شاید شما هم جزو کسانی باشید که همه راه‌های کاهش وزن را امتحان کرده‌اید اما نتیجه نگرفتید. یکی از مهم‌ترین نکات برای کم کردن وزن در خانم‌ها داشتن تعادل هورمونی است.

هورمون‌هایی که در خانم‌ها موجب اضافه وزن می‌شوند

سلامت نیوز-*مهسا کسنوی: شاید شما هم جزو کسانی باشید که همه راه‌های کاهش وزن را امتحان کرده‌اید اما نتیجه نگرفتید. یکی از مهم‌ترین نکات برای کم کردن وزن در خانم‌ها داشتن تعادل هورمونی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، خانم‌هایی که تعادل هورمونی ندارندمعمولاً سوخت و ساز در بدن آن‌ها پایین است و به همین دلیل در روند لاغری دچار مشکل می‌شوند. در ادامه به بررسی هورمون های مرتبط با کاهش وزن می پردازیم. 

تیروئید

مشکل تیروئید شایع ترین نوع به هم ریختن تعادل هورمونی در خانم‌هاست. کم کاری تیروئید بیماری است که در آن بدن هورمون تیروئید کافی ندارد و باعث می‌شود دچار افزایش وزن شوید .از علایم کم کاری تیروئید می‌توان به خستگی، تحمل نکردن  سرماخشکی‌پوست، یبوست و افزایش وزن اشاره کرد.

استروژن

استروژن یک هورمون زنانه است که کاهش سطح آن می‌تواند باعث افزایش وزن در دوران یائسگی شود. سلول‌های چربی منبع دیگری از استروژن هستند که کالری را به چربی تبدیل می کنند واز این رو می‌توانند باعث چاقی در خانم‌ها شوند . 

پروژسترون

سطح هورمون پروژسترون در دوران یائسگی در بدن کاهش می‌یابد که این کاهش ممکن است باعث نفخ و جمع شدن آب در بدن زنان شود.از نشانه‌های کاهش پروژسترون این است که شما حس می‌کنید، بدن شما نسبت به قبل پرتر و سنگین‌تر شده است.

تستسترون

نامتعادل بودن میزان  تستسترون، می‌تواند باعث اختلالات قاعدگی، رشد موهای صورت، آکنه و ناباروری و از همه مهم‌تر افزایش این هورمون، موجب چاقی در خانم‌ها ‌شود.

انسولین

انسولین مسئول تنظیم چربی و کربوهیدرات در بدن است.این هورمون به بدن اجازه می‌دهد از گلوکز استفاده کند. سطح بالای انسولین در بدن‌ خانم‌هامنجر به افزایش وزن خواهد شد. 

هورمون استرس یا کورتیزول

کورتیزول معروف به هورمون استرس، به تنظیم فشار خون و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند .این هورمون به بدن پیام می‌دهد که باید مواد غذایی با میزان کالری بالا مصرف کند و مقادیر بالای آن در بدن منجر به افزایش اشتها و در نتیجه چاقی خواهد شد.

استرس و کمبود خواب دو دلیل عمده در بالا رفتن سطح کورتیزول در بدن هستند پس اگر دوست ندارید چاق شوید بهتر است به میزان کافی بخوابید و سطح استرس خود را در روز کنترل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha