یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 299655

بیماری کرونا همچون بسیاری از بیماری‌های دیگر در خصوص افراد مختلف با شدت و ضعف مختلفی همراه بوده است. درحالی‌که برخی افراد ممکن است بدون هیچ علایمی و حتی بدون این که بفهمند به کرونا مبتلا شده اند بهبود ‌یابند بعضی هم کارشان به بستری بکشد یا جان‌شان را از دست ‌بدهند.

5 متغیر اثرگذار بر شدت بیماری کرونا

سلامت نیوز:بیماری کرونا همچون بسیاری از بیماری‌های دیگر در خصوص افراد مختلف با شدت و ضعف مختلفی همراه بوده است. درحالی‌که برخی افراد ممکن است بدون هیچ علایمی و حتی بدون این که بفهمند به کرونا مبتلا شده اند بهبود ‌یابند بعضی هم کارشان به بستری بکشد یا جان‌شان را از دست ‌بدهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،ممکن است برای شما سوال باشد چه متغیرهایی بر شدت  و ضعف اثر کرونا دخیل هستند که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

1-دوز ویروس

نخستین متغیر دوز ویروسی است که وارد بدن می‌شود به این صورت که اگر شما با تعداد کمی از ذرات ویروسی آلوده شوید ممکن است باعث یک بیماری بدون علامت یا خفیف شود، اما اگر با مقدار زیادی ذرات ویروسی آلوده شوید آسیب بیشتری به شبکه ایمنی شما وارد می‌شود و در نتیجه بیماری جدی‌تری به وجود می‌آید.

2-ژنتیک

ژنتیک، دومین متغیر در میزان شدت این بیماری است.پروتئین‌های سطحی روی سلول‌های میزبان، اغلب به‌عنوان مسیر ورود ویروس‌ها عمل می‌کنند. این پروتئین‌ها برای هر شخص منحصربه‌فرد است و برای مثال فردی که پروتئین‌های سطحی خاصی ندارد ممکن است در برابر عفونت کرونا مقاومت کند.

3- مسیر ورود عفونت ویروس

سومین متغیر، مسیر ورود عفونت ویروس است که ممکن است به دلیل متفاوت بودن پاسخ‌های دفاعی در شبکه ایمنی، بر پیامد‌های بیماری تأثیر بگذارد این که ویروس از راه بینی یا دهان، از طریق قطرات هوابرد ناشی از سرفه یا عطسه یا  با لمس یک سطح آلوده و سپس لمس چهره فرد وارد بدن شود بر میزان شدت بیماری اثرگذار است.

4-قدرت ویروس

با گسترش ویروس و تحولات ژنتیکی، تفاوت در بین انواع ویروس کرونا ایجاد می‌شود.جهش‌های ویروسی مهاجم‌تر به‌طور بالقوه می‌تواند آسیب بیشتری به بافت میزبان یا ایمنی بدن وارد و سویه‌های ضعیف‌تر، بیماری خفیف‌تری را ایجاد کند.

5- وضعیت ایمنی بدن افراد  

پنجمین متغیر وضعیت ایمنی بدن افراد است که در این زمینه سابقه ابتلا به بیماری‌های عفونی قبلی یک شخص در نحوه واکنش آن‌ها به ویروس یا هرگونه عفونت جدید اساسی است.

شبکه ایمنی می‌تواند از بدن در مقابل یک ویروس آشنا به‌خوبی محافظت کند، اما در برخورد با دشمن جدید، چون سازوکار پاسخ سریع شبکه ایمنی وجود ندارد می‌تواند آسیب جدی‌تری وارد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha