چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 296708

با افزایش سن عارضه حلقه پیری چشم ممکن است به سراغ سالمندان بیاید و مشکل خاصی ایجاد نکندشاید تاکنون تجربه کرده اید که تمرکز روی یک شیء که فاصله زیادی با شما دارد، مشکل است یا وقتی وارد اتاق تاریک می‌شوید دیدن اشیا در ابتدا برایتان سخت است.

حلقه پیری چیست!؟

سلامت نیوز: با افزایش سن عارضه حلقه پیری چشم ممکن است به سراغ سالمندان بیاید و مشکل خاصی ایجاد نکندشاید تاکنون تجربه کرده اید که تمرکز روی یک شیء که فاصله زیادی با شما دارد، مشکل است یا وقتی وارد اتاق تاریک می‌شوید دیدن اشیا در ابتدا برایتان سخت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،عارضه حلقه پیری ممکن است تنها دراین حالت مشکل ایجاد کند .حلقه پیری، حلقه‌ای سفید یا قهوه ای رنگ است که گاهی به شکل نیم دایره است و دور قرنیه ایجاد می‌شود که افراد با بالا رفتن سن به آن مبتلا می‌شوند و در کمتر از۴۰ سالگی و در  جوانی ممکن است نشان دهنده بروز بیماری جدی باشد و سلامت افراد را با خطر مواجه کند.   

علت بروز حلقه پیری

حلقه پیری (ارکسنین)، بیماری نیست بلکه در اثر رسوب چربی عروق در اطراف قرنیه به صورت یک نیم دایره یا دایره کامل ظاهر می‌شود، اما ممکن است به دلیل کمرنگ بودن اصلا دیده نشود. با گذشت زمان حلقه کامل می شود و به ضخامت یک  میلی متر می‌رسد، البته چربی‌ها هیچ‌گاه به سمت مرکز قرنیه چشم حرکت نمی‌کند. این نوع عارضه به دلیل افزایش سن و رسوب چربی در دیواره‌ قرنیه ایجاد می‌شود.

بعضی از متخصصان چشم پزشک معتقدند با افزایش سن عروق چشمی هم ضخیم تر می شود و شرایط برای رسوب چربی در اطراف قرنیه چشم فراهم می‌شود به طوری که حدود 60 درصد از افراد 50 تا 60 ساله این بیماری را دارند.

بعد از 80 سالگی ، تقریبا 100 درصد افراد این قوس را دارند. مشاهده این حلقه در جوانان نشان دهنده افزایش کلسترول و چربی خون است و بعضی مواقع آن قدر کمرنگ است که تنها با معاینه پزشک مشخص می‌شود.

 حساسیت فصلی و حلقه پیری 

گاهی این عارضه به دلیل حساسیت‌های فصلی و خارش‌های مداوم چشم در جوانان ظاهر می‌شود، اما با رعایت بهداشت فردی ناپدید می‌شود. 

عوارض احتمالی حلقه پیری

 اگر حلقه پیری در سنین جوان‌تر دیده شود شاید در ابتدا نشان دهنده بروز بیماری خطرناکی در فرد نباشد، اما با گذشت زمان ممکن است فرد دچار عارضه‌ قلبی- عروقی، فشار خون و مشکلات کلیوی شود و حتی در شرایط استثنایی به مرگ بینجامد و تاکنون درمانی برای حلقه پیری کشف نشده است.

حلقه پیری ممکن است تنها دید فرد را در تاریکی کاهش دهد یا دچار خشکی چشم شود، اما این اتفاق  بسیار کم می‌افتد. این نوع عارضه در افراد جوان می‌تواند خطرناک‌تر از افراد میان سال باشد، زیرا اگر در پیری دیده شود تنها به دلیل کهولت سن است و هیچ خطری ندارد، اما در جوانی مشکلات بسیاری را برای آنان ایجاد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha