سلامت نیوز : معاون انتطامی سازمان نظام پزشكی گفت: 63درصد تخلفات جامعه پزشكی در بخش بستری مربوط به بیمارستانها و مراكز خصوصی است كه جای تأمل دارد، سخت‌ترین حكم تخلفات پزشكی نیز لغو دائم پروانه است كه طی 7 سال گذشته شامل حال حدود 30 تا 35 پزشك شده است.

غلامحسین نیك نژاد در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: با توجه به ایجاد شوراهای حل اختلاف پزشكی در 31 مركز استان كشور تعداد شكایت از پزشكان كه به هیئت‌های انتطامی نظام پزشكی ارجاع می‌شود طی سال گذشته حدود 5 تا 10 درصد كاهش یافت و از 4211 شكایت به 4187 فقره كاهش یافت.

وی گفت: در زمان حاضر اكثر شكایت‌های مردم از جامعه پزشكی در این 31 شهر ابتدا به شوراهای حل اختلاف ارجاع می‌شود اما چون سازمان نظام پزشكی در 184 شهر كشور هیئت مدیره دارد و فقط در 31 شهر شورای حل اختلاف وجود دارد به طور طبیعی هنوز همه شكایتهای مردم به شوراهای حل اختلاف ارجاع نمی‌شود.

وی اضافه كرد: حدود 70 درصد شكایتهای مردم در شوراهای حل اختلاف به صلح و سازش منجر می‌شود اما حدود 30 درصد موارد دیگر كه مربوط به شكایت‌های مالی بالای 5 میلیون تومان شكایت از نوع برخورد پزشكان یا عوارض خدمات پزشكی است به هیئت‌های بدوی نظام پزشكی ارجاع می‌شود.

وی گفت: از 4187 شكایتی كه سال گذشته به نظام پزشكی ارجاع شد در حدود 30 درصد بین شاكی و متشاكی به توافق رسیدند و از بقیه موارد نیز در كل كشور حدود 43 درصد به صدور كیفرخواست از سوی دادستان منجر شد و برای حدود 63 درصد دیگر قرار منع تعقیب صادر شد.

نیك نژاد اضافه كرد: در صورت صدور قرار منع تعقیب شاكی 20 روز فرصت دارد تا اعتراض كند و اگر این مدت زمان بگذرد رأی قطعی است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی ادامه داد: از بین شكایتهایی كه به سازمان نظام پزشكی ارجاع شده است بیشترین میزان مربوط به پزشكان عمومی است كه علت آن جمعیت بالای این پزشكان نسبت به گروههای تخصصی است زیرا حدود 75 درصد جامعه پزشكی پزشكان عمومی هستند كه در خط اول ارائه خدمات سلامت به مردم قرار دارند.

وی اضافه كرد: گروه دوم جراحان زنان و زایمان هستند و علت بالابودن شكایت از آنان نیز این است كه با دو گروه مادران باردار و نوزادان آنها طرف هستند و برای هر كدام از آنها كه مشكلی پیش بیاید مردم شكایت می‌كنند البته سال 88 گروه دوم از نظر تعداد شكایات دندانپزشكان بودند كه امسال به رتبه سوم رسیده‌اند و علت شكایت بالای مردم از این گروه هم تعداد بالای آنهاست كه اكنون حدود 24 هزار نفر هستند.

وی گفت: گروه چهارم از نظر كثرت شكایت مردم متخصصان ارتوپدی، پنجم سایر جراحان و ششم جراحان ترمیمی و زیبایی قرار دارند.

وی ادامه داد: مهمترین علل شكایت مردم از پزشكان نیز به ترتیب بروز عارضه با 43درصد فراوانی، بعد از آن تبلیغات غیر مجاز با 11درصد، سوم رفتار نامناسب با 11درصد، چهارم فعالیت غیر مجاز با 10 درصد موارد، پنجم دریافت هزینه اضافه با 7 درصد موارد و ششم شكایت از عارضه و هزینه به صورت توأم با 2.5 درصد موارد و هفتم مسائل اخلاقی با 2 درصد حدود 12 درصد نیز سایر موارد است.

نیك نژاد گفت:‌ البته یكسری از شكایتهای مردم هم به قوه قضاییه و متعاقب آن به سازمان پزشكی قانونی ارجاع می‌شود، تفاوتی كه كار ما با دستگاه قضایی دارد این است كه اگر بیش از یكسال از زمان رخداد گذشته باشد شكایت در نظام پزشكی پذیرفته نیست اما در دستگاه قضایی قابل پیگیری است تفاوت دیگر هم احكام مربوط به دیه و ارش و احكام مالی است كه در دادگاههای قوه قضاییه صادر می‌شود البته در اكثر موارد نظر پزشكی قانون نیز از نظر میزان قصور پزشكی و درصد تخلف نیز از طرف دادگاه خواسته می‌شود.

وی ادامه داد: مجازاتهایی كه برای پزشكان و گروه پزشكی متخلف صادر می‌شود نیز مطابق قانون از بند الف تا ز شامل 7رتبه است كه به ترتیب عبارتند از تذكر شفاهی، توبیخ كتبی و درج در پرونده، توبیخ كتبی و اعلان در نشریه سازمان، محرومیت از طبابت از 3 ماه تا یكسال، محرومیت از طبابت از یكسال تا 5 سال و محرومیت دائم از طبابت.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی افزود: آرای قطعی هیئت‌های بدوی، تجدید نظر یا عالی نظام پزشكی ظرف یكماه قابل اعتراض در دادگستری است و اگر این اعتراض انجام شود با دستور دستگاه قضایی حكم صادر شده از سوی نظام پزشكی موقتاً تا زمان صدور حكم قاضی دادگاه قضایی تعلیق می‌شود.

وی گفت: طی 7 سال گذشته و از زمان تصویب قانون جدید نظام پزشكی تاكنون حدود 34 پزشك حكم محرومیت دائم از طبابت گرفته‌اند اما چون برخی از آنها به حكم اعتراض كرده‌اند تاكنون حدود 30 نفر از پزشكان لغو دائم پروانه طبابت شده‌اند.

نیك نژاد افزود: بر اساس آرای صادر شده در هیئت های انتظامی بدوی، تجدید نظر و عالی نظام پزشكی طی سال گذشته 40.87 درصد پرونده ها به صدور حكم برائت منجر شده، 7.29 درصد تذكر شفاهی، 9.48 درصد توبیخ كتبی و درج در پرونده، 28.46 درصد توبیخ كتبی با اعلان در نشریه نظام پزشكی محل، 8.75 درصد محرومیت از طبابت بین 3 ماه تا یكسال در محل خدمت، 2.91درصد محرومیت از طبابت بین 3 ماه تا یكسال، 2.18درصد محرومیت از طبابت بین یكسال تا 5 سال بوده است و هیچ پزشكی نیز سال گذشته حكم لغو دائم پروانه طبابت دریافت نكرده است.

وی گفت: شكایت‌های ارجاع شده ممكن است از بخش بستری یا سرپایی باشد، از بین شكایتهای ارجاع شده از بخش سرپایی حدود 81 درصد مربوط به مطبها، 13 درصد كلینیك‌های خصوصی، 2.5 درصد كلینیك‌های دولتی و 3.5درصد سایر مراكز است، از بین شكایت از مراكز بستری نیز 63.5درصد مربوط به بیمارستانهای خصوصی و مراكز جراحی محدود است كه 26 درصد این موارد مربوط به مراكز جراحی محدود است و 36.5درصد نیز مربوط به بیمارستانهای دولتی یا بخش عمومی غیر دولتی است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha