پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 297983

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در شهر و استان تهران اظهار داشت: در خصوص مراجعان سرپایی به مراکز درمانی بین 5 تا 13 درصد کاهش داشته‌ایم؛ ضمن اینکه در بخش افراد بستری شده در بخش‌های عادی نیز در چهار روز هفته جاری، 4 تا 11 درصد کاهش داشته‌ایم.

کاهش میزان بستری و مراجعان سرپایی

سلامت نیوز:رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در شهر و استان تهران اظهار داشت: در خصوص مراجعان سرپایی به مراکز درمانی بین 5 تا 13 درصد کاهش داشته‌ایم؛ ضمن اینکه در بخش افراد بستری شده در بخش‌های عادی نیز در چهار روز هفته جاری، 4 تا 11 درصد کاهش داشته‌ایم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران در حاشیه نشست تخصصی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت کرونا در شهر و استان تهران، اظهار داشت: در 24 ساعت گذشته مجموع بیماران در تهران بالغ بر 500 بیمار جدید است که بستری شده‌اند که از این تعداد 122 نفر در بخش مراقبت ویژه به صورت مستقیم بستری شده‌اند؛ ضمن اینکه تعداد کسانی که در طول بیست و چهار ساعت گذشته از مجموع مراکز درمانی ما تا ساعت 10 صبح چهار‌شنبه‌ ترخیص شده‌اند، 592 بیمار بوده که در طول دو هفته اخیر اولین روزی است که تعداد ترخیص‌شدگان از تعداد بستری‌شدگان بیشتر شده است و امیدواریم این تراز مثبت در هفته‌های آینده تکرارپذیر باشد.

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران اضافه کرد: در طول هفته جاری که امروز در انتهای آن هستیم، اگر آمار سه روز اول این هفته را نسبت به هفته قبل مقایسه کنیم، ما در زمینه مراجعان سرپایی بین روزهای هفته جاری با هفته قبل با کاهش 5 تا 13 درصدی روبه‌رو هستیم، ضمن اینکه در خصوص افراد بستری شده در بخش‌های عادی نیز در چهار روز اول هفته جاری نسبت به چهار روز اول هفته گذشته در مقایسه تطبیقی در استان تهران، بین 4 تا 11 درصد کاهش داشته‌ایم.


زالی با بیان اینکه در خصوص متوفیان کرونا با آمار با شیب ملایم‌تری روبه‌رو هستیم، گفت: حدود 10 درصد در میزان متوفیان نسبت به هفته قبل در استان تهران کاهش را شاهد بوده‌ایم، ضمن اینکه در بخش بیماران بستری‌شده در بخش مراقبت‌های ویژه نیز نسبت به هفته گذشته بین یک تا 8 درصد با کاهش روبه‌رو بوده‌ایم.

وی اضافه کرد: اولین آثار و تغییر را ما در مراجعین سرپایی داشته‌ایم و بعد از آن در میزان بستری بیمارستانی، آمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و سپس در آمار متوفیان داشته‌ایم که این نشان می‌دهد با توجه به منحنی اپیدمیولوژی که در تهران ترسیم کرده‌ایم، نشان از همراهی لازم داشته است. رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران خاطرنشان کرد:

عددی تحت‌عنوان دو برابر شدن وجود دارد که این عدد را ما برای همه شاخص‌ها در تهران استخراج کرده‌ایم و همچنین عددی به عنوان نصف شدن داریم که در بررسی اپیدمیولوژی در تهران، بالاترین عدد نیمه شدن بر منحنی ترسیم‌شده در تهران و استان تهران است که ابتدا در حوزه متوفیان و بعد در حوزه بستری‌شدگان در بخش مراقبت‌های ویژه بوده است.

وی یادآور شد: در بررسی که ظرف دو هفته گذشته در تهران داشته‌ایم، کماکان بیشترین میزان ابتلا یعنی افرادی که بستری شده یا ترخیص شده‌اند و امکان شناسایی محل اسکان آنها را داشته‌ایم مربوط به مناطق 4، 2، 14 و 15 بوده است، ضمن اینکه در خصوص پایین‌ترین میزان ابتلا در هفته جاری نیز اگر لواسان و رودبار را که پایین‌ترین میزان را داشته‌اند جدا کنیم، این میزان در شهر تهران برای نخستین‌بار مربوط به منطقه یک بوده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران متذکر شد: اگر بدانید که در گذشته منطقه 22 تهران کمترین میزان ابتلا و فوتی را داشت که این میزان در دو هفته اخیر تغییر کرده به طوری که منطقه 22 رتبه دوم را در میزان ابتلا و فوتی داشته است و کماکان بیشترین میزان ابتلا و فوتی ما مربوط به مناطق شرقی، مرکزی و جنوب شرقی تهران یعنی مناطق 14، 15 و 4 است، ضمن اینکه مناطق 2 و 4 که بالاترین میزان جمعیت در استان تهران را دارند، میزان ابتلا و مرگ و میر در این مناطق بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: مناطق شمالی و غربی تهران در دو هفته اخیر از نظر ابتلا و موارد فوتی شیب ملایم‌تری نسبت به جنوب‌شرق و شرق تهران داشته است؛ موضوع بعدی اینکه در تهران تقریباً باید مراقبت کنیم که از میزان ابتلای کمتری برخوردار هستند مانند مناطق 21 و 22 از شکل‌گیری خوشه‌های جدید جلوگیری کنیم. زالی بیان داشت: انتظار می‌رود اگر تغییر مهمی اتفاق نیفتد، به ویژه در روزهای تعطیلات جاری، شاهد امواج جدید سفرهای بین‌استانی نباشیم؛ با توجه به اینکه 170 شهر در کشور وضعیت قرمز داشته و اکثر شهرهای کشور نیز مصون از بیماری نیستند؛ یک خطری که ممکن است ما را در هفته آینده با مشکل روبه‌رو کند، همین تعطیلات است.

وی تصریح کرد: نگرانی ما از تجمعات آتی وجود دارد؛ با توجه به برگزاری آزمون‌هایی که در طول هفته آینده خواهند بود، ممکن است سیمای بیماری در استان تهران دستخوش تغییراتی شود که بعد از انجام آنها، تحلیل‌ها را ارائه می‌دهیم. رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران ابراز داشت:‌ اگر این سه موضوع اتفاق نیفتد و تغییراتی ایجاد نکند، پیش‌بینی ما این است که در هفته آینده نیز باید سیر ملایم‌تری از این بیماری را به سمت نزول شاهد باشیم، البته با توجه به اینکه تهران اکنون وضعیت قرمز دارد،‌ امروز درخواست ما از استانداری در کمیته امنیتی، انتظامی، اجتماعی وزارت کشور مطرح شد که امیدواریم مورد تأیید ستاد ملی کرونا قرار گیرد، مبنی بر اینکه کلیه محدودیت‌های اعمال شده در تهران برای هفته آتی تمدید شود.

وی ادامه داد: به دلیل قرمز بودن شهر تهران از شهرداری خواسته‌ایم تا یک هفته دیگر طرح ترافیک را در تهران تعلیق کند، در نتیجه قرار شد کارگروه مشترکی بین شهرداری، استانداری و ستاد کرونای استان تهران شکل گیرد تا آثار تعلیق طرح ترافیک را بررسی کنند؛ اگر مشخص شود که براساس بررسی‌های پژوهش‌ها هدف ما که از تعلیق طرح ترافیک این بود تا فشار بر ناوگان عمومی و تولید سفرهای عمومی کاهش یابد، محقق نشود، ممکن است تصمیم متفاوت‌تری در استان تهران اتخاذ شود. زالی متذکر شد: اگر با تعلیق طرح ترافیک افزایش سفرهای غیرضروری و افزایش آلاینده‌ها را شاهد باشیم، ممکن است ضررهای آن بر مزایای آن بچربد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha