سلامت نیوز : مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: شاهد آشفته بازار تبلیغات طبی و جولان بی محابای طب ماهواره‌ای هستیم و مسئولان باید نسبت به این موضوع بیش از پیش حساس شوند.

شهرام خرازی‌ها در گفت‌وگو با فارس از برگزاری دومین دوره همایش «رسانه، اعتیاد و سلامت اجتماعی» در بیست و یكم تیر امسال خبر داد و گفت: تبلیغات رسانه‌ای (پیام های بازرگانی رادیو، تلویزیون و سایت ها، اصوات و تصاویر فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی، مطالب نوشتاری و تصاویر مطبوعات و سایت‌ها و...) و تبلیغات محیطی (تراكت، بنر، بیلبورد، پوستر، كارت، آگهی‌نامه، پارچه‌نویسی، كارت ویزیت، كیسه حامل دارو و...) همانگونه كه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در " پیشگیری از اعتیاد " و هدایت مخاطبان به سوی "درمان‌های معتبر و مجاز سوءمصرف مواد " مؤثرند، نقش تأثیرگذاری نیز در ایجاد یا تقویت گرایش به "سوء مصرف مواد مخدر، محرك و توهم‌زا، نوشابه‌های الكلی، داروهای ساختگی و داروهای روانگردان و... " و انتخاب " روش‌های غیر علمی و غیر مجاز ترك اعتیاد " دارند.

وی افزود: تنوع روش‌های ترك اعتیاد ایجاب می‌كند تا آگاهی كافی از طرف دولت و سازمان‌ها و تشكل‌های ذیربط معتبر و مجاز به معتادان داوطلب ترك در مورد این روش‌ها داده شود. متأسفانه همانگونه كه تقلب و نیرنگ بر حوزه قاچاق و بازار سیاه توزیع و فروش مواد و داروها سایه افكنده در عرصه بهداشت و درمان سوء مصرف مواد نیز سودجویی‌ها و فریبكاری های بسیاری صورت می‌گیرد.

خرازی‌ها تصریح كرد: نتیجه این وضع خدشه‌واردآمدن بر روش‌های معتبر، مجاز و مورد تائید مراجع علمی ترك اعتیاد، كمرنگ‌شدن قانون، اغتشاش و تشتت در حوزه خدمات سوء مصرف مواد و بی‌اعتمادی مردم به نظام بهداشتی و درمانی كشور است.

وی افزود: مقابله با سوداگران مرگ، شبكه قاچاق، مؤسسان و اداره‌كنندگان مراكز ترك اعتیاد غیرمجاز و مبلغان، موزعان و فروشندگان مواد و داروهای غیرمجاز و ساختگی نیازمند خرد جمعی و مشاركت عمومی سازمان‌های ذیربط ( ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشكی، وزارت رفاه و سازمان بهزیستی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت آموزش و پرورش، شهرداری، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، هلال احمر، قوه قضائیه و پزشكی قانونی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و...) در همه سطوح (كشور، استان، شهر، روستا، محله و...) و یافتن و به كار بستن روش های مداخله ای با پشتوانه علمی - پژوهشی و حمایت قانون است.

وی ادامه داد: نقش پررنگ و مؤثر مردم در این میان غیرقابل انكار است و در پیكار با اعتیاد نباید توقع داشت تا دولت همه وظایف را بر عهده گیرد و به تنهایی وارد عمل شود. سطح "سواد رسانه‌ای " مردم نیز باید ارتقاء یابد تا آن‌ها در مواجهه با تبلیغات دروغین واكسینه شوند.

خرازی‌ها گفت: با توجه به تبلیغات نادرست دارو، كالا و خدمات طبی به خصوص خدمات ترك اعتیاد در رسانه‌ها و تاثیرات غیرقابل انكار و گسترده محصولات و تبلیغات رسانه‌ای برسلامت اجتماعی، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه هفت تهران و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی تهران بر آن شدند تا با اختصاص‌دادن موضوع محوری دومین همایش "رسانه ، اعتیاد وسلامت اجتماعی " به بازتاب‌های رسانه ای خدمات بهداشتی درمانی سوءمصرف مواد، تبلیغات پزشكی و طب ماهواره‌ای و با همفكری اهالی رسانه، راهكارهای مناسب را برای حساس‌كردن سیاستگذاران و مسئولان نسبت به آشفته بازار تبلیغات طبی و جولان بی محابای طب ماهواره‌ای جستجو كنند و به‌منظور عملیاتی كردن بهینه برنامه‌های كشوری پیشگیری از اعتیاد، و ارتقاء سلامت اجتماعی آحاد جامعه، بر مشاركت‌جویی از رسانه‌ها تاكید ورزند.

وی اظهار داشت: مخاطبان و مهمانان اصلی دومین همایش سالانه رسانه، اعتیاد و سلامت اجتماعی، اصحاب رسانه و كارشناسان دست اندركار حوزه تبلیغات هستند و همچنین شماری از صاحبنظران حوزه علوم رفتاری ازجمله روانپزشكان، روانشناسان، مددكاران اجتماعی حضورپررنگی در این همایش خواهند داشت.

شهرام خرازی‌ها از پانل رسانه و تبلیغات طبی به عنوان كاربردی‌ترین برنامه همایش یاد كرد و گفت: در این پانل صاحبنظرانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان نظام پزشكی و معاونت غذا و دارو دانشگاه به نقد و بررسی حرفه‌ای وضعیت موجود تبلیغات پزشكی و طب ماهواره‌ای خواهند پرداخت.

دومین همایش رسانه، اعتیاد و سلامت اجتماعی سه‌شنبه بیست و یكم تیر در سرای محله خاقانی واقع در تهران، خیابان سمیه، خیابان خاقانی از ساعت 9 تا 12به همت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه هفت تهران و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha