دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 300092

متخصص تغذیه درباره نحوه اندازه گیری میزان چاقی ، اضافه وزن و چگونگی محاسبه آن توضیح داد.

چگونه بفهمیم «چاق»هستیم یا اضافه وزن داریم؟

سلامت نیوز:متخصص تغذیه درباره نحوه اندازه گیری میزان چاقی ، اضافه وزن و چگونگی محاسبه آن توضیح داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،معصومه مرادی، متخصص تغذیه  درباره «چاقی و چگونگی تعیین میزان آن»،گفت: چاقى پایه بسیاری از بیماری‌هاست و درمان برخی بیماری‌ها را طولانی تر می‌کند.


وی ادامه داد: براى تشخیص چاقى افراد فرمول‌های زیادی وجود دارد که یکی از آنها BMI یا شاخص توده بدنى است؛ برای به دست آوردن شاخص توده بدنی، وزن به کیلوگرم را‌ بر قد به سانتی متر تقسیم و به توان ۲ می‌کنیم و عدد بدست آمده درجه چاقی را به ما نشان می‌دهد که مقدار اضافه وزن، چاقی درجه ۱ و ۲ و.. نشان داده می‌شود.


این متخصص تغذیه افزود: اگر این عدد بین ۱۸.۵ تا ۲۵ باشد وزن طبیعی است؛ اگر شاخص بین ۲۵ تا ۳۰ باشد نشان دهنده اضافه وزن، اگر عدد به دست آمده  بین۳۰ تا ۳۵ چاقی درجه ۱ و به همین ترتیب چاقی‌های درجه ۲ و ۳ حساب می‌شود.


مرادی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و توجه نکردن به مشکل چاقی افراد در این دوران، گفت: بیماری کرونا باعث شده است که سبک زندگی تغییر کند و غذا دیروقت میل شود.


وی متذکر شد:حذف وعده غذایی در این ایام بیشتر شده است و یکى از دلایل حذف وعده‌ها مى‌تواند این باشد که مثلا افراد کارمند به دلیل کوتاهى زمان کار و هم به دلیل رعایت برخى پروتکل‌ها، با خود غذا به سرکار نمی‌برند و وعده  ناهار خود را حذف می‌کنند.


این متخصص تغذیه اضافه کرد: این افراد پس از بازگشت به خانه نیز وعده زیادی از مواد غذایی را به عنوان ناهار و شام باهم استفاده می‌کنند که این مورد باعث افزایش چاقی به خصوص چاقى شکم شده است.


مرادی با بیان اینکه چاقى شکمى در آقایان بیشتر از خانم‌ها دیده می‌شود، تصریح کرد:گرفتن رژیم‌هاى ناصحیح و غیر اصولى به بدن لطمه مى‌زند، اما این ذهنیت هم که با گرفتن رژیم ایمنی بدن افراد کاهش می‌یابد و مبتلا به بیماری می‌شویم کاملاً غلط است؛ چرا که اگر رژیم صحیحی باشد، هیچ ضرری ندارد و فقط باید اصول درست خوردن مواد غذایى را در این ایام داشته باشیم و از خوردن زیاد چربی و شیرینی پرهیز کنیم.


وی درباره «زمان صحیح خوردن شیرینی جات و مواد قندی در شب»، بیان کرد: در دوران کرونا که اکثرا مردم در منزل هستند، به دلیل اینکه زمان خوابیدن تغییر کرده است، معمولا افراد مواد غذایی بیشتری را در شب استفاده می‌کنند‌.


این متخصص تغذیه متذکر شد: افراد چون فعالیتی بعد از مصرف مواد غذایی ندارند؛ذخیره چربی در بدن بیشتر می‌شود؛ در نتیجه اگر مواد شیرین و حاوی قند بالا در شب مصرف شود، ذخیره چربی افزایش می‌یابد و باعث افزایش وزن بیشتر در افراد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha