سلامت نیوز : یك استاد دانشگاه گفت:‌فیلم‌های نامناسب شبكه‌های ماهواره‌ای، سن بلوغ جنسی را كاهش می‌دهند و موجب رواج هرزگی در جامعه می‌شوند.

اصغر مهاجری در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: زمانی كه تمام برنامه‌ها در كشور خانواده‌محور شود، بستری فراهم خواهد شد كه كاركردهای فراوانی داشته و آثار و نتایج مطلوبی را به همراه خواهد داشت و با زمینه‌های هجمه سایر فرهنگ‌ها به فرهنگ كشور مقابله می‌كند.

وی افزود: اگر برنامه‌های اجرا شده خانواده‌محور نشود، شرایط برای هر گونه اثرپذیری فرهنگی در جامعه فراهم می‌شود؛ باید توجه داشت آمریكا كه طبق فرهنگ خود مدت‌ها از خانواده گریزان بود، هم‌اكنون برای حل مسائل اجتماعی و فرهنگی به بنیان خانواده توجه دارد.

این جامعه‌شناس با بیان اینكه آمریكا هم‌اكنون متوجه شده است كه خانواده در سلامت جامعه نقش مهمی دارد، گفت: در ایران برنامه‌‌ دولت‌های مختلف كمتر خانواده‌محور بود و این موضوع سبب شد تا خانواده‌ها نتوانند بسترهای مناسب خود را تقویت كنند و در این زمینه با ضعف‌هایی مواجه شدیم.

مهاجری ادامه داد: اگر برنامه‌‌ریزی‌ها در كشور خانواده‌محور باشد، زمانی كه پدر و مادر شاغل هستند، حقوقی به آنها پرداخت می‌شود كه كفاف زندگی آنها را بدهد و دیگر نیازی نیست تا آنها شغل دوم داشته باشند؛ از این رو می‌توانند بیشتر در كنار خانواده باشند و مسئولیت‌های بیشتری را می‌پذیرند اما زمانی كه والدین برای تأمین هزینه‌‌های زندگی دو شغله شوند، ارتباط آنها با فرزندانشان كمتر می‌شود و در چنین شرایطی الگوهای صادرشده از رسانه‌های غربی راحت‌تر در میان جوانان نفوذ پیدا می‌كند.

وی با اشاره به اینكه زمانی كه محققان و صاحبنظران از غنای فرهنگ ایرانی و اسلامی كشور استفاده كافی نكرده و آن را به یك برنامه كاربردی تبدیل نمی‌كنند، شرایط و بسترها برای نفوذ الگوهای غربی در قالب هجمه و شبیخون فرهنگی به كشور فراهم می‌شود، عنوان كرد: این نفوذ فرهنگی در شهرهای بزرگ بیشتر مؤثر واقع می‌شود و به تدریج الگوهای فرهنگی سایر كشورها در جامعه رواج یافته و موجب انحراف و آسیب اجتماعی شده و با برهم زدن تعادل فرهنگی شاهد رفتارهای خشن جنسی و گروهی می‌شویم.

*صدا و سیما زمینه لازم برای دانشگاه شدن را فراهم نكرده است

این استاد دانشگاه تهران تصریح كرد: صدا و سیما یك دانشگاه است اما شرایط و بسترهای لازم برای دانشگاه بودنش را فراهم نكرده و از پایه‌های كارشناسی و مدیریتی قوی برای پویایی فرهنگ ایرانی و اسلامی كشور برخوردار نیست لذا رسانه‌ ملی به دلیل فقدان بهره‌مندی از بدنه قوی كارشناسی دارای نقاط ضعف ساختاری است و برای جبران ضعف خود از روی عجله و بدون كارشناسی برنامه‌هایی را تولید می‌كند كه خود به نوعی موجب بر هم زدن تعادل فرهنگی كشور و الگو سازی نامناسب برای جوانان می‌شود.

مهاجری با بیان اینكه سكانداری و برنامه‌ریزی فرهنگی كشور، جزیره جزیره و ناهمگون است، اظهار داشت: نیازمند وحدت بیشتر میان نهادهای فرهنگی هستیم تا به نتایج متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی یعنی تفریح‌های مناسب و حلال در راستای تعالی روح، امید و شادابی دست پیدا كنیم و در برابر الگوهای فرهنگی به ظاهر خوشایند غرب مصون بمانیم.

وی اضافه كرد: حوزه علمیه باید با درك وضعیت و نیازهای جامعه همچنین بررسی نیازهای بشر امروزی طبق اصول اساسی اسلام به سؤالات و نیازهای آنها پاسخ دهد ولی تا كنون این اقدام صورت نگرفته است.

این جامعه‌شناس با بیان اینكه هم اكنون میانگین سن ازدواج در كشور افزایش یافته است، افزود: عوامل تحریك جنسی در جامعه بسیار بالا بوده و میانگین بلوغ جنسی به 12 سال رسیده است ولی در گذشته بلوغ جنسی در 15 سالگی رخ می‌داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha