دبیر انجمن استروک ایران با بیان این که بیماری استروک به تغییرات به وجود آمده در عروق مغز گفته می‌شود، گفت: این تغییرات می‌تواند در شریانها، وریدها به صورت بسته و پاره شدن بروز کند که به طور کلی تحت عنوان سکته‌های مغزی در جامعه یاد می‌شود.

سلامت نیوز : دبیر انجمن استروک ایران با بیان این که بیماری استروک به تغییرات به وجود آمده در عروق مغز گفته می‌شود، گفت: این تغییرات می‌تواند در شریانها، وریدها به صورت بسته و پاره شدن بروز کند که به طور کلی تحت عنوان سکته‌های مغزی در جامعه یاد می‌شود.
دکتر مژده قبانی با بیان این که بسته شدن شریانها باعث سکته‌های مغزی تحت عنوان سکته‌های ایسکمیک می‌شود، افزود: بیماری استروک (سکته مغزی) که در شریانها رخ می‌دهد می‌تواند ناشی از بسته شدن شریانها اساسا به علت فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا، سیگار و چاقی مفرط رخ دهد و یا به علت لخته حاصل از بیماری‌های قلبی ایجاد شود و پاره شدن این شریانها اساسا به علت فشارخون بالا یا اختلالات عروقی مادرزادی می‌تواند منجر به خونریزی‌های داخل مغزی و یا فضای زیر عنکبوتیه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اعلام برگزاری چهارمین سمینار استروک در روزهای شانزدهم و هفدهم تیر ماه سال جاری در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) تهران افزود: از آنجایی که همیشه مسائل سکته‌های مغزی تحت عنوان گرفتاری شریانها معرفی شده است انتخاب بسته شدن وریدهای مغزی را یکی از عوامل بروز استروک از موضوعات اصلی این سمینار عنوان کرد و ادامه داد: بیمارانی که دارای ریسک فاکتورهای بالا مانند زنان باردار، زنان تحت درمان با قرصهای جلوگیری از بارداری در کوتاه و بلندمدت، بیماران رماتولوژی مانند لوتوس و بهجت و بیماران دارای اختلالات انعقادی خون که به صورت مادرزادی یا ژنتیکی هستند در معرض بروز بسته شدن وریدها و سینوسهای مغزی قرار دارند.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت بسته شدن وریدها و سینوس‌های مغزی به دنبال عفونتهای گوش و بینی است که در ایران و کشورهای منطقه مانند هند و پاکستان شیوع بالایی دارد.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، عدم تشخیص به موقع بسته شدن وریدهای مغزی باعث مرگ و میر به خصوص در زنان باردار می‌شود.

وی به زنانی که از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، توصیه کرد: با توجه به مصرف روزافزون این قرص‌ها و احتمال وجود فاکتورهای ژنتیکی در برخی از آنها، زنان را مستعد بروز بیماری استروک کند. از این رو به محض این که زنان علامت‌های خاص بسته شدن وریدها و سینوس‌های مغزی را شامل سردردهای متفاوت از سردرهای قبلی، تهوع، استفراغ، سردردهایی که منجر به بیدار شدن از خواب و یا هنگام صبح بعد از خواب شبانه در خود مشاهده کردند به پزشک مراجعه کنند.

دبیر انجمن استروک ایران خاطرنشان کرد: عفونت‌های گوش، حلق و بینی می‌تواند زمینه‌ساز بسته شدن وریدهای مغزی شود مخصوصا از آنجایی که تخلیه قسمتی از وریدهای اطراف بینی از طریق مغز انجام می‌گیرد امکان پیشرفت عفونتهای بینی و به خصوص جوشهای اطراف بینی و چشم در نوجوانان و جوانان باعث بسته شدن وریدها و سینوس‌های مغزی شوند.

وی در این ‌باره توصیه کرد که نوجوانان و جوانان جوش‌های اطراف بینی و چشم خود را دستکاری نکنند و در صورت بروز مشکل حاد به پزشک مراجعه کنند.

قبانی در پایان گفت: چهارمین سمینار استروک ایران دارای امتیاز بازآموزی برای متخصصان زنان و زایمان، نورولوژی، بیماری‌های عفونی، روماتولوژیست‌ها، هماتولوژیستها، متخصصان داخلی، طب، اورژانس، جراحان مغز و اعصاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha