مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کرونا در کشور به دنبال عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها گفت: بررسی مراجعات جدید مساله ایجاد ایمنی دائمی در بهبودیافتگان به کرونا را نقض کرده‌ است چراکه در حال حاضر دو دسته آمار از بیمارستان‌ها منتشر می‌شود؛ آمار اول مربوط به بستری‌های جدید یعنی افرادیست که برای بار اول به بیماری مبتلا شده‌اند و دسته دوم مربوط به بیمارانی است که یک بار در اسفند و فروردین مبتلا شده‌اند و امروز مجددا با علایم متفاوت و شاید شدیدتر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

تصور ایجاد ایمنی در بهبودیافتگان کرونا نقض شد/ بستری مجدد کسانی که در اسفند و فروردین به کرونا مبتلا بودند

سلامت نیوز: مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کرونا در کشور به دنبال عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها گفت: بررسی مراجعات جدید مساله ایجاد ایمنی دائمی در بهبودیافتگان به کرونا را نقض کرده‌ است چراکه در حال حاضر دو دسته آمار از بیمارستان‌ها منتشر می‌شود؛ آمار اول مربوط به بستری‌های جدید یعنی افرادیست که برای بار اول به بیماری مبتلا شده‌اند و دسته دوم مربوط به بیمارانی است که یک بار در اسفند و فروردین مبتلا شده‌اند و امروز مجددا با علایم متفاوت و شاید شدیدتر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مرضیه نوربخش با بیان اینکه در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال حاضر ۴۶ مرکز دانشگاهی و غیر دانشگاهی در حال ارایه سرویس‌ کرونایی هستند، گفت: حدود ۱۰۰۰ تخت ویژه و ۵۰۰۰ تخت عادی در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.


کمبود تخت ویژه و پرسنل درمان در بیمارستان‌ها
وی با بیان اینکه در زمینه تخت‌های عادی کمبودی وجود ندارد، گفت: مساله این است که بیشتر بیماران بدحال کرونایی برای درمان نیازمند امکانات و دستگاه‌های ویژه مانند ونتیلاتور و دستگاه تهویه مکانیکی هستند که این امکانات تنها در تخت‌های ویژه بخش آی سی یو فراهم است و متاسفانه همیشه  در کشور با کمبود تخت ویژه آی سی یو مواجه بوده‌ایم که این مساله در دوران کرونا بیش از پیش محسوس است.


نوربخش با اشاره به کمبود پرسنل درمانی به عنوان یکی دیگر از چالش‌های بیمارستانی گفت: البته سعی می‌شود با وجود کمبودها، بهترین خدمات به بیمار ارایه شود، به گونه‌ای که آمار فوتی‌ها و بهبودیافتگان در دانشگاه‌های تهران با توجه به امکانات و تجربه پرسنل و کادر درمان نسبت به سایر شهرها در وضعیت بهتری قرار دارد.


افزایش درگیری کادر درمان به کرونا  
مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن انتقاد از کاهش سطح رعایت اصول بهداشتی و حفاظتی و فاصله‌گذاری‌ها از سوی افراد جامعه اظهارکرد: این مساله علاوه بر افزایش آمار ابتلا، منجر به درگیری و ابتلای بیشتر کادر درمان شده که این مساله در کنار خستگی، فرسودگی و ازدحام کار پرسنل درمان بعد از پنج ماه خدمت رسانی، شرایط سختی را به بیمارستان‌ها و کادر درمان تحمیل کرده است.


فوت هفت نفر از کادر درمان دانشگاه به علت ابتلا به کرونا
به گفته وی از ابتدای شیوع کرونا، هفت نفر از کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به علت ابتلا به کرونا فوت کرده‌ و حدود ۱۲۰۰ نفر نیز درگیر این بیماری شده‌اند.


وی با بیان اینکه متاسفانه اصل استفاده از ماسک به عنوان ساده‌ترین راه برای پیشگیری از ابتلا آنگونه که باید در جامعه رعایت نمی‌شود، گفت: کوچکترین کمک افراد جامعه به کادر درمان که طی پنج ماه گذشته صادقانه خدمت کرده و از سلامت، جان و خانواده خود گذشته‌ و امروز دچار خستگی و فرسودگی بالایی شده، می‌تواند استفاده از ماسک، رعایت اصل فاصله‌گذاری‌ها، عدم حضور در تجمعات و اماکن عمومی، پرهیز از برگزاری و حضور در مراسم و میهمانی‌ها و مسافرت‌های غیرضروری باشد که متاسفانه توسط برخی مردم به شوخی گرفته شده است و رعایت نمی‌شود.


نوربخش با بیان اینکه برخی سختی استفاده از ماسک و ناخوشایند بودن استفاده از آن در گرمای تابستان را بهانه می‌کنند، گفت: این افراد باید برای یک بار هم که شده خود را به جای کادر درمانی تصور کنند که با این حجم بالای کار، مجبور به استفاده از وسایل حفاظتی مانند ماسک، شیلد، لباس‌های یکسره محافظتی و غیره هستند و باید به خاطر حفظ جان هموطنان خود این پوشش دشوار و شرایط ناخوشایند را تحمل کنند.


اطلاعات نادرست فضای مجازی منجر به تحمیل بار مضاعف بر کادر درمان
وی در ادامه با هشدار نسبت به انتشار اخبار و اطلاعات نادرست و نامعتبر در فضای مجازی، اظهارکرد: متاسفانه برخی افراد با پیروی از این اطلاعات نادرست منتشر شده از سوی افراد متفرقه در فضای مجازی، تلگرام و اینستاگرام نسبت به پیشگیری نادرست و خود درمانی اقدام می‌کنند که همین مساله منجر به بروز مشکلات جدی برای فرد و تحمیل بار مضاعف بر کادر درمان شده است.


تضعیف سیستم ایمنی با مصرف مواد و دخانیات
نوربخش به مطالب نادرست منتشر شده درباره تاثیر حفاظتی و پیشگیرانه مصرف الکل و یا مواد مخدر در برابر کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: انتشار اخبار و اطلاعات نادرست درباره الکل و مواد مخدر توسط سایت‌های غیرمجاز منجر به افزایش آمار مسمومیت‌ها و فوتی‌های ناشی از سوء مصرف مواد شده است چراکه مصرف سیگار و مواد مخدر سیستم ایمنی بدن فرد را تضعیف و شرایط را برای ابتلا و بروز شرایط حاد بیماری مهیاتر می‌کند علاوه بر آن پیروی از این اطلاعات نادرست و بروز مشکل جدید در افراد بار تحمیلی بر کادر درمان را مضاعف کرده است.


افزایش آمار مراجعه بیماران بدحال و جوانان کرونایی
نوربخش همچنین با اشاره به افزایش آمار مراجعه بیماران بدحال و جوانان به بیمارستان‌ها در پیک  جدید بیماری اظهار کرد: متاسفانه خوددرمانی و پیروی افراد از توصیه‌های غیرعلمی یکی از دلایل این مساله است.
وی با اشاره به نوپدید و ناشناخته بودن بیماری کووید ۱۹ و با بیان اینکه مطالب و توصیه‌های مرتبط با این بیماری به مروز زمان تغییر کرده است و تکمیل می‌شود، اظهارکرد: به عنوان نمونه در ابتدا تصور دانشمندان و محققان بر این بود که با شروع گرما، شیوع بیماری کمتر می‌شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و همین تصور غلط باعث بی‌خیالی مردم و در نتیجه افزایش آمار ابتلا شد.


نقض ایجاد ایمنی دائمی در بهبودیافتگان کرونا
وی در ادامه گفت: در ابتدا تصور می‌شد که ابتلا به کووید ۱۹ منجر به ایجاد ایمنی در برابر ابتلای مجدد می‌شود در حالی‌که بررسی مراجعات جدید این مساله را نقض کرده است. در حال حاضر دو دسته آمار از بیمارستان‌ها منتشر می‌شود؛ آمار اول مربوط به بستری‌های جدید یعنی افرادیست که برای بار اول به بیماری مبتلا شده‌اند و دسته دوم مربوط به بیمارانی است که یک بار در اسفند و فروردین مبتلا شده‌اند و امروز مجددا با علایم متفاوت و شاید شدیدتر کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند بنابراین تغییر صحبت‌ها به دلیل نا آگاهی کادر درمان و مسوولین نیست، بلکه مساله این است که روز به روز ناشناخته‌های بیماری بیشتر شده است و تجربه‌های جدیدی کسب می‌شود.


از افراد غیرمتخصص پیروی نکنید
به گفته وی، در این شرایط بهترین کاری که مردم می‌توانند انجام دهند این است که اخبار علمی را از منابع معتبر دنبال کنند و از افراد غیرمتخصص پیروی نکنند و تنها چند اصل مهم پیشگیری یعنی پوشیدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری، شست و شوی مداوم دست‌ها و عدم حضور غیرضروری در تجمعات را رعایت کنند.
نوربخش با تاکید بر اینکه امروز شرایط خاصی در جوامع حکمفرماست، گفت: مردم باید حساسیت‌ها را درک کنند و کرونا را جدی بگیرند. در همین راستا نمی‌توان نقش مهم و تاثیرگذار رسانه‌ها در ارتقای سطح سواد سلامت جامعه، افزایش رعایت اصول بهداشتی و فرهنگسازی و ارتقای آگاهی‌ها را نادیده گرفت.


مدیر امور بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه با استقبال از تشبیه کادر درمان به رزمندگان زمان جنگ از سوی هموطنان تاکید کرد: البته در این میان یک اشکال وجود دارد و آن تفاوت میان رفتار مردم در آن زمان و امروز است. به عبارت دیگر در زمان جنگ مردم با هر اعتقاد و پوشش و فرهنگی تمام تلاش خود را برای کمک به خط مقدم جبهه به کار می‌گرفتند ولی متاسفانه امروز برخی از هموطنان ما نه تنها به کادر درمان کمکی نمی‌کنند بلکه با عدم رعایت اصول ساده بهداشتی مانند رعایت اصل فاصله گذاری و زدن ماسک، بار تحمیلی بر کادر درمان را مضاعف می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha