کرونا ویروس عجیب و غریبی است و هر روز نکته‌های تازه‌ای درباره اش کشف می‌شود. از علایم بیماری تا راه‌های انتقال. اگر روزهای اول گفته می‌شد فقط عطسه و سرفه باعث انتقال این بیماری می‌شود حالا راه‌های تازه‌ای هم اضافه شده است. راه‌هایی مثل بلند حرف زدن، کولرها و حتی بعضی زخم‌ها.

راه‌های انتقال کرونا که شاید ندانید/کرونا روی مو زنده می‌ماند

سلامت نیوز: کرونا ویروس عجیب و غریبی است و هر روز نکته‌های تازه‌ای درباره اش کشف می‌شود. از علایم بیماری تا راه‌های انتقال. اگر روزهای اول گفته می‌شد فقط عطسه و سرفه باعث انتقال این بیماری می‌شود حالا راه‌های تازه‌ای هم اضافه شده است. راه‌هایی مثل بلند حرف زدن، کولرها و حتی بعضی زخم‌ها.

نقش کولر خودرو در انتقال کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، یکی از خطرات و نکته‌های ترسناک ویروس‌های جدید همین است که اطلاعات مان درباره آنها کافی نیست و ممکن است هر روز برگ تازه‌ای برایمان رو کنند. این اتفاقی است که درباره کرونا هم افتاده است. همانطور که چین می‌گوید موج تازه این بیماری در کشورش با آنچه در موج اول و شهر ووهان بود تفاوت‌هایی دارد.

با گذشت زمان نکته‌های جدیدی درباره کرونا کشف می‌شود که بخشی از آنها البته به دلیل اقتضائات زمان است. مثل اینکه این روزها حرف‌های زیادی درباره انتقال ویروس از طریق کولر خودرو و کولرهای گازی زده می‌شود.

کلیپی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و پزشکی در آن توضیح می‌دهد که کولر خودرو می‌تواند ویروس کرونا را اگر به کفش چسبیده باشد در ماشین بچرخاند و منتقل کند.

با گرم شدن هوا و استفاده از کولرها این بحث قبلا هم مطرح شده بود اما اکنون که شرایط بحرانی‌تر شده این بحث هم جدی‌تر شده است. مدتی پیش حسنی مدیر بهداشت حرفه‌ای و سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره این موضوع گفت: «باید خودرو تهویه مناسب داشته باشد، اصولا خودرو‌ها دو تهویه دارند، یک تهویه زمانی است که هوای بیرون را داخل می‌آورد و تهویه دیگر زمانی است که هوای داخل خودرو را به حالت چرخشی تبادل می‌کند. اگر تهویه در حالت اول باشد یعنی هوا را از بیرون به داخل خودرو انتقال می‌دهد باید کمی شیشه ماشین پایین باشد تا تهویه صورت گیرد. اگر تهویه در حالت دوم باشد یعنی هوای داخل خودرو را به حالت چرخشی در آورد باید تهویه را به حالت برگشت هوا به بیرون تنظیم کنید.»

به طور کلی کولر خودرو باید در حالتی قرار داده شود که هوا را از بیرون بگیرد، خنک کند و به داخل ماشین بدهد تا در این زمینه نگرانی‌ وجود نداشته باشد. در هر صورت بهتر است داخل خودرو ماسک داشته باشید به خصوص اگر کسی همراه شما سوار خودرو شده که مشکوک به ابتلا به بیماری است یا مبتلاست.

استفاده از کولر با شرط و شروط

استفاده از کولرها در اداره‌ها و خانه‌ها چالش دیگری است که این روزها مردم در جریان بحران کرونا با آن درگیر هستند و خیلی‌ها برایش نگرانند.‌

حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو ستاد کنترل اپیدمی کرونا در کلانشهر تهران می‌گوید: «کولر گازی به دلیل افزایش سرعت جریان هوا در محیط‌های بسته می‌تواند احتمال انتشار و یا انتقال ویروس کرونا را افزایش دهد.»

تحقیقات انجام شده در مناطق گرمسیر آمریکا مانند آریزونا نشان داد که احتمال انتقال بیماری از طریق خود کولر گازی تقریباً صفر است و نمونه‌های متعدد گرفته شده از بدنه و فیلتر کولر‌ها همه منفی بودند. ولی کولر گازی به دلیل افزایش سرعت جریان هوا در محیط بسته می‌تواند احتمال انتقال ترشحات فرد مبتلا که با عطسه و سرفه در فضا پخش می‌شود را افزایش دهد.

البته در این گرما چاره‌ای جز استفاده از کولر نیست ولی به دلیل شیوع کرونا لازم است نکته‌هایی را رعایت کنید:

۱ـ درجه حرارت محیط کمتر از ۲۴ درجه سانتیگراد نشود.

۲ـ بهتر است پنجره یا درب اتاق کمی باز باشد تا هوا جریان داشته باشد.

۳ـ از تراکم افراد در فضایی که فرد مبتلا یا محتمل در آن حضور دارد اجتناب شود.

۴ـ فرد آلوده یا محتمل یا دارای سرفه و عطسه تمام وقت ماسک مناسب استفاده کند.

۵ـ افراد پرخطر مانند سالمندان و افراد دارای بیماری‌های در فضا‌هایی که علائم دارند یا مظنون هستند پرهیز کنند.

۶ـ در صورت لزوم به حضور افراد غیرساکن در این اتاق‌ها حداقل زمان ممکن حضور یابند و بیش از ۱۵دقیقه در این فضا‌ها نمانند.

۷ـ اگر فرد آلوده در منزل حضور دارد و امکان اقامت او در یک اتاق جداگانه وجود ندارد، سایر افراد حاضر در آن فضا هم ماسک استفاده کنند.

۸ـ با فاصله زمانی مناسب کولر برای مدتی خاموش شود و تهویه مناسب برای اتاق فراهم گردد.

عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم مدتی پیش درباره کولرها و کرونا هشدارهایی داده بود: «کولر آبی هوا را از بیرون مکش کرده و وارد فضای داخلی می‌کند. اگر کولر آبی در منازل استفاده می‌شود بهتر است که پنجره کمی باز باشد تا هوا به سمت بیرون هدایت شود. در این صورت مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما اگر از کولر آبی در اداره‌ها و فضاهای عمومی استفاده می‌شود باید بدانیم که کولر آبی هوا را به جریان می‌اندازد و اگر کسی در این فضاها مبتلا باشد و قطرات تنفسی او در هوا منتشر شده باشد ممکن است ویروس پخش شود. به همین دلیل بهتر است همه در این محیط‌ها ماسک بزنند.»

به گفته او یکی از مزیت‌های کولرهای گازی این است که مکش از بالا انجام می‌شود. ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود و این قطرات سنگین هستند و در سطح پایین قرار دارند. بنابراین احتمال وجود ویروس در فضای بالاتر کمتر است اما به هرحال بهتر است دریچه‌ها به شکلی تنظیم شود که هوا به سمت سقف برود.

شست و شوی فیلترهای کولرهای گازی یکی از راه‌های در امان ماندن از پخش ویروس کرونا از طریق این وسایل است.

کرونا روی مو زنده می‌ماند

شاید کمتر درباره انتقال ویروس کرونا از طریق پوست شنیده باشید. اما به گفته متخصصان اگر پوست و مخاط که دارای گیرنده‌های ویروس هستند آسیب ببینند ویروس از این طریق به بدن منتقل خواهد شد.

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد این ویروس از طریق پوست سالم عبور نمی‌کند اما پروین منصوری متخصص پوست‌ومو می‌گوید: «بسیاری از بیماران که ضایعات پوستی دارند ممکن است با قطع کردن داروهایشان احتمال ابتلا و انتقال ویروس کرونا را افزایش دهند.

تظاهرات پوستی کرونا متفاوت است، برخی علائم به صورت کهیرهای موضعی و ضایعات پوستی شبیه به مخملک و ضایعاتی مانند سرمازدگی و خون مردگی گزارش شده است که برخی از اینها با مطالعات ویروس‌شناسی ثابت شده عفونت ویروسی هستند، اما باید گفت این علائم در تعداد کمی از افراد ممکن است بروز کند.»

به گفته پزشکان مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا روی پوست و مو دو تا سه روز است و اگر دست آلوده با موی سر برخورد کند و ویروس به سطح مو منتقل شود می‌تواند در این مدت روی مو زنده بماند. به همین دلیل اگر از اماکن شلوغ به منزل بازمی گردید بهتر است موهایتان را هم بشویید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha