پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 298936

استخوان یکی از اصلی‌ترین اعضای بدن است و تقویت آن در دوران کودکی باعث سلامت و حتی تناسب اندام در بزرگ سالی می‌شود. دلیل اصلی ابتلا به نرمی استخوان در کودکان کمبود ویتامین D و کلسیم است.

مفیدترین‌ها برای تقویت استخوان کودکان

سلامت نیوز:استخوان یکی از اصلی‌ترین اعضای بدن است و تقویت آن در دوران کودکی باعث سلامت و حتی تناسب اندام در بزرگ سالی می‌شود.  دلیل اصلی ابتلا به نرمی استخوان در کودکان کمبود ویتامین D و کلسیم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،بیشتر حجم استخوان تا ۲۰ سالگی تشکیل می‌شود. از این رو توجه به سلامت و استحکام استخوان‌ها در سنین پایین اهمیت زیادی دارد.متخصصان معتقدند داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند با استحکام بخشیدن به استخوان کودکان، باعث کاهش خطر ابتلای آن‌ها به نرمی استخوان شود. از جمله این مواد : 

غذا‌های سرشار از ویتامین D

متخصصان می‌گویند برای آن‌که کلسیم بتواند در ساختار استخوان نقش آفرینی کند، نیازمند ویتامین D است.کلسیم عامل اصلی استحکام استخوان هاست، اما بدن برای جذب آن نیازمند ویتامین D است. منابع غذایی زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها نیاز روزانه  بدن به ویتامین D را تامین کرد.بدن می‌تواند در معرض نور آفتاب، ویتامین D تولید کند. از این رو داشتن سبک زندگی مناسب و داشتن فعالیت در زیر نور آفتاب می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند. ماهی‌های چرب مانند ماهی تن و سالمون نیز منابع مناسبی برای تامین نیاز بدن به این ویتامین است. 

ویتامین C

ویتامین C به دلیل نقش حیاتی که در ساخت کلاژن بدن ایفا می‌کند، در سلامت لثه و استخوان‌ها نقشی مهم دارد. کلاژن یکی از رشته‌های پروتئینی مهم در تشکیل ساختار استخوان است. کلاژن در استخوان با بلور‌های کلسیم مخلوط می‌شود و ساختار سخت استخوان را تشکیل می‌دهد. مصرف میزان مناسب ویتامین C می‌تواند استحکام و تراکم استخوان‌ها را افزایش دهد.سبزیجات دارای برگ‌های سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و خانواده سبزی خوردن سرشار از ویتامین C هستند.خانواده توت‌ها (شاه توت، توت فرنگی، بلوبری، تمشک، توت سفید)، لیمو ترش و مرکبات دیگر منابع غنی از ویتامین C هستند. 

ویتامین B12

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد افرادی که از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند احتمال بیشتری دارد که به پوکی استخوان دچار شوند. تکثیر سلول‌ها در مغز استخوان به دلیل وجود این ویتامین است.

ویتامین B12 می‌تواند باعث افزایش تراکم استخوان‌ها و پیشگیری از پوکی استخوان و شکستگی استخوان شود.به طور کلی انواع مختلف گوشت مانند گوشت ماهی، گوشت قرمز، گوشت ماکیان و تخم مرغ سرشار از ویتامین B12 است. مواد لبنی مانند شیر و پنیر و نیز حبوبات ،دیگر منابع این ویتامین هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha