پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که بیماری کبد چرب می‌تواند به بروز التهاب عصبی و بیماری‌هایی مانند آلزایمر منجر شود.

بیماری کبد چرب می‌تواند به بروز بیماری‌های عصبی منجر شود

سلامت نیوز:پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود دریافتند که بیماری کبد چرب می‌تواند به بروز التهاب عصبی و بیماری‌هایی مانند آلزایمر منجر شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، پژوهشگران "دانشگاه کارولینای جنوبی" (USC) موفق شده‌اند طی بررسی جدیدی، دلیل ارتباط میان بیماری کبد چرب غیر الکلی و مشکلات عصبی را کشف کنند. آنها در پژوهش‌های خود، به بررسی نقش پروتئینی موسوم به "لیپوکالین-۲" (Lipocalin-2) پرداخته‌اند که به التهاب عصبی منجر می‌شود و شاید بتواند گسترش بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون را در افراد مبتلا به کبد چرب توضیح دهد.


به گزارش ساینس‌تایمز،این پژوهش، بر اساس یافته‌های پژوهش‌های پیشین انجام شده است که ارتباط میان مسیرها و مکانیسم‌های میان کبد و میکروبیوم روده را با قسمت‌های دیگر بدن نشان می‌دهند و بر بیماری‌های کبد، سندروم متابولیک و اضافه وزن تمرکز دارند.


بسیاری از مردم جهان به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، اما از آن خبر ندارند. این بیماری خاموش می‌تواند به سیروز کبدی، سرطان کبد، از بین رفتن کبد و بسیاری از بیماری‌های کبدی دیگر منجر شود. یافته‌های این پژوهش نه تنها ارتباط میان بیماری کبد چرب و التهاب عصبی را تایید می‌کند، بلکه نحوه پیش آمدن آن را هم توضیح می‌دهد.


در مقاله این پژوهش آمده است: لیپوکالین-۲، یکی از پروتئین‌های مهمی است که در کبد تولید می‌شود و با جریان خون، در سراسر بدن فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی به گردش درمی‌آید. اهمیت نتایج پژوهش ما به این دلیل است که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب، نشانه‌های آلزایمر و پارکینسون را در سنین بالاتر بروز می‌دهند. دانشمندان می‌توانند از یافته‌های این پژوهش، برای درک بهتر پیامدهای التهاب عصبی در بیماران مبتلا به کبد چرب و ارائه درمان بهتر استفاده کنند.


گزارش‌های مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا نشان می‌دهد ۹۰ درصد افراد مبتلا به اضافه وزن و بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع دو، به بیماری کبد چرب نیز مبتلا هستند. موارد خطرناک دیگر نیز کلسترول بالا، فشار خون بالا و سندروم متابولیک را شامل می‌شوند.


این پژوهش نشان می‌دهد افرادی که بیشتر در معرض خطر بیماری کبد هستند، لیپوکالین-۲ بیشتری در خون خود دارند و امکان بروز التهاب مغزی نیز در آنها بیشتر است.
"پراکاش ناگارکاتی" (Prakash Nagarkatti)، از پژوهشگران این پروژه گفت: التهاب مزمن، یک عامل مهم در آغاز بیماری‌های عصبی به شمار می‌رود. شاید پژوهش ما بتواند به ارائه درمان‌های جدیدی برای التهاب عصبی کمک کند.
این پژوهش در "Journal of Neuroinflammation" به چاپ رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha