هنوز جوهر تنظیم اولویت‌ها برای توزیع واكسن وارداتی و بسیار گران و نایاب آنفلوآنزای فصلی خشك نشده بود كه مسوولان وزارت بهداشت اولویت‌بندی خودشان را هم زیر پا گذاشتند.

وقتی وزارت بهداشت اولویت‌بندی خودش را هم نادیده می‌گیرد

سلامت نیوز:هنوز جوهر تنظیم اولویت‌ها برای توزیع واكسن وارداتی و بسیار گران و نایاب آنفلوآنزای فصلی خشك نشده بود كه مسوولان وزارت بهداشت اولویت‌بندی خودشان را هم زیر پا گذاشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،و با وجود آنكه هزاران نفر از افراد مشمول اولویت‌بندی وزارت بهداشت- زنان باردار، سالمندان، كادر درمان فعال در بخش‌های پرخطر بیمارستانی، بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای، كادر درمانی نیروهای مسلح و كودكان كمتر از 6 سال-  هفته‌هاست كه دلخوش وعده مسوولان وزارت بهداشت، چشم انتظار دریافت یارانه‌ای و سهیه‌بندی شده واكسن آنفلوآنزا  از داروخانه‌ها یا دریافت رایگان از مراكز بهداشت هستند، وزارت بهداشت اولین محموله داغ از واكسن آنفلوآنزایی كه در گروه «غیرقابل فروش نقدی» طبقه‌بندی شده بود را، برای نمایندگان مجلس یازدهم فرستاد تا احتمالا به این وسیله، مراتب تقدیر و تشكر خود را به نو نمایندگان ابراز كرده باشد.

 ادعاهای وزارت بهداشت در هفته‌ای كه گذشت  

محمدرضا شانه‌ساز؛ رییس سازمان غذا و دارو: «بر خلاف ادعای دروغ دشمنان، به علت تحریم‌های بانكی و محدودیت نقل و انتقال پول، عملا واردات واكسن آنفلوآنزا نیز مشمول تحریم شده است.»  

سیما سادات لاری؛ سخنگوی وزارت بهداشت:«در حال حاضر ۱.۵ میلیون دوز واكسن آنفلوآنزای هلندی در كشور وجود دارد، اما برای گروه‌های پرخطر كه در اولویت دریافت این واكسن هستند 2 میلیون و 500 هزار دوز واكسن لازم است كه به دلیل كمبود واكسن، اولویت برای توزیع، زنان باردار، سالمندان روستایی، كادر بهداشت و درمان فعال در بخش‌های پرخطر و نیروهای مسلح شاغل در مراكز بهداشتی و درمانی هستند.»

  سیدحیدر محمدی؛ مدیركل دارو و مواد تحت كنترل سازمان غذا و دارو: «قرار بود، مبلغ ارزی از طریق تركیه به یكی از كشورهای اروپایی منتقل شود كه متاسفانه برگشت خورد و دوباره این كار را انجام دادیم و امیدواریم این مشكل به‌زودی برطرف شود و واكسن به كشور برسد. »  ناصر ریاحی؛ رییس اتحادیه وارد‌كنندگان دارو:

«2 میلیون دوز واكسن موجود در انبارها آزادسازی نشده و حالا هم حدود ۴۰۰ هزار دوز واكسن از طریق یك شركت وارد كشور شده كه قرار است به مصرف كادر درمان؛ به ویژه كادری كه با بیماران كرونایی در ارتباط هستند، برسد.»

واكسن نایاب به داروخانه مجلس رسید!

خبر توزیع غیرمحموله واكسنی كه قرار بود به دست گروه‌های هدف از مردم عادی و نیازمند برسد ، روز پنج‌شنبه منتشر شد و حسینعلی شهریاری؛ رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شنیده‌ها درباره تحویل 1500 دوز واكسن گران و نایاب و وارداتی آنفلوآنزا به مجلس را با دلخوری از رویه متناقض و ناصاف نمایندگان به دلیل استقبال از محموله دارویی متعلق به غیر، تایید كرد و در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا گفت:«1500 دوز واكسن، برای ‌نمایندگان مجلس، خدمه و كاركنان به بهداری مجلس تحویل داده شده است. من موافق دریافت این واكسن‌ها نبودم. ابتدا باید مردم دریافت می‌كردند بعد به مجلس، ارایه می‌شد. بهداری مجلس در حالی این واكسن‌ها را دریافت كرده كه هنوز بیماران سرطانی و تعدادی از مردم و كادر درمان واكسن را دریافت نكرده‌اند.من این مجلس را انقلابی نمی‌دانم و انتقادها را درست می‌دانم.» به دنبال اظهارات نماینده پیشكسوت و كهنه‌كار زاهدان، عباس آقا‌زاده مسرور؛ رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشكی هم با انتقاد از این اقدام وزارت بهداشت كه تعبیری جز «زمان‌‌سوزی» را مناسب آن ندانسته بود در نامه‌ای به معاون اول رییس‌جمهوری و در واقع خطاب به مردم ایران، افشا كرده بود كه برخلاف ادعای مسوولان وزارت بهداشت، همان واكسن‌هایی كه مسوولان وزارت متولی سلامت می‌گفتند«نیست و وارد نشده و نمی‌توانیم وارد كنیم و چه و چه»، 25 روز است كه وارد انبارهای شركت‌های پخش دارو شده اما وزیر بهداشت دستور داده واكسن‌های وارداتی، در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه باشد و فقط با دستور شخص وزیر در هر مكانی و برای هر فردی كه شخص وزیر صلاح بداند، توزیع شود. 

مسرور در نامه خود خطاب به اسحاق جهانگیری نوشته بود:«این زمان‌سوزی به چه علت ایجاد شده؟آیا برنامه و پروتكل كشوری نقش دارد؟ آیا وزارت بهداشت اختیار لازمه را در این مورد هنوز كسب نكرده؟آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولویت نخست دریافت واكسن آنفلوآنزا هستند؟ گروه‌بندی‌ها و اولویت‌گذاری‌ها بر چه مبنایی انجام شده است؟» به دنبال انتشار این حرف‌ها، مهر تایید آخر را دبیر انجمن پخش شركت‌های دارو بر واقعیت تكرار رفتارهای متناقض دولت گذاشت و محسن عبدالله‌زاده، در گفت‌وگو با «درمانیاب»، حرف‌های نماینده مجلس را تایید كرد و گفت:«۲۵ روز است كه واكسن آنفلوآنزا وارد انبار‌های شركت‌های پخش دارو شده اما براساس دستور وزیر بهداشت بنا شده تا واكسن‌ها تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آنها عرضه را آغاز كنند.

این محموله از واكسن‌ها قرار نیست از طریق داروخانه‌های سراسر كشور توزیع شوند بلكه منتظر محموله‌های بعدی هستیم كه شركت‌های واردكننده هم در خصوص توزیع این واكسن، سیاست‌گذار نیستند و در حال حاضر، بخش ناچیزی از واكسن‌ها به دستور سازمان غذاو دارو تحویل داروخانه مجلس شده است.»

اتفاقات بعد از این افشاگری البته دیگر اهمیتی نداشت؛ اینكه  شهلا میرگلو بیات؛ مدیركل سلامت مجلس بلافاصله اعلام كرد كه « تخصیص واكسن آنفلوآنزا به داروخانه وابسته به مركز بهداشت مجلس، مطابق روال سال‌های گذشته صورت گرفته اما مقرر شد به دلیل شرایط خاصی كه امسال وجود دارد، این هزار دوز واكسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده سایر مراكز درمانی بازگردانده شود»، اهمیتی نداشت. 

حتی اینكه كیانوش جهانپور؛ سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در توجیه تناقضی كه لكه تیره‌رنگی بر كارنامه وزارت دومین وزیر بهداشت دولت دوازدهم خواهد بود، اینطور سعی در تطهیر داشت كه «در مرحله اول، یك میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واكسن برای استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراكز بهداشت تامین شده و این واكسن‌ها به تدریج در حال توزیع در مراكز بهداشتی هستند كه قاعدتا مراكز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مركز بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ممكن است در این مرحله دریافت‌كننده واكسن باشند.

البته تاكید بر آن است كه هرگونه توزیع باید بر اساس پروتكل‌های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست»، این هم اهمیتی نداشت.  مهم فقط این بود كه حتی اگر تعامل وزارت بهداشت با نمایندگانی كه هنوز برادری خود را هم به وزیر ثابت نكرده‌اند چون هنوز عمر «نماینده ملت» بودن‌شان، به نصف یك سال هم نرسیده، هدف اصلی این خوش خدمتی بود، ایرادی بر آن وارد نبود چون به هر حال، این، نمایندگان مجلس هستند كه باید صلاحیت یك وزیر را برای آغاز وزارت تایید كنند و به نفع وزارتخانه، پیش دولت چانه‌زنی كنند و در لوایح سالانه بودجه، سهم و امتیاز بیشتری قائل شوند و از همه مهم‌تر، به استیضاح وزیر، به‌رغم میل باطنی‌شان، رای منفی بدهند.

پس، این حق نمایندگان است كه در بهره‌مندی از هر امتیاز و فرصت، از مردم جلو بیفتند به خصوص وقتی پای حیثیت و آبروی یك وزیر در میان است. اما چرا همین‌ها به‌طور شفاف به مردم گفته نشد؟ چرا دو هفته تمام، بالاترین مراجع وزارت بهداشت، روی دیگری از سكه را به مردم نشان دادند و برای جلب ترحم و همدلی مردم تلاش كردند بدون آنكه در یك اعلان شفاف، شجاعت به خرج دهند و بگویند كه «مردم عزیز ایران، ما صلاح دانستیم برخلاف استانداردهای علمی، اولویت دریافت واكسن‌های ممهور به ممنوعیت فروش نقدی را به نمایندگان مجلس بدهیم. به اقلیتی كه در هیچ كدام از ردیف‌های اولویت دهی ما قرار نمی‌گرفتند و نه زن باردار بودند و نه سالمند بودند و نه بیماری زمینه‌ای داشتند و نه كودك كمتر از 6 سال بودند و نه كادر درمان فعال در بخش پرخطر بیمارستانی بودند.»

واقعا 1500 دوز واكسن آنفلوآنزا با كدام اولویت به بهداری مجلس رسید؟ تعداد نمایندگان مجلس كمتر از 290 نفر است. آیا اعضای خانواده نمایندگان هم باید از واكسن رایگان آنفلوآنزا بهره‌مند می‌شده‌اند؟ یا اینكه كل كارمندان قوه مقننه كه نه حوزه انتخابیه دارند و نه گروه پر خطر محسوب می‌شوند، باید از واكسن رایگان آنفلوآنزا بهره‌مند می‌شده‌اند؟ از مجموع 289 نماینده، 28 نفر زن هستند.اگر این زنان، باردار بوده و به سبب عسر و حرج در تامین معاش، در اولویت دریافت واكسن از نوع رایگان بوده‌اند، در خانه ملت چه كار می‌كنند و چرا به جای ارایه درخواست پذیرش به نهادهای حمایتی، بر كرسی «نمایندگی ملت» نشسته‌اند»؟ در حالی كه مهم‌ترین گروه اولی و مورد ادعای مسوولان وزارت بهداشت برای دریافت واكسن آنفلوآنزا از نوع رایگان، سالمندان بالاتر از 65 سال بوده‌اند، از مجموع 289 نماینده مجلس، فقط 2 نماینده، بالاتر از 70 سال و فقط 28 نماینده بین 61 تا 70 سال سن دارند اما 43 نفر، بین 30 تا 40 سال، 88 نفر بین 41 تا 50 سال و 118 نفر بین 51 تا 60 سال سن دارند كه هیچ كدام از نظر سنی، در اولویت دریافت واكسن آنفلوآنزا نبوده‌اند.

چرا 1500 دوز واكسن به بهداری مجلس تحویل داده شده است؟

در حالی كه مسوولان وزارت بهداشت در این هفته‌ها، دایم تاكید كرده‌اند كه «همه مردم لازم نیست واكسن بزنند و واكسن فقط برای گروه‌های پر خطر لازم است»، كدام یك از نمایندگان مجلس و مسوولان دفاتر نمایندگان و خدمه و كارمندان خانه ملت، در زمره «گروه پرخطر» بوده‌اند كه باید زودتر از یك زن باردار و یك پیرمرد و پیرزن یا بیمار مبتلای بیماری زمینه‌ای یا یك پزشك یا یك پرستار، در نوبت دریافت واكسن از نوع رایگان قرار می‌گرفته‌اند؟  دولت، این‌بار هم در مسابقه راستی‌آزمایی، بازنده شد.فقط می‌ماند یك نكته. این‌بار مجلس، مجلس اصولگرایان بود و مخالفانی داشت كه مساله تحویل واكسن‌های رایگان آنفلوآنزا بدون رعایت اولویت‌های استاندارد را افشا كردند. چند بار در سال‌های گذشته ممكن است اتفاقات مشابهی رخ داده باشد و بخشش‌های مشابهی مرتبط با جان و سلامت مردم  اولویت‌های واقعی را دور زده باشد و رفاقت و برادری‌ها به حقوق مردم ترجیح داده شده باشد و مردم بی‌خبر مانده  باشند؟ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha