سلامت نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری اعلام کرد: گرفتن تعهدنامه از پرستاران برای اجرای قانون ارتقای بهره وری کاملاً غیرقانونی است.

به گزارش نظام پرستاری، غضنفر میرزابیگی، در نخستین اجلاس روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور در دوره سوم که شنبه در سالن شهریاران جوان برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس قانون ارتقای بهره وری سازمان نظام پرستاری به عنوان یکی از مراجع تاثیر گذار در اجرای قانون نام برده شده و  ما نیز بخشنامه هاو مکتوباتی را تایید می کنیم که صورتجلسه آن با امضای یک نماینده از سازمان نظام پرستاری وجود داشته باشد. اما تاکنون جلسه ای درباره تعهدنامه تشکیل نشده است.

وی گفت: دوره سوم نظام پرستاری را در حالی آغاز می کنیم که 8 سال از عمر سازمان سپری شده و همه ما در دوره جدید باید ماموریت اصلی خود را که تحقق آرمان های بلند پرستاری برای دفاع از حقوق مردم و رسیدن به اهداف نظام سلامت کشور است، به خوبی انجام دهیم و به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه پرستاران بر آنچه که طی دو دوره گذشته سازمان انجام شد، صحه گذاشتند، خاطرنشان کرد: گواه روشن آن انتخابات مختلف در سطح هیئت مدیره ها، مجمع نمایندگان، شورای عالی و هیئت رئیسه شورای عالی نظام پرستاری است که نشان داد نوع تفکرات،شیوه رفتار و استراتژی های بکار گرفته شده مورد تایید جامعه پرستاری کشور است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: خوشبختانه پرستاران ما مانند تمام مردم ایران فهیم هستند و همواره ثابت کرده اند هیچ گاه تحت تاثیر فضاهای تخریبی و بهره برداری های سیاسی قرار نمی گیرند. بنابراین مجموعه سازمان، شورای عالی و هیئت مدیره های نظام پرستاری باید قدر این فرصت تاریخی را بدانند و با نهایت اتحاد و انسجام اهداف جامعه پرستاری را دنبال کنند.

وی با اشاره به کلام دانشمندان عرصه مدیریت تحت عنوان "صدای عمل همواره از صدای شعار بلندتر است"، اظهار کرد: پرستاران به شعار توجهی ندارند بلکه نتیجه عملی حاصل از پیگیری مطالبات و اهداف حرفه ای خود را مدنظر قرار می دهند.

میرزابیگی خطاب به روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور، گفت: آنچه برای جامعه پرستاری اهمیت دارد و ماندگار می شود عملکرد خالصانه و صداقت مدیران مجموعه نظام پرستاری است. بنابراین باید در رفتار و عمل خود نهایت دقت و ظرافت را بکار بندیم.

وی با بیان اینکه باید از تجربه 8 ساله سازمان برای دوره جدید بهره برداری شود، افزود: اکنون هیئت مدیره ها و شورای عالی نظام پرستاری مجموعه عظیمی را در کشور تشکیل می دهند که به فضل الهی متحد و منسجم رو به جلو گام برمی دارند. گر چه تاکنون پیگیری اهداف سازمان با افت و خیزهایی همراه بوده اما تاثیر گذاری این مجموعه در کل کشور انکارناپذیر بوده است.

میرزابیگی با اشاره به هیجانات سیاسی مختص هر انتخابات، از روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری کشور خواست مراقبت بهره برداری جریانات سیاسی از مسائل جامعه پرستاری کشور باشند و اجازه بهره برداری جریانات سیاسی از مسائل حرفه ای و صنفی پرستاری به نفع خود را ندهند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری یادآور شد: طی دو دوره گذشته با کمک مجموعه پرستاری کشور اقداماتی را انجام دادیم که بخشی از آن به نتیجه رسیده، بخشی در شرف اجراست و بخش دیگر نیز هنوز به مرحله اجرایی نرسیده که باید مکانیسم های اجرای آن در دوره جدید طراحی و پیگیری شود.

وی با اشاره به دستاوردهای بین المللی سازمان نظام پرستاری، گفت: خوشبختانه همزمان با روز پرستار امسال مدیران شورای بین المللی پرستاران و سازمان بهداشت جهانی از سازمان بازدید داشتند که نماینده ICN با اطلاع از دستاوردهای سازمان نظام پرستاری ایران خواست که ما خود را برای دریافت جایزه ویژه ICN به انجمن های فعال پرستاری که در سال 2013 اعطا می شود، کاندیدا اعلام کنیم.

میرزابیگی ادامه داد: حتی چندی پیش مدیر ارشد اجرایی ICN در اجلاس سراسری این شورا در حضور 134 کشور عضو ICN از 15 دقیقه سخنرانی خود 7 دقیقه را به توضیح در مورد پرستاری ایران و بیان دستاوردهای سازمان نظام پرستاری اختصاص داد.

وی اظهار داشت: همچنین با تلاش های حوزه بین الملل سازمان نظام پرستاری شورای بین المللی پرستاران به عنوان یک نهاد بین المللی در دفاع از پرستاران بحرین و محکومیت بازداشت و دستگیری پرستاران و پزشکان در بحرین بیانیه ای را صادر کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری برگزاری دوره رهبری برای ارتقای پرستاری در ایران و دریافت مجوز تاسیس مرکز تحقیق و توسعه ICNP در ایران به عنوان نخستین کشور خاورمیانه را بخش دیگری از دستاوردهای بین المللی سازمان نظام پرستاری عنوان کرد.

میرزابیگی از تعریف جایگاه بالینی برای اعضای هیئت علمی پرستاری، بازنگری ساختار مراکز بهداشتی- درمانی برای پرستاران مقاطع ارشد و دکترا و حضور پرستاران در هر سه سطح نظام سلامت به عنوان اهداف علمی آموزش سازمان یاد کرد که قرار است در دوره جدید برای رسیدن به نتیجه پیگیری شود.

وی با بیان اینکه تاکنون 4 قانون مختص جامعه پرستاری به تصویب رسیده است، افزود: اجرای قانون ارتقای بهره وری در سنندج نشان می دهد که این قانون قابل اجراست و اجرای آن همت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور را می طلبد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: قانون ارتقای بهره وری مصوب مجلس شورای اسلامی است و باید در سراسر کشور نیز اجرا شود و  سازمان نظام پرستاری به هیچ عنوان در این زمینه کوتاه نمی آید.

وی با اشاره به درگیر شدن سازمان در پروسه انتخابات از پایان سال گذشته تا خرداد امسال، گفت: گرچه ما برای عمل به قانون رسانه ای عمل نکردیم اما مکاتبات و پیگیری های مستمر سازمان درباره اجرایی شدن هر دوقانون ارتقای بهره وری و تعرفه گذاری وجود داشت که مستندات آن نیز موجود است.

میرزابیگی اعلام کرد: اینکه قبل از اجرای قانون ارتقای بهره وری می خواهند از پرستاران تعهدنامه دریافت کنند کاملاً غیر قانونی است و سازمان نظام پرستاری تعهدنامه یا مکتوباتی را قبول دارد که آن را امضا کرده باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون ارتقای بهره وری سازمان نظام پرستاری به عنوان یکی از مراجع تاثیرگذار در اجرای قانون تعیین شده است. بنابراین ما بخشنامه ها و مکتوباتی را تایید می کنیم که صورتجلسه آن با امضای یک نماینده از سازمان نظام پرستاری وجود داشته باشد. این در حالی است که درباره تعهدنامه چنین جلسه ای تاکنون تشکیل نشده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: اگر بناست تعهدی گرفته شود باید دوسویه باشد. زیرا بخشی از رفتار و اتفاقات حاصله در آینده برای اجرای قانون ارتقای بهره وری وظیفه دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه اجرایی است و این انصاف نیست که پرستاران برای صحیح انجام دادن کار از سوی دانشگاه تعهد دهند.

وی اظهار کرد: محاسبه 5/1 برابری ساعت کار پرستاران در شیفت های شب و ایام تعطیل، تنظیم کردن شیفت های کاری برای کار نکردن پرستاران بیش از 12 ساعت متوالی و سایر بندهای اجرایی قانون ارتقای بهره وری از تعهدات و وظایف دانشگاه های علوم پزشکی به شمار می رود.

میرزابیگی با اشاره به محدودیت سقف اضافه کار 80 ساعت برای پرستاران مندرج در قانون ارتقای بهره وری، اظهار داشت: این به معنای نهایت کار پرستاران است اما برای پرداخت های تشویقی یا مدیریتی که عموماً به صورت اضافه کار در سیستم پرداخت می شود، مانعی وجود ندارد و پرستاران نیز مانند سایر گروه ها خواهان برخورداری از این امتیازات هستند.

وی تعیین استاندارد نیرو و منابع انسانی را از اولویت های سازمان نظام پرستاری در دوره جدید برشمرد و افزود: اگر خواهان رعایت استاندارد خدمات و اخلاق حرفه ای هستیم باید معادله نسبت شاخص پرستار به تخت بیمارستانی بازتعریف و ساماندهی شود. زیرا رعایت استاندارهای کاری و خدمتی مستلزم رعایت استاندارهای حرفه ای است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری بازنگری در چارت‌های مراكز بهداشتی و درمانی، ایجاد پاویون پرستاری با دارا بودن امکانات معتبر در هر بخش بیمارستانی، در نظرگرفتن جایگاه مناسب برای پرستاران در عرصه های مدیریتی و تصمیم گیری نظام سلامت و  عملیاتی کردن کدهای اخلاقی پرستاران را خواستار شد.

میرزابیگی در بخش دیگر سخنان خود از روسای هیئت مدیره های نظام پرستاری سراسر کشور خواست نسبت به رعایت آیین نامه مکاتبات اداری، واگذاری امور مالی به صورت مستند از هیئت مدیره قبلی به هیئت مدیره جدید و ارسال صورتجلسه آن به سازمان، رعایت آیین نامه معاملات مالی سازمان، نظارت بر تعاونی های مسکن هیئت مدیره های نظام پرستاری، تصمیم گیری بر اساس رأی جمعی اعضا و تدوین صورتجلسه و ایجاد تعامل مناسب با مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی، دفاتر پرستاری و سایر ارگان ها و نهاد های شهری و استانی بکوشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha