سلامت نیوز : وزیر سابق وزارت بهداشت از كمبود اعتبارات به عنوان چالشی‌ترین مشكل مراكز تحقیقاتی علوم پزشكی كشور خبر داد.

به گزارش فارس، كامران باقری لنكرانی امروز در همایش مشترك معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها و روسای مراكز تحقیقاتی علوم پزشكی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) اظهار داشت: بر اساس نظرخواهی از مراكز تحقیقاتی علوم پزشكی كه فقط 55 مركز نیز پاسخ این نظرخواهی‌ها را ارائه كردند بیشترین مشكلات به ترتیب مربوط به كمبود اعتبارات، كمبود نیروی متخصص، نقص قوانین، كمبود فضای فیزیكی و فقدان تشكیلات بوده است.

وی افزود: كمبود اعتبار شكایت اكثریت مراكز تحقیقاتی علوم پزشكی هم مراكزی كه ردیف دارند و هم مراكزی كه ردیف ندارند بوده است.

لنكرانی تصریح كرد: در مسئله چالش نیروی انسانی نیز كمبود نیروی پژوهشكده توانمند مشكل نخست این مراكز تحقیقاتی به حساب می‌‌آید.

وی در ادامه به چالش‌های مدیریتی از جمله مدیرهای تعارفاتی و همپوشانی داشتن در داخل دانشگاه‌‌ها كه تفاوت‌های مأموریت‌های خود را آگاه نیستند را از دیگر مشكلات عنوان كرد و ادامه داد: در این راستا چالش ارتباط آموزش با پژوهش و الزامات تحقیقات پایه از جمله آزمایشگاه‌های مجهز، آزمایشگاه مركزی، آزمایشگاه حیوانات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وزیر سابق وزارت بهداشت تصریح كرد: در این راستا جهت‌دهی پژوهش‌ها برای طرح‌ها برای تربیت پژوهشگر باید صورت پذیرد زیرا بر اساس آمارهای جهانی 90 درصد پژوهش‌های دنیا تكراری است و باید بر اساس نیاز و اولویت‌های داخلی با رعایت عدم افراط و تفریط این پژوهش‌ها در مراكز تحقیقاتی صورت پذیرد.

وی افزود: در نظر‌خواهی‌های كه ما (مراكز تحقیقاتی) صورت دادیم سؤالی مبنی بر اینكه آنچه نباید كرد را نیز عنوان داشتیم كه در پاسخ به این سؤال اعلام طرح‌های پژوهشی در ستاد وبدا (پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت)، رصد روزنامه‌ای و روندهای تعریف نشده و غیرشفاف را جزء مواردی عنوان كردند كه نباید در تحقیقات انجام شود.

وی خاطر نشان كرد: در سؤالی نیز از این مراكز تحقیقاتی استقبال آنان در همكاری با برنامه توسعه پنجم عنوان شده بود كه 35 درصد جواب مثبت، 9 درصد تا حدودی، 22 درصد مشروط و 3 درصد اصلاً حاضر نبودند كه در مسئله برنامه توسعه پنجم همكاری كنند كه این مسئله زنگ خطری در راستای عدم توجه به اسناد بالادستی به حساب می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha