چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 298241

عضو هیئت مدیره انجمن گوش و حلق و بینی کشور با اشاره به محدودیت موجود در انجام اعمال جراحی به دلیل شیوع کرونا، گفت: گاهی اوقات اعمالی که با نام جراحی زیبایی شناخته می‌شود صرفا عمل زیبایی نیست؛ محدودیت‌هایی که از سوی وزارت بهداشت تعیین شده بیشتر برای بیمارستان‌ها است تا بتوانند از ظرفیت‌هایشان بیشتر در جهت موارد ضروری و درمانی استفاده کنند و بتوانند پاسخگوی نیاز جامعه و بیماران مبتلا به کرونا باشند.

اعمال جراحی زیبایی در دوران کرونا؛ آری یا خیر؟

سلامت نیوز:عضو هیئت مدیره انجمن گوش و حلق و بینی کشور با اشاره به محدودیت موجود در انجام اعمال جراحی به دلیل شیوع کرونا، گفت: گاهی اوقات اعمالی که با نام جراحی زیبایی شناخته می‌شود صرفا عمل زیبایی نیست؛ محدودیت‌هایی که از سوی وزارت بهداشت تعیین شده بیشتر برای بیمارستان‌ها است تا بتوانند از ظرفیت‌هایشان بیشتر در جهت موارد ضروری و درمانی استفاده کنند و بتوانند پاسخگوی نیاز جامعه و بیماران مبتلا به کرونا باشند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ابراهیم رزم‌پا با اشاره به اینکه تخلف در اعمال جراحی زیبایی و انجام این اعمال در شرایط زیر زمینی و غیر بهداشتی حتی پیش از شیوع کرونا نیز رواج داشته است، گفت: در محدودیت‌های کرونا نیز صحبت‌هایی از انجام اعمال جراحی در شرایط نامناسب به گوش می‌رسد که البته گمان می‌کنم بیشتر در حد صحبت باشد، زیرا وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشکی بر این موارد حساسیت بالایی دارند و با مراکز و افراد متخلف به شدت برخورد خواهند کرد.


وی با تاکید بر لزوم برخورد با افراد متخلف، افزود: جدا از بحث غیر قانونی بودن برخی اعمال، انجام آنها در شرایطی که بهداشت به شکل کامل رعایت نشود، موجب به خطر انداختن سلامت افراد و اشاعه بیماری‌ها خواهد شد. گزارش‌هایی به انجمن می‌رسد که عمل جراحی حتی در مراکز مجاز انجام شده است اما عمل را یک تکنیسین یا دستیار انجام داده؛ البته این موضوعات علنی نیست. مداخله افراد غیر پزشک در کار پزشکی غیر قانونی است که نمی‌توان منکر وجود چنین مواردی بود.


رزم‌پا ادامه داد: با برخوردهایی که از سوی مراکز ذی‌صلاح انجام می‌شود طی چند ماه اخیر متوجه شدیم برخی از این مراکز اخطار دریافت کردند و حتی تعطیل شده‌اند. احراز شرایط تخلف در اعمال جراحی از سوی بازرسانی که وزارت بهداشت به صورت سر زده به مراکز اعزام می‌کنند، انجام می‌شود. این در حالی است که نباید فراموش کنیم در بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود مسئولین فنی مرکز در مقابل انجام اعمال جراحی توسط افراد فاقد صلاحت مسئول‌اند و در صورت لزوم باید پاسخگو باشند.


نایب رئیس انجمن راینولوژی ایران تصریح کرد: انجام غیر قانونی اعمال جراحی زیبایی از چند جنبه مشکلاتی ایجاد می‌کند. اولین وجه آن افزایش واسطه‌گری و دلال بازی است که افراد غیر پزشکی که در امور پزشکی دخالت می‌کنند، باند بازی‌هایی انجام می‌دهند و خود را جای پزشک معرفی می‌کنند. این در حالی است که بخشی از ایراد نیز متوجه متقاضی عمل جراحی است که بدون تحقیق کافی اختیار خودشان را به دست افراد فاقد صلاحیتی می‌دهند که تنها هزینه کمتر دریافت می‌کردند. پس از آنکه برای متقاضی محرز شد شخصی که به او مراجعه کرده تا عمل جراحی را برایش انجام دهد، پزشک است، گام بعدی این است که مطمئن شوند پزشک صلاحیت، تخصص و مجوز عملی که قرار است انجام شود را داشته باشد. احراز هویت و شرایط پزشک و همچنین مرکزی که برای انجام عمل جراحی معرفی می‌کند به راحتی از طریق سازمان نظام پزشکی قابل تحقیق است.


وی با بیان اینکه برخی اعمال جراحی در دسته ضروری‌ها و برخی در دسته غیر ضروری‌ها جا می‌گیرد، تاکید کرد: آنچه که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در بحران کرونا بر آن تاکید داشتند، انجام اعمال جراحی غیر ضروری است. گاهی اوقات اعمالی که با نام جراحی زیبایی شناخته می‌شود صرفا عمل زیبایی نیست، به عنوان مثال شخصی که مشکل تنفسی دارد، اما همزمان با انجام عمل برای رفع آن مشکل، تصمیم به جراحی زیبایی هم می‌گیرد. این اعمال اگر با رعایت موازین علمی و بهداشتی انجام شود مشکلی ایجاد نخواهد کرد. محدودیت‌هایی که از سوی وزارت بهداشت تعیین شده بیشتر برای بیمارستان‌ها است تا بتوانند از ظرفیت‌هایشان بیشتر در جهت موارد ضروری و درمانی استفاده کنند و بتوانند پاسخگوی نیاز جامعه و بیماران مبتلا به کرونا باشند.


این استاد دانشگاه، ادامه داد: مراکز جراحی محدود معمولا برای ارائه خدمات بیماران کرونا استفاده نمی‌شوند. اینکه این مراکز در شرایط فعلی اندکی آزادتر گذاشته شده‌اند به این علت است که این مراکز تعداد زیادی پرسنل دارند که زندگی آنها از کار در این مراکز می‌گذرد و اکر مراکز تعطیل شوند، تعداد زیادی دچار مشکلات معیشتی می‌شوند. بنابراین اجازه داده شده تا برخی اعمال جراحی با رعایت موازین بهداشتی در این مراکز انجام شود. البته همکاران ما نیز با بیمار صحبت می‌کنند که اگر امکانش وجود داشت عمل جراحی را به تعویق بیندازند تا در شرایط متاسب‌تری انجام شود. بر اساس بخش‌نامه وزارت بهداشت اعمال جراحی به شکل قطعی شامل ممنوعیت نشدند، البته این نکته هم مهم است که بنابر وضعیت شیوع کرونا در هر شهر یا شهرستان ممنوعیت‌هایی در نظر گرفته شده که شامل همه‌ کشور هم نخواهد شد و به شکل منطقه‌ای در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود. فلذا ممنوعیت اعمال جراحی در همه جا و برای همه‌ اعمال نیست.


وی افزود: در مراکزی که اعمال جراحی انجام می‌شود، پرسنل به شکل دوره‌ای آزمایش می‌دهند و اگر شکی بر ناقل بودن بیماری باشد از ورودشان به بیمارستان جلوگیری می‌شود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha