نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد؛ سالمندانی که از لحاظ اجتماعی فعالیت بیشتری دارند، در مناطقی از مغز که با زوال عقل ارتباط دارد، ماده خاکستری سالمتری دارند.

فعالیت اجتماعی باعث تقویت مغز سالمندان می‌شود

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد؛ سالمندانی که از لحاظ اجتماعی فعالیت بیشتری دارند، در مناطقی از مغز که با زوال عقل ارتباط دارد، ماده خاکستری سالمتری دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «پیتسبورگ» در آمریکا انجام شد، نشان داد، افرادی از لحاظ اجتماعی فعال تر بودند، در مناطقی از مغز که زبان، توجه، تمرکز، تصمیم گیری و پردازش اطلاعات را کنترل می کند، مقادیر زیادی ماده خاکستری داشتند.


به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس،محققان گفتند: میزان بالاتر ماده خاکستری مغز - یا سلول هایی که لایه خارجی مغز را تشکیل می دهند - شاخص بهبود عملکرد شناختی است.
دکتر «سینسیا فلیکس» از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه پیتسبورگ گفت: من به بیماران خود توصیه می کنم دست کم یک بار در هفته در فعالیت های اجتماعی مختلفی که به آنها هویت اجتماعی می دهد، شرکت کنند تا سلول های مغزی شان سالم بماند.


وی افزود: همان طور که فرد برای یک رژیم غذایی سالم یا فعالیت بدنی برنامه ریزی می کند، باید برای برخورداری از فعالیت های اجتماعی متعادل و ساختاری حتی در جریان همه گیری کووید-۱۹ نیز برنامه ریزی کند.


میلیون ها نفر در سراسر جهان با نوعی زوال عقل یا کاهش عملکرد شناختی زندگی می کنند. زوال عقل یک اصطلاح کلی برای افت توانایی ذهنی به میزانی است که در زندگی روزانه فرد اختلال ایجاد می کند. از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر - رایج‌ترین نوع زوال عقل - دو نمونه از این دست هستند. زوال عقل به طور کلی شامل کاهش تدریجی مهارت های حافظه، تفکر و استدلال می شود.


 محققان گفتند: افزایش فعالیت های جسمی و اجتماعی با خطر کمتر ابتلا به کاهش عملکرد شناختی در افراد مسن همراه است، اما تأثیرات دقیق این مداخله بر مغز هنوز شناخته نشده است.
مشروح کامل این مطالعه در مجله Gerontology: Psychological Sciences and Social Sciences منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha