لیپید (چربی) ماده‌ای مانند چربی است که در خون و بافت‌های بدن شما یافت می‌شود. بدن شما به مقادیر کمی چربی نیاز دارد تا به طور عادی کار کند. آزمایش خون به نام پروفایل چربی کامل برای اندازه‌گیری چربی خون انجام می‌شود. توصیه می‌شود این آزمایش به صورت ناشتا انجام شود.

میزان چربی خون چگونه اندازه گیری می شود؟

سلامت نیوز: لیپید (چربی) ماده‌ای مانند چربی است که در خون و بافت‌های بدن شما یافت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، بدن شما به مقادیر کمی چربی نیاز دارد تا به طور عادی کار کند. آزمایش خون به نام پروفایل چربی کامل برای اندازه‌گیری چربی خون انجام می‌شود. توصیه می‌شود این آزمایش به صورت ناشتا انجام شود.


آزمایش‌های چربی خون



کلسترول کل (TC)

به طور مستقیم با خطر بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است.


مقادیر هدف:

    mg / dl 75-175 برای کسانی که در سن 20 سالگی و جوان‌تر هستند
    mg / dl 100-199 برای افراد بالای 21 سال

آماده سازی:

این آزمایش ممکن است در هر ساعت از روز به صورت غیرناشتا انجام شود. اما اگر بخشی از آزمایش قرار است به عنوان بخشی از پروفایل چربی انجام شود، باید 12 ساعت قبل از آزمایش از خوردن و نوشیدن خودداری کنید (بدون غذا و نوشیدنی به جز آب). برای حصول دقیق‌ترین نتایج، حداقل دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، آسیب یا حاملگی صبر کنید تا سطح کلسترول را بررسی کنید.

کلسترول نوعی چربی است که در خون شما یافت می‌شود. این ماده توسط بدن شما تولید می‌شود و همچنین از غذاهایی که می‌خورید (محصولات حیوانی) جذب می‌شود. کلسترول بدن شما برای حفظ سلامتی سلول‌ها لازم است اما کلسترول بالا منجر به بیماری عروق کرونر می‌شود. سطح کلسترول خون به غذاهایی که می‌خورید یا به شرایط ژنتیکی شما مربوط می‌شود (که از نسل‌های دیگر اعضای خانواده منتقل شده است).


لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) "کلسترول خوب"

مقادیر زیاد این نوع چربی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مرتبط است. هرچه سطح HDL شما بالاتر باشد، بهتر است.


مقدار هدف:

    بیشتر از 40 میلی‌گرم در دسی لیتر

آماده سازی:

این آزمایش ممکن است در هر ساعت از روز به صورت غیرناشتا سنجیده شود. اما اگر آزمایش به عنوان بخشی از پروفایل چربی انجام شود، باید ناشتا باشید (12 ساعت بدون غذا و نوشیدنی به جز آب). برای دقیق‌تر بودن نتایج، این آزمایش را حداقل دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، آسیب یا حاملگی انجام دهید

HDL یک لیپوپروتئین (ترکیبی از چربی و پروتئین) است که در خون یافت می‌شود. به آن کلسترول "خوب" نیز گفته می‌شود زیرا کلسترول اضافی را از خون خارج کرده و آن را به کبد منتقل می‌کند. سطح HDL بالا باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.


لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) "کلسترول بد"

مقادیر زیاد این چربی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله بیماری عروق کرونر، حمله قلبی و مرگ همراه است. کاهش سطح LDL یک هدف اصلی درمانی برای داروهای کاهنده کلسترول است.


مقادیر هدف:

    کمتر از 70 میلی‌گرم در دسی لیتر برای مبتلایان به بیماری قلبی یا عروق خونی و سایر بیماران در معرض خطر قلبی (مبتلایان به سندرم متابولیک)
    برای بیماران پرخطر کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی لیتر (به عنوان مثال ، برخی از بیماران که دارای چندین فاکتور خطر بیماری قلبی هستند)
    کمتر از 130 میلی‌گرم در دسی لیتر برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر هستند

آماده سازی:

نمونه خون باید به صورت ناشتا (12 ساعت بدون غذا و نوشیدنی به جز آب) جمع‌آوری شود. برای بدست آوردن دقیق‌ترین نتایج، حداقل دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، آسیب یا حاملگی صبر کنید تا سطح LDL را بررسی کنید.

LDL یک لیپوپروتئین (ترکیبی از چربی و پروتئین) است که در خون یافت می‌شود. به آن کلسترول "بد" گفته می‌شود زیرا کلسترول را از خون می‌گیرد و آن را به سلول‌ها می‌برد. سطح بالای LDL مربوط به خطر بیشتر بیماری قلبی و عروقی است.

 
تری گلیسیریدها (TG)

در بیماران چاق یا دیابتی بالا می‌رود. سطح تری گلیسیریدها با خوردن قندهای ساده یا نوشیدن الکل افزایش می‌یابد. این ماده با بیماری قلبی و عروقی ارتباط دارد.


مقدار هدف:

    کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی لیتر

آماده سازی:

برای انجام آزمایش خون برای تری گلیسیرید باید ناشتا باشید (12 ساعت بدون غذا و نوشیدنی به جز آب). برای اینکه نتایج بدست آمده دقیق باشد، حداقل دو ماه پس از حمله قلبی، جراحی، عفونت، آسیب یا حاملگی صبر کنید و بعد این آزمایش را انجام دهید.

تری گلیسیرید نوعی چربی است که در خون یافت می‌شود. سطح خون این نوع چربی بیشتر تحت تأثیر غذاهایی است که می‌خورید (مانند قند، چربی یا الکل) اما به دلیل اضافه وزن، داشتن تیروئید یا بیماری‌های کبدی و شرایط ژنتیکی نیز می‌تواند زیاد باشد. مقادیر بالای تری گلیسیرید مربوط به خطر بیشتر بیماری قلبی و عروقی است.


اگر چربی خون من خیلی زیاد باشد چه اتفاقی می‌افتد؟

مقدار اضافی چربی خون می‌تواند باعث تجمع چربی در دیواره شریان شما شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

سطح چربی سالم چیست؟

سطح چربی سالم شامل موارد زیر است:

    کل کلسترول شما باید کمتر از 200 باشد.
    کلسترول HDL شما باید 40 یا بیشتر باشد.
    کلسترول LDL شما باید کمتر از 100 باشد. از پزشک خود بپرسید.
    سطح تری گلیسیرید شما باید کمتر از 150 باشد.

اگر چربی خون من در حد مناسبی نباشد، برای بهبود آن چه کاری می‌توانم انجام دهم؟

شما برای کنترل سطح چربی خون خود می‌توانید چند کار انجام دهید؛

    پزشک ممکن است توصیه کند از رژیم غذایی حاوی چربی‌های اشباع و کلسترول کم پیروی کنید.
    همچنین ممکن است نیاز باشد سطح فعالیت خود را افزایش دهید.
    در برخی موارد نیز ممکن است نیاز باشد داروی کاهش چربی خون مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha