معاون وزیر کشور با بیان اینکه برخی ایستگاه‌های اتوبوس روزانه دو بار و واگن‌های مترو نیز سه بار در روز ضدعفونی می‌شود که کار پرهزینه‌ای است، گفت: تا کنون ۱۵۰ نفر از رانندگان بخش اتوبوسرانی به این بیماری مبتلا شدند که متاسفانه ۹ نفر از آن‌ها فوت کرده اند. در بخش تاکسیرانی نیز ۴۵۰ نفر از تاکسیرانان به این بیماری مبتلا شده اند که ۳۵ نفر از آن‌ها فوت شده اند.

صنفی که بعد از کادر درمان در خطر کرونا قرار دارند

سلامت نیوز: معاون وزیر کشور با بیان اینکه برخی ایستگاه‌های اتوبوس روزانه دو بار و واگن‌های مترو نیز سه بار در روز ضدعفونی می‌شود که کار پرهزینه‌ای است، گفت: تا کنون ۱۵۰ نفر از رانندگان بخش اتوبوسرانی به این بیماری مبتلا شدند که متاسفانه ۹ نفر از آن‌ها فوت کرده اند. در بخش تاکسیرانی نیز ۴۵۰ نفر از تاکسیرانان به این بیماری مبتلا شده اند که ۳۵ نفر از آن‌ها فوت شده اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی‌نژاد امروز در برنامه زنده تلویزیونی صبح بخیر ایران، در تشریح اقدامات انجام شده در جهت جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در حمل و نقل عمومی شهرهای کشور، گفت: هنگامی که استفاده از ماسک مطرح می‌شود، می‌دانستیم که با توجه به شرایط سخت اقتصادی همه نمی‌توانند ماسک را تهیه کنند، اما می‌توانند با دستمال کاغذی این ماسک‌ها را درست و استفاده کنند. بر همین اساس از همه هم‌میهنان درخواست می‌کنم که در استفاده از ماسک توجه جدی داشته باشند.

 جمالی نژاد گفت: بی تردید دلیلی وجود ندارد که مردم از ماسک‌های ۳هزار و ۲هزار تومانی استفاده کنند. همه می‌توانند از دستمال کاغذی یا پارچه نخی ماسک درست کنند و از آن استفاده کنند.

معاون وزیر کشور گفت: شهرداری تهران و سراسر کشور نسبت به ضدعفونی معابر و حمل و نقل عمومی تمام تلاش خود را بکار گرفته اند. ایستگاه‌های مترو، بی آرتی و تاکسی ضدعفونی می‌شوند و معابر عمومی و پاتوق‌های مردمی نیز روزانه توسط شهرداری‌ها ضدعفونی می‌شوند. برخی ایستگاه‌های اتوبوس روزانه دو بار و واگن‌های مترو نیز سه بار در روز ضدعفونی می‌شود که کار پرهزینه‌ای است.

جمالی نژاد اشاره کرد: در حقیقت از سال گذشته که موضوع شیوع کرونا ویروس مطرح شده و حتی پیشتر از آن با وقوع سیل در کشور شهرداری‌ها زحمات زیادی را در کشور متحمل شده اند. شهرداری‌ها جامعه‌ای تلاشگر هستند که به صورت شبانه روزی فعالیت دارند. تنها دستگاهی هستند که پای کار آمدند و در کمترین زمان ممکن به کمک مردم و دستگاه‌های ذیربط در هنگام وقوع بحران‌ها می‌شتابند.
 
جمالی نژاد همچنین در تشریح آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا ویروس در حوزه حمل و نقل عمومی کشور، گفت: تا کنون ۱۵۰ نفر از رانندگان بخش اتوبوسرانی به این بیماری مبتلا شدند که متاسفانه ۹ نفر از آن‌ها فوت کرده اند. در بخش تاکسیرانی نیز ۴۵۰ نفر از تاکسیرانان به این بیماری مبتلا شده اند که ۳۵ نفر از آن‌ها فوت شده اند؛ لذا لازم است که ناوبران حوزه حمل و نقل عمومی استفاده از ماسک را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند.

معاون وزیر کشور درخصوص تراکم جمعیت در اتوبوس‌های پایتخت، گفت: در تهران و در شرایط عادی روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از اتوبوس‌ها استفاده می‌کردند. با توجه به افزایش قیمت بنزین قطعا تقاضای استفاده از اتوبوس افزایش پیدا می‌کند، اما با شیوع کرونا در کشور این میزان استفاده به ۳۰۰ هزار نفر در روز رسید و پس از بهبود شرایط استفاده از اتوبوس به ۹۰۰ هزار نفر در روز افزایش پیدا کرد و در حال بیشتر شدن است. در چنین شرایطی با توجه به فرسودگی ناوگان و افزایش قیمت تمام شده تولید اتوبوس از رقمی معادل ۱۰۰ میلیون تومان به حدود دو میلیارد تومان، مجموعه شهرداری‌ها با مشکلات بسیاری روبرو شدند. قطعا تامین منابع مالی برای خرید اتوبوس‌ها در شرایطی که تلاش می‌شود فشار مضاعف به مردم وارد نشود برای شهرداری‌ها کاری بسیار سخت است. بر همین اساس دولت در حوزه اورهال کردن اتوبوس‌های فرسوده کمک‌هایی را به شهرداری‌های کشور ارائه کرد.

وی در خصوص رعایت پروتکل‌های فاصله گذاری در حمل و نقل عمومی نیز گفت: پروتکل‌های ابتدایی بسیار سختگیرانه بود لذا اصلاح و مقرر شد مسافرین در صندلی‌های موجود مستقر شوند، اما همگی از ماسک استفاده کنند. از روز گذشته که الزام استفاده از ماسک در حمل و نقل عمومی اجرایی شده است بر اساس گزارش‌های میدانی بیش از ۹۸ درصد مسافران ناوگان مترو از ماسک استفاده کردند. در سایر ناوگان انبوه بر همانند بی آر تی نیز این مورد رعایت شده، اما در اتوبوس‌های خطوط معمولی به ویژه در مناطق کم برخوردارتر استفاده کمتری داریم لذا از همه شهروندان درخواست می‌کنیم که برای حفظ سلامتی خود، خانواده و همشهریان شان حتما از ماسک استفاده کنند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نوسازی و بازسازی ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس در کشور تا پیش از تحریم ها، گفت: مقرر بود این نوسازی و بازسازی انجام شود، اما با توجه به اعمال تحریم‌ها این موضوع متوقف شد، ولی دولت دست روی دست نگذاشته و سال گذشته ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شد که ۴۰۰ دستگاه متعلق به کلانشهرها و ۶۰۰ دستگاه مربوط به سایر شهرها بود.

وی افزود: در سال ۹۹ تعداد دوهزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس قرار است نوسازی شود که از این تعداد هزار دستگاه متعلق به شهر تهران، ۷۰۰ دستگاه برای قم و ۷۰۰ دستگاه برای اصفهان است. همچنین اخیرا ۲هزار دستگاه اتوبوس دیگر به سایر کلانشهرها اختصاص داده شد.

جمالی نژاد با بیان اینکه با حداقل امکانات، حداکثر بهره برداری را داریم، افزود: برای اولین بار سال گذشته، ۸هزار  میلیارد تومان اوراق مشارکت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بالاخص اتوبوس اختصاص پیدا کرد.


وی عنوان کرد: سال گذشته هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای ۸۰۰ دستگاه اتوبوس اختصاص یافت و امسال نیز ۲هزار میلیارد تومان برای نوسازی هزار اتوبوس اختصاص دادیم.

معاون عمرانی وزیر کشور اشاره کرد: سال ۹۵تا سال۹۸، ۶۰۰ اتوبوس جدید و ۵۰۰ مینی بوس جدید اضافه شده است که با مشارکت شهرداری‌ها و وزارت کشور بود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر اخیرا تفاهم نامه‌ای نیز با یکی از شرکت‌های خودروساز برای تولید ۲هزار  دستگاه شاسی جدید در سمنان منعقد کردیم.

جمالی نژاد در ادامه گفت: سال گذشته برای اولین بار پس از چند سال مبلغ یارانه بلیت با وجود شرایط سخت اقتصادی پرداخت شد، هر چند که این مبلغ ناچیز بود؛ تلاش می‌کنیم امسال نیز این مبلغ پرداخت شود. به این ترتیب هر کجا که کورسویی از امید بوده ورود پیدا کرده ایم.

وی تاکید کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نیاز به تحول جدی دارد، چراکه این ناوگان فرسوده است و بیش از اندازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمالی نژاد با اشاره به اینکه ورود بخش خصوصی به بخش ناوگان عمومی به سختی انجام می‌شود، اظهار کرد: شهرداری‌ها عزم و اراده والایی دارند، ولی در این شرایط کند شده است.

وی افزود: در طول سال‌های گذشته و در دولت‌های مختلف کارهای خوبی انجام شده، اما گلایه‌هایی نیز وجود دارد. در شرایط سخت اقتصادی فعلی دغدغه‌هایی برای نوسازی ناوگان در شهرداری‌ها وجود دارد لذا باید در این شرایط بهترین تصمیمات را اتخاذ کنیم و همت کنیم و با کمک و اطلاع رسانی دقیق در این حوزه اقداماتی موثر را انجام دهیم. سازمان‌های اتوبوسرانی ما درآمدزا نیستند و زیان ده هستند، ولی ملاحظات و بازرسی‌های مداوم و حسابرسی‌های دقیق انجام می‌شود و با تخلفات به جد برخورد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha