصیه ها و تذکر های ما
شوخی است. همه این مسائل دست به دست هم داده تا امروز شاهد افزایش موارد مرگ و میر و مبتلا به کرونا در کشور باشیم. اگر پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود وضعیت از این هم بدتر می شود.»


او در خصوص علائم جدید کرونا نیز گفت:« عمده بیمارانی که مراجعه می کنند دارای علائم گوارشی و تنفسی هستند، علائم گوارشی که بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، درد شکم و اسهال است و بسیار هم شایع است؛ مشکلات تنفسی هم همان موارد گذشته تب و لرز، سرفه های طولانی و خشک، تنگی نفس و بی اشتهایی است.

نکته‌ای که خیلی حائز اهمیت است اما مردم کمتر به آن توجه می کنند این است که وقتی یک نفر در خانه به کرونا مبتلا می شود تمام اعضای خانواده را مبتلا می کند چون در خانه رعایت قرنطینه خانگی را انجام نمی دهند. به نظر من در بازگشایی مجامع، رستوران ها، کلاس های درس، آرایشگاه ها، مهد کودک ها، دانشگاه ها، مراکز تجاری، مراکز زیارتی و سیاحتی و نماز های جمعه تعطیل شد و باید کم کم از این تجمعات کم شود.»


این عضو کمیته کشوری کرونا در خصوص گفته های وزیر بهداشت در خصوص کشف واکسن ایرانی کرونا گفت: « واکسنی هم که قرار است دانشگاه آکسفورد بسازد، همه کشورهای اروپای غربی پیش خرید کرده اند، ما نه پول خرید این واکسن ها را داریم و نه به دلیل تحریم ها این واکسن را به ما می دهند؛ بنابر این ما تنها باید به امید خدا باشیم تا به کمک سازمان بهداشت جهانی بتوانیم از این شرایط خلاصی پیدا کنیم. اما به مردم قول می دهیم اگر رعایت همه مسائل بهداشتی را داشته باشند مثل قبل می توانیم بیماری را کنترل کنیم اما اگر رعایت نکنند در شرایط و وضعیت بد تری قرار خواهیم گرفت.»


این طور که معلوم است برای ما تنها راه برای مقابله با کرونا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی است. بنابر این یک بار دیگر به جای فکر کردن به خودمان به عزیزانمان فکر کنیم و پروتکل های بهداشتی را برای اینکه کمتر آسیبی به آن ها وارد شود رعایت کنیم و در پویش « من ماسک می زنم» شرکت کنیم و دیگران را هم تشویق کنیم تا در این پویش همگانی شرکت داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha