سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 298222

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اضافه وزن در مادران باردار می‌تواند در روند طبیعیِ رشد مغزِ کودک اختلال ایجاد کند.

تاثیر چاقیِ مادران باردار بر رشد مغزی کودک

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که اضافه وزن در مادران باردار می‌تواند در روند طبیعیِ رشد مغزِ کودک اختلال ایجاد کند.


به گزارش سلامت نیوزبه نقل از ایسنا، در این بررسی آمده است: چاقی در مادران باردار می‌تواند مانع از رشد طبیعیِ مغز جنین در سه ماهه دوم حاملگی شود.


در این بررسی متخصصان آمریکایی شاخص توده بدنی (BMI) را که فاکتوری در تعیین چاقی به حساب می آید با تغییراتی در دو بخش از مغز یعنی قشر جلوی پیشانی و اینسولار قدامی مرتبط دانستند. این دو بخش از مغز نقش کلیدی در رفتار و تصمیم گیری دارند و بر اساس یافته‌های گذشته، اختلال در آنها می‌تواند با احتمال ابتلا به اختلال کم توجهی/بیش فعالی، اوتیسم و پرخوری مرتبط باشد.


در این بررسی پزشکان ۱۹۷ گروه از سلول‌های عصبی متابولیکی فعال را در مغز جنین بررسی کردند. آنان با استفاده از میلیون‌ها محاسبه، گروه‌ها را بر اساس بیش از ۱۹ هزار پیوند احتمالی بین گروه‌های عصبی به ۱۶ زیرگروه معنی دار تقسیم کردند.


آنان دریافتند که فقط دو ناحیه از مغز است که پیوندهای آنها به یکدیگر به شدت با شاخص توده بدنی مادر مرتبط است.


به گفته این متخصصان، یافته های بدست آمده تایید می کند که چاقی مادر ممکن است در رشد مغزی جنین نقش داشته باشد.


به گزارش مدیکال اکسپرس، مطالعاتی که در گذشته انجام گرفته حاکی از آن است که رابطه بین چاقی و رشد مغز در عملکرد شناختی کودکان پس از تولد مورد توجه بوده است. این بررسی نیز اولین مورد است که تغییرات در فعالیت مغز جنین در رحم را در سه ماهه دوم بارداری ارزیابی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha