مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت:« در سال ۹۸ بررسی شد بین دو میلیون و پانصد تا ۴ میلیون تومان هزینه درمان آلزایمر است اما الان هزینه درمان این بیماری به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده است.»

بیش از هفت میلیون تومان هزینه نگهداری بیمار مبتلا به آلزایمر در ماه

سلامت نیوز: مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران گفت:« در سال ۹۸ بررسی شد بین دو میلیون و پانصد تا ۴ میلیون تومان هزینه درمان آلزایمر است اما الان هزینه درمان این بیماری به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده است.»

به گزارش سلامت نیوز، نشست خبری روز جهانی آلزایمر با حضور دکتر محمد تقی جغتایی مشاور وزیر در امور توانبخشی، دکتر محسن شتی رئیس اداره سلامت سالمندان معاونت بهداشت و معصومه صالحی مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.


دکتر جغتایی گفت:« اختلال حافظه وابستگی جدی به افزایش سن دارد و به دلیل تغییر سبک زندگی و افزایش امید به زندگی، بیماری های مربوط به اختلال حافظه روز به روز افزایش پیدا می کند. در کشور ما از یک طرف کشور به دلیل خدمات بهداشتی و درمانی و رعایت مردم افزایش امید به زندگی ده سال اضافه شده است که نتیجه آن سالمند شدن جامعه  است. ۸ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال به نوعی به اختلال حافظه مبتلا می شوند. مطالعات نشان می دهد افرادی که زیر ۶۵ سال هستند سه درصد اختلال حافظه پیدا می کنند. افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال ۱۶ درصد اختلال حافظه پیدا می کنند و افراد بین ۷۵ تا ۸۵ سال ۴۵ درصد و افرادی که بالای ۸۵ سال هستند حدود ۳۶ درصد اختلال حافظه پیدا می کنند.»


وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ هزار نفر در کشور به نوعی دچار اختلال حافظه هستند لذا وزارت بهداشت برنامه های مختلفی در این مورد دارد، گفت:« وزارت بهداشت برنامه ملی دمانس را دستور کار خود دارد که با همکاری معاونت درمان و بهداشت و سایر نهادها است قرار بر این است این برنامه در سطح کشور به صورت پایلوت آغاز شود و غربالگری کسانی که در معرض این اختلال قرار دارند انجام گیرد و سپس مداخلات توانبخشی و دارویی و روانشناسی به تدریج در سطح کشور انجام گیرد. امیدواریم بتوانیم در طول سال جاری این برنامه را به صورت پایلوت شروع کنیم . این کار توسط شبکه سلامت و بهداشت با همکاری بهزیستی و شهرداری ها انجام خواهد گرفت.»


در ادامه صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی بر اینکه هزینه ماهیانه درمان یک بیمار مبتلا به آلزایمر چقدر است، گفت:« در جهان تخمین زده می شود هزینه درمان مستقیم و غیرمستقیم دمانس بیش از ۱.۱ تریلیون دلار باشد. در سال ۹۸ بررسی شد بین دو میلیون و پانصد تا ۴ میلیون تومان هزینه درمان آلزایمر است اما الان هزینه درمان این بیماری به بیش از ۷ میلیون تومان رسیده است. یک مراقب برای نگهداری بیمار مبتلا به آلزایمر در ۲۴ ساعت بین ۴ تا ۵ میلیون تومان درخواست می کند. هزینه های غیرمستقیم این بیماری هم خیلی بالا است و مراقبت از فرد مبتلا به آلزایمر اینقدر بار سنگینی دارد که به جای ۲۴ ساعت به ۳۶ ساعت مراقبت در روز نیاز دارد که این بار سنگین به جامعه و دولت منتقل می شود به همین دلیل باید پیشگیری را در اولویت داشته باشیم.»


وی افزود:« بیش از ۷ میلیون تومان در ماه هزینه بیماری است که در مراحل دوم به بعد الزایمر قرار دارد. افرادی که از بیمار مبتلا به آلزایمر مراقبت می کنند ممکن است شغلشان را از دست بدهند و نیروی مولد جامعه دچار مشکلات می شود.»

صالحی گفت:‌« با پیشگیری می توانیم ۴۰ درصد موارد ابتلا به آلزایمر را کاهش دهیم. یک سال تشخیص زودهنگام ۵ سال ناتوانی ناشی از بیماری را کاهش می دهد. »


به گزارش سلامت نیوز،‌ در ادامه دکتر جغتایی درباره پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی گفت:« ‌وزیر بهداشت وقتی در مجلس برنامه خود را ارائه دادند به حوزه توانبخشی توجه ویژه ای نشان دادند که پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی را افزایش دهند. در گذشته خدمات توانبخشی تعرفه نداشت در دو سه سال گذشته این خدمات تعرفه گذاری شدند تا این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرند. مهمترین خدمت فیزیوتراپی است که بیش از ۹۵ درصد آن تحت پوشش بیمه است.»


وی افزود:« خدماتی مثل کاردرمانی و گفتاردرمانی تعرفه نداشتند که تعرفه آنها طراحی شده است. در قانون حمایت از معلولان که سال ۹۶ تصویب و سال ۹۷ ابلاغ شد ماده ۶ از فصل سوم این قانون الزام می کند که وزارت بهداشت پوشش بیمه ای خدمات توانبخشی را داشته باشد. ماده دیگر می گوید منابع اجرایی این قانون را دولت باید پیش بینی کند. سال گذشته پیگیری هایی در این زمینه انجام شد و یک رقمی در قانون بودجه ۹۹ گذاشته شده که از آن محل، بخشی به بیمه خدمات توانبخشی اختصاص پیدا کند. اگر به موقع برای درمان آلزایمر مداخله شود مراجعات بعدی به نظام سلامت کمتر و هزینه های نظام سلامت را کاهش می دهد.»


در ادامه دکتر شتی درباره ابتلای سالمندان و مبتلایان به آلزایمر به کرونا و توجهاتی که باید به بیماران الزایمر در دوران کرونا شود، گفت:« مطالعات نشان داده افراد مبتلا به آلزایمر مشکلات شناختی دارند و در موارد شدید شرایط درک وضعیت خود را ندارند. دیده شده در این افراد کرونا دیر تشخیص داده شده و به مرحله بستری رسیده اند و این درمان دیرهنگام باعث شده وضعیت خطرناک تری داشته باشند. به مراقبین و خانواده ها توصیه می کنیم بیشتر مراقب مبتلایان به آلزایمر از نظر ابتلا به کرونا باشند و توجه داشته باشند که آیا فرد مبتلا به آلزایمر مشکل تنفسی دارند و یا وضعیت دمای بدنش چگونه است. این افراد در رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک زدن ممکن است اگاه به شرایط خود نباشند و باید خانواده ها این مراقبت ها را انجام دهند.»


دکتر جغتایی در پاسخ به سوالی درباره شباهت هایی که بیماری پارکینسون با الزایمر وجود دارد، گفت:«‌ در بیماری دمانس و آلزایمر دارودرمانی، درمان اصلی نیست در اختلال حافظه مداخلات از نوع شناختی است و درمان غیردارویی دارد و با پارکینسون از این نظر تفاوت دارد. پارکینسون بیشتر اختلال حرکتی است. آلزایمر بیشتر مرحله نهایی اختلال حافظه است، نوع اختلال حافظه بیشتر از نوع شناختی است هرچند ممکن است بیمار پارکینسون هم مشکل شناختی داشته باشد در سنین بالا مبتلایان به آلزایمر مشکل حرکتی هم پیدا می کنند. درمان پارکینسون وابسته به دارو است و مشکل چندانی در تامین داروی این بیماران وجود ندارد البته پارکینسون هم درمان قطعی ندارد.»


در ادامه صالحی گفت: «در حال حاضر ۵۰ میلیون نفر درجهان با دمانس زندگی می کنند. در جهان هر سه ثانیه یک نفر به دمانس مبتلا می شود و در سال ۲۰۵۰ تخمین زده شده ۱۵۲ میلیون نفر در جهان به دمانس مبتلا خواهند شد که از هر سه نفر دو نفر باور دارند درک صحیحی از این بیماری در کشورشان وجود ندارد. هزینه سالانه درمان دمانس بیش از ۱.۱ تریلیون دلار است. در ایران بیش از ۷۵۰ هزار نفر مبتلا به انواع دمانس هستند. دمانس علامت است سلسله علامت هایی مثل اختلال حافظه و عملکرد رفتاری مثل کم کاری یا پرکاری تیرویید یا بیماری های کبدی، افسردگی که قابل درمان هستند. متاسفانه ۶۰ تا ۷۰ درصد دمانس غیرقابل برگشت است.۸۰ درصد مردم دنیا از آلزایمر ترس دارند به همین دلیل اگاهی رسانی برای پیشگیری از این بیماری مهم است.»

وی گفت:« زنان ۶ درصد بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند به دلیل اینکه زنان طول عمرشان بیشتر از مردان است و استرس های خانواده بر روی دوش زنان بیشتر است.»


در ادامه جغتایی گفت:« افرادی که زمینه ژنتیکی داشته باشند، افرادی که فشارخون، دیابت ،تیرویید یا کلسترول بالا دارند و یا کم تحرک هستند این عوامل موجب بروز بیماری های دوران سالمندی مثل پارکیسنون می شود. سن خیلی مهم است و اختلال حافظه به سن وابستگی شدید دارد همچنین به نوع سبک زندگی وابسته است و اگر فردی سبک زندگی خوبی داشته باشد احتمال بروز اختلال حافظه در وی کمتر می شود.»


در ادامه شتی گفت:« دو تا ده درصد موارد دمانس قبل از ۶۵ سالگی شروع می شوند پس حتما قبل از شروع سن سالمندی باید به فکر این بیماری باشیم.»
وی درباره وضعیت کرونا در مراکز نگهداری سالمندان گفت:«ابتلا به کرونا در میان سالمندان در ایران مثل بقیه نقاط دنیا درصد بالاتری داشته و درصدی دچار مرگ و میر شدند. سالمندان هم به دلیل سن بالا و هم بیماری های زمینه ای در معرض خطر بیشتر ابتلا به کرونا قرار دارند. براساس مطالعه ای که انجام دادیم بالای ۶۰ درصد سالمندان کشور در اوایل شیوع کرونا در خانه مانده بودند و نزدیک به ۹۰ درصد سالمندان فقط برای موارد ضروری بیرون رفته بودند و مراعات بهتری نسبت به سایر گروه های سنی انجام داده بودند.وزارت بهداشت برای بار سوم غربالگری فعال تلفنی از سالمندان داشته و با حدود ۷ میلیون سالمند تماس گرفته شده و از سالمندانی که علایم مشکوک کرونا داشتند دعوت به مراجعه به مراکز ۱۶ ساعته شد.»


دکتر شتی افزود:« در مراکز نگهداری شبانه روزی سالمندان از اوایل شیوع کرونا هماهنگی کامل بهزیستی و وزارت بهداشت کمیته تخصصی تشکیل و دستورالعمل ها برای پیشگیری از کرونا نوشته شد و این دستورالعمل ها با نظارت بهزیستی وهمکاری دانشگاه های علوم پزشکی در حال اجرا است. در این ایام مراکز نگهداری از سالمندان وضعیت قابل قبولی داشتند با اینکه به لحاظ ساختاری وضعیت پایین تری نسبت به دیگر کشورها داشتیم ولی از نظر ابتلای به کرونا در مراکز نگهداری سالمندان وضعیت بهتری نسبت به دیگر کشورها داشتیم در کشورهای دیگر پرسنل مراکز نگهداری سالمندان شغل خود را رها کردند ولی در کشور ما با وجود محدودیت ها و کمبودها مراقبان کنار سالمندان بودند. در حل حاضر آمار روزانه ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در سالمندان در سامانه‌های ما و سازمان بهزیستی قید می‌شود و در صورتی که در جایی آمار افزایشی باشد فورا رسیدگی‌های لازم انجام خواهد شد. تصویب شده واکسیناسیون آنفلوانز در تمام مراکز نگهداری از سالمندان به صورت رایگان انجام شود.»


وی گفت:« یک بیمار مبتلا به دمانس وقتی وارد مراحل پیشرفته ای می شود یک خانواده چند نفری را درگیر می کند و از نظر روانی و فیزیکی و مالی به شدت همه را متاثر می کند اگر در نظام سلامت از این خانواده حمایت نشود این خانواده به شدت آسیب می بینند.»


وی افزود:« افرادی که تحت عنوان مراقب سلامت از مبتلایان به دمانس نگهداری می کنند دانش کافی ندارند البته انجمن آلزایمر ایران واساتید دانشگاه ها دوره هایی را تدوین کرده اند اما تدوین این دوره ها کافی نیست باید الزام قانونی شود که پرستاری که برای مراقبت از این بیماران می فرستند دوره های لازم را گذرانده باشند و برای این کار اجبار قانونی لازم است.»


شتی گفت:« کشور در حال رفتن به سمت سالمندی است. براساس سرشماری سال ۹۵ ، ۹.۲۸ درصد جمعیت کشور سالمند هستند که امسال این عدد به ده درصد رسیده است یعنی حدود ۸ میلیون نفر سالمند داریم. با ادامه این روند سالخوردگی پیش بینی می کنیم ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت کشورمان سالمند خواهد بود. در حال حاضر که ده درصد جمعیت کشور سالمند است درصد بالایی از ضریب اشغال تخت ما را سالمندان تشکیل می دهند پس لازم است به این قضیه اندیشیده شود و لازم است مدیریت و برنامه ریزی داشته باشیم. سالمندی یک دستاورد است به شرطی که برای آن آماده باشیم.همه دستگاه ها حول سند ملی سالمندان باید همکای بین بخشی داشته باشند اگر بتوانیم با آمادگی به سمت سالمندی برویم جنبه مثبت دارد اگر مراقب نباشیم باید منتظر آسیب های آن باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha