28‌مهرماه روزی بی‌سابقه در شمار بالای درگذشتگان کرونا در کشور رقم خورد. روز‌ به‌روز ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای مبتلایان به کووید‌19 تکمیل‌تر می‌شود و شمار فوتی‌ها بالاتر می‌رود اما همچنان ستاد ملی کرونا به توصیه پیشگیری بسنده کرده و هیچ اقدام کارآمدی را مصمم پیگیری نمی‌کند.

شیشه عمر مردم در دستان ستاد کرونا

سلامت نیوز: 28‌مهرماه روزی بی‌سابقه در شمار بالای درگذشتگان کرونا در کشور رقم خورد. روز‌ به‌روز ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای مبتلایان به کووید‌19 تکمیل‌تر می‌شود و شمار فوتی‌ها بالاتر می‌رود اما همچنان ستاد ملی کرونا به توصیه پیشگیری بسنده کرده و هیچ اقدام کارآمدی را مصمم پیگیری نمی‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، وضعیت استان‌های کشور هر‌یک هشداردهنده‌تر از دیگری است و نقطه روشنی در روزهای پیش‌رو دیده نمی‌شود.بی‌توجهی‌ها، افزایش سفرها و برخی رفتارهای اجتماعی در چند هفته اخیر باعث حاد شدن ویروس کرونا و افزایش مبتلایان به این ویروس در کشور شده است، به‌طوری که برخی روزها رکوردهای جدیدی از تعداد بیماران شناسایی شده یا مرگ‌و‌میر ناشی از آن منتشر می‌شود.

از اوایل مهرماه تاکنون شیب مبتلایان و فوتی‌های کرونا همواره صعودی بوده است و عوامل متعددی مانند بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها، برخی ادارات دولتی و بخش خصوصی و همچنین افزایش تعداد سفرها در آن دخیل بوده‌اند. به‌طوری که مسوولان وزارت بهداشت به‌طور کامل تمام استان‌های کشور را در وضعیت هشدار اعلام کردند.

فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا روز بیست‌و‌هشتم مهرماه به رکورد روزانه 337‌نفر رسید، این در شرایطی است که محدودیت‌های کم‌اثر در تهران برای سومین هفته نیز تمدید شده و برخی مشاغل مانند آرایشگاه‌های زنانه و قهوه‌خانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی و استخرهای سرپوشیده به‌طور اسمی و نه عملی، تعطیل شده‌اند.

از طرفی  ستاد ملی مقابله با کرونا سرانجام جریمه‌هایی را برای خاطیان نقض پروتکل‌های بهداشتی کرونا و عدم استفاده از ماسک تعیین و ابلاغ کرده، اما کرونا هنوز بر مدار جان گرفتن حرکت می‌کند.در مهر‌ماه، میانگین بروز موارد بستری در کشور در هر صد هزار نفر جمعیت، عدد‌۱۵/۱۹ و متوسط بروز موارد مرگ‌و‌میر‌۲۰/۲ در هر‌یک میلیون نفر جمعیت گزارش شده که در برخی استان‌ها مانند قم، نرخ بروز بستری و مرگ‌و‌میر دارای اختلاف بسیار زیاد با میانگین کشوری است.

جالب است بدانید با وجود اینکه حدود هشت‌ماه از ورود این ویروس به کشور می‌گذرد اما هیچ‌گاه آمارهای کرونایی به تفکیک استان‌ها اعلام نشده است. پیش از این دکتر قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به چرایی این سؤال گفته بود: « ارائه نشدن آمار تعداد مبتلایان به صورت استانی تشخیص ستاد ملی مدیریت کرونای کشور است و تصمیم وزارت بهداشت نیست.»

  با وجود این،  با نگاهی به صحبت‌های مسوولان استانی می‌توان وضعیت نسبی آن استان را دریافت.در استان خراسان رضوی؛ دکتر علی‌اصغر انجیدنی، دبیر کارگروه مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده که افزایش مبتلایان سرپایی و بستری به کرونا در مناطق زیر پوشش این دانشگاه طی هفته اخیر هشدار‌دهنده است. وی ادامه داده است: « روزانه نزدیک به ۱۷۰‌مورد جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خراسان‌رضوی بستری می‌شوند در حالی که این آمار جدا از تعداد مبتلایان سرپایی است.»

استان گیلان نیز که احتمالاً به‌دلیل گردشگرپذیری بالا و مراودات اقتصادی  به‌دلیل داشتن بندرگاه و منطقه آزاد، از اولین استان‌های درگیر ویروس کرونا بود که با فروکش کردن موج اول وضعیتش نسبتاً بهبود یافت اما در هفته‌های اخیر با افزایش سفرها به شمال کشور و رسیدن فصل پاییز بار دیگر خبرهای نگران‌کننده‌ای از آنجا به گوش می‌رسد. به‌طوری که آقای فریبرز مرادی، مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گیلان روز بیست‌و‌هفتم مهرماه از افزایش ورود خودروها طی سه روز تعطیلات آخر ماه صفر نسبت به سه روز ماقبل آن خبر داد و گفت:

«بر‌اساس آخرین آمار دریافتی از بیست‌و‌سوم تا بیست‌و‌پنجم مهرماه تعداد ورودی خودروها نسبت به سه روز ماقبل آن نشان‌دهنده افزایش ۳۴/۵‌درصدی است.» استان البرز هم که در همجواری استان تهران است از این شیوع بالا بی‌‌نصیب نمانده به‌طوری که طی روزهای گذشته شمار جان‌باختگان کرونایی در این استان از یک هزار و سیصد نفر نیز از ابتدای شیوع کرونا تا‌کنون؛ فراتر رفته است. همچنین در خبرها آمده که خبر رسیده که  روز 27مهرماه روزی بی‌سابقه در شمار بالای درگذشتگان کرونا در استان فارس بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در استان سمنان نیز از ابتلای 107‌نفر طی سه روز در مراکز تحت نظر این دانشگاه خبر داده است. همچنین معاون سیاسی-  امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان می‌گوید: روند ابتلا به کرونا در زنجان افزایشی است و هم‌اکنون بیش از ۷۰‌درصد تخت‌های بیمارستانی استان به بیماران کووید۱۹ اختصاص یافته است.اگرچه آمار تفکیکی از تعداد مبتلایان هر استان منتشر نمی‌شود اما با نگاهی گذرا به اخبار هر استان می‌توان دریافت که این روزها مردم شهرستان‌ها در چه وضعیتی قرار دارند.

اما سوالی که همچنان بی‌پاسخ است این است که چرا مسوولان ستاد ملی مبارزه با کرونا اقداماتی کارآمدتر انجام نمی‌دهند. اجباری شدن ماسک و جریمه بابت عدم استفاده از آن تا چه اندازه توانسته مردم را مجاب  به رعایت و پیشگیری کند؟ عدم اعلام دورکاری به‌طور رسمی، واگذار کردن استان‌ها به مسوولان هر استان و مسدود نکردن جاده‌ها به منظور جلوگیری از ترددهای غیرضروری انجام نمی‌شود چرا‌که دولت بین دوگانه معیشت و سلامت، اقتصاد را انتخاب کرده است. اگرچه ستاد ملی کرونا هرروز از این راهکارها سخن می‌گوید اما واقعیت این است که در هیچ کجای کشور هیچ کدام از این قوانین به درستی انجام نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha