پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 301408

چند سال پیش در همین صفحه یادداشت‌هایی با عناوین مختلف مانند «کدام گردوها پوک و بی‌مغز هستند» و «گردو بخورید» از نگارنده منتشر شده که به طبع و خواص درمانی گردو از دیدگاه طب سنتی.

سلامت نیوز: چند سال پیش در همین صفحه یادداشت‌هایی با عناوین مختلف مانند «کدام گردوها پوک و بی‌مغز هستند» و «گردو بخورید» از نگارنده منتشر شده که به طبع و خواص درمانی گردو از دیدگاه طب سنتی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،پرهیز از خرید گردوهای پوست‌گیری‌شده تازه از دستفروشان، پرهیز از مصرف گردوهای کهنه و سیاه‌شده و نحوه شناسایی گردوهای مغزدار از انواع پوک آن به نکات جالب توجهی اشاره شده که می‌توانید با جست‌وجوی این عناوین در اینترنت، متن کامل یادداشت‌ها را در وبگاه روزنامه جام‌جم مطالعه کنید و بر آگاهی‌تان بیفزایید، اما در این نوشتار قصد دارم در مورد خواص تغذیه‌ای و چربی‌های مفید گردو و همچنین خطراتی که مصرف زیاد از حد این مغز می‌تواند برای مصرف‌کننده داشته‌باشد به مواردی اشاره کنم.گردو، مغزی با ترکیبات مفید است که مهم‌ترین ترکیبات آن در نوع چربی و آنتی‌اکسیدان‌هایش است.

گردو، پروتئین و کربوهیدرات و فیبر کمی دارد اما حاوی درصد زیادی از چربی‌های غیراشباع و مهم‌ترین منبع اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 است و در هر صد گرم آن ۶۵۴ کالری انرژی نهفته است. بیشتر آنتی‌اکسیدان‌های گردو در پوسته نازک قهوه‌ای رنگ گردو تجمع یافته و این مغز به دلیل دارابودن روغن و آنتی‌اکسیدان‌های مفید در سلامت سیستم ایمنی و تقویت قلب و مغز نقش پررنگ و اسیدفولیک، ویتامین B6 و ویتامین A بسیار خوبی دارد. 

نگرانی‌های گردو

با وجود آن که گردو خواص تغذیه‌ای و درمانی بی‌شماری دارد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند نگرانی‌هایی به دنبال داشته باشد. این مغز احتمال آلرژی‌زایی دارد و در کودکان یا بزرگسالان مستعد به آلرژی با نشانه‌های مختلفی مثل آبریزش بینی، خارش، کهیر، تهوع، سرگیجه، اسهال، دل‌درد و... بروز می‌کند و در شکل حاد و خطرناک آن می‌تواند سبب التهاب مجاری تنفسی و تنگی‌نفس شود. البته احتمال حساسیت‌زایی گردو کم است  اما با این حال نام این مغز در بین هشت ماده غذایی آلرژی‌زا  ثبت شده است.

نکته قابل‌توجه دیگر این‌که گردو به دلیل دارابودن «فیتات» در جذب مواد معدنی ضروری بدن مثل آهن، روی، کلسیم و... اختلال ایجاد کرده و با مصرف زیاد یا مستمر آن مقدمات بروز کم‌خونی را در فرد ایجاد می‌کند؛ البته با وضعیت گرانی گردو و میزان کمی که به طور معمول مصرف می‌شود فیتات این مغز نمی‌تواند تهدیدکننده سلامت باشد. با توجه به این‌که گردو و هر مغز دیگری حاوی این ترکیب است بهترین توصیه این است که در صورت مصرف زیاد یا مستمر این ماده غذایی، یک شب قبل از مصرف، مغزها را در آب خیس کنید تا از میزان فیتات آنها کاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha