معاون کل وزارت بهداشت گفت: در دوران شیوع کرونا در کشور، برخی هزینه های جدید مانند وسایل ضد عفونی، ماسک و شوینده ها به سبد خانوار اضافه شده است.

تحلیل هزینه های مستقیم و غیر مستقیم کرونا بر خانوارها و نظام سلامت

سلامت نیوز:معاون کل وزارت بهداشت گفت: در دوران شیوع کرونا در کشور، برخی هزینه های جدید مانند وسایل ضد عفونی، ماسک و شوینده ها به سبد خانوار اضافه شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، دکتر ایرج حریرچی در وبینار فاصله گذاری هوشمند؛ همراهی اقتصاد با سلامت، گفت: اگر هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان(معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی کرونا) افزایش هزینه داشته باشند، هزینه های کمرشکن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد می رسد. در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲.۳ درصد افزایش می یابد.


بحران اقتصادی کرونا بدتر از سقوط اقتصاد دنیا در سال ۲۰۰۸
وی افزود: بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، بحران اقتصادی ناشی از پاندمی کووید۱۹ بدتر از سقوط اقتصاد دنیا به منفی ۴ درصد در سال ۲۰۰۸ خواهد بود. همچنین رکود اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته، خیلی بدتر از اقتصادهای ضعیف خواهد بود چون اقتصادهای پیشرفته در خدمات و ارتباطات، سهم بیشتری دارند.


هزینه های مستقیم خانوارها در شرایط کرونا
معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در شرایط شیوع کرونا هزینههای مستقیمی مانند هزینههای انجام آزمایش و گرافی قبل از تشخیص، درمان بیماران در بخشهای بستری، سرپایی و مراقبتهای ویژه، مراقبت از بیماران در منزل، تامین اقلام حفاظت فردی، تامین دارو در بازار آزاد و غیررسمی در برخی خانوارها و خوددرمانی مثلا استفاده بیرویه از ویتامینهای دی و ث، به سبد خانوار اضافه میشود.


هزینه های غیر مستقیم خانوارها
حریرچی با اشاره به تحمیل برخی هزینههای غیرمستقیم به خانوارها در شرایط اپیدمی کرونا، گفت: از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بیمارستانها برای سایر بیماریها که منجر به وخیمتر شدن وضعیت بیماری و پرداخت هزینههای سنگین تر دارد و همچنین تبعات روانی مرتبط با مشکلات اقتصادی از جمله مهم ترین هزینههای غیرمستقیم به خانوارها در این شرایط است.


کرونا هزینه های سنگینی به نظام سلامت تحمیل کرده و خواهد کرد
وی تاکید کرد: کرونا هزینههای سنگینی بر نظام سلامت تحمیل کرده و خواهد کرد. هزینه تخت روز برای بیماران در بخشهای عادی که شامل هزینههای اسکان، غذا و مراقبتهای لازم است، حدود ۲۳۵ هزار تومان محاسبه می شود اما در اسفندماه که دچار کمبود وسایل حفاظتی بودیم و مجبور به تامین آن از بازار آزاد بودیم، به ازای یک روز مراقبت از یک بیمار کووید۱۹، فقط ۷۰۰ هزار تومان برای تامین لباس محافظتی هزینه کردیم.


هزینه یک کیت تشخیصی PCR چقدر است؟
معاون کل وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر برای هر بیمار کووید۱۹ با متوسط ۲.۵ روز بستری در بیمارستانها، حدود ۵۰۰ هزار تومان فقط برای وسایل محافظتی از بیمار هزینه می شود که بر نظام سلامت تاثیر می گذارد. هزینه مستقیم یک کیت تشخیصی PCR حدود ۲۴۰ هزار تومان و هزینه غیرمستقیم آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است.


هزینه های مستقیم تحمیل شده به نظام سلامت
حریرچی خاطرنشان کرد: هزینههای مستقیم کووید۱۹ در سطح نظام سلامت شامل تامین وسایل حفاظت فردی پرسنل نظام سلامت، تامین داروهای بیماران، تهیه کیتهای تشخیصی، خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی، هزینه بستری و مراقبت های ویژه، تامین نقاهتگاه ها و رسیدگی به بیماران در نقاهتگاه ها و همچنین تامین اقلام مورد نیاز بیمارستانها بوده است.


بیش از ۹۵ درصد از بیماران کرونایی بستری به اکسیژن نیاز دارند
وی اضافه کرد: قبل از شیوع کرونا در کشور در بیمارستانها پیش بینی می شد که حداکثر ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران به اکسیژن نیاز دارند و در اکثر بیمارستانها، ۵ تا ۷ درصد از بیماران به اکسیژن نیاز داشتند اما بیش از ۹۵ درصد از بیماران کووید۱۹ که در بیمارستانها بستری می شوند، به اکسیژن نیاز دارند و تعداد زیادی اکسیژن ساز به قیمت حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای بیمارستانها تهیه و تامین شده است.


اقدام نظام سلامت برای جلوگیری از بروز هزینه های فقرزا و کمرشکن خانوارها
معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: در نظام سلامت برای جلوگیری از بروز هزینههای فقرزا و کمرشکن خانوارها انجام دادیم. به عنوان نمونه هر بیمار کووید۱۹ که فاقد پوشش بیمه است، روز تخت بیمارستانی تحت پوشش بیمه قرار می گیرد که این هزینه هایی را به بیمه و نظام سلامت تحمیل می کند. همچنین بیماران نیازمند به صورت رایگان و بیماران خارجی با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا یا به صورت رایگان و یه با پرداخت ۵ تا ۱۰ درصد از فرانشیز، درمان می شوند.


هزینه های غیرمستقیم کرونا بر نظام سلامت
حریرچی گفت: در شرایط کرونا شاهد برخی هزینه های غیرمستقیم به نظام سلامت بوده ایم. به عنوان نمونه بخش زیادی از درآمدهای اختصاصی بیمارستانها به دلیل عدم پذیرش بیماران غیرکرونایی کاهش یافته اما هزینه های جاری بیمارستانها مانند آب، برق و پرداخت حقوق پرسنل قراردادی ثابت بوده است و علاوه بر این، هزینه هایی مانند تامین منابع برای ضدعفونی کردن فضاهای درمانی و غیردرمانی و ابتلای برخی از نیروها به کووید۱۹ و غیبت آنها از کار نیز به صورت غیر مستقیم به نظام سلامت، تحمیل شده است.


یک میلیون شغل کشور مستقیما مربوط به حوزه سلامت است
وی یادآور شد: برخی از هزینههای نظام سلامت مانند اعمال جراحی زیبایی و اقدامات مرتبط با دندانپزشکی، کاهش خواهد شد و تخمین ما این است که حدود ۲۵ درصد از هزینه های سلامت به مدت دو سه ماه حذف شوند. حدود ۸ تا ۸ و نیم درصد از اقتصاد ملی مربوط به حوزه سلامت است و حدود یک میلیون از شغل های موجود از ۲۴ میلیون شغل، به طور مستقیم و حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار شغل به طور غیر مستقیم، مرتبط با حوزه سلامت است.


معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: حوزه سلامت به خودی خود ایجاد کننده شغل و اشتغال برای کشور است و در ایجاد هزینه های فقرزا و کمرشکن نقش قابل توجهی دارد. در شرایطی که رشد اقتصادی رو به کاهش است، انتظار می رود که بر اساس تجربیات سال ۹۱ و ۹۲، رشد منفی اقتصاد به طور مضاعف بر حوزه سلامت تاثیر گذار باشد اما به دلیل اپیدمی کرونا، هزینه های حوزه سلامت افزایش یافته است.


 دکتر حریرچی افزود: اقتصاددانان مکاتب مختلف به این وحدت رسیدهاند که تاثیرات اقتصادی کرونا اگر کنترل نشود، بیشتر از حوزه سلامت می تواند حوزه اقتصاد را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha